Full version: Florist
Björkhagen
Tankarna snurrar och snurrar... wacko.gif
Jag är 25 år och funderar redan på att byta bana i livet. För tre år sedan avslutade jag en ingenjörsutbildning inom multimedia och just nu jobbar jag på kontor.
Dagarna går just nu till att fundera på om jag vill / skall bli florist. Anledninge till att jag tverkar är inte att jag inte tror på mig själv eller att jag inte skall klara av det. Istället är jag rädd att jag förskönar yrket. Tilläggas till situationen skall att jag nu jobbar på ett litet företag och mina föräldrar har skrivbord på vars en sida om mig.

Förstår ni att jag är förvirrad? sad.gif

Det är ju inte så roligt att om 5-10 år upptäcka att jag valt fel yrke ...igen! så därför vill jag tänka igenom mitt beslut noga och samtidigt få lite råd från er... smile.gif

Jag har tittat lite på vuxenutbildning, men de är ju inte billiga. Är det någon som vet om man kan bli florist genom lärling; alltså att man går bredvid i butik. Många blir ju frisör på det viset. Om det är ett alternativ... hur gör man då. Är det bara att gå in i en butik och fråga om man få bli lärling? Är det några kurser man måste gå och prov man måste göra?

Jag blir jätteglad för alla tips och råd jag kan få. wub.gif

Hälsningar Björkhagen
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr finns inte lärlingssystemet kvar inom blomsterbranschen men det finns ju fortfarande Komvux med floristutbildningar och där är det ju kommunen som betalar utbildningen. Visserligen kanske man behöver ta studielån men det behöver man ju göra med de flesta utbildningar.

Numera verkar fler och fler gå över till KY istället för Komvux och troligtvis så finns det nog någon skola som också har florist KY. När det gäller KY är det staten som betalar utbildningen.

Själv är jag utbildad florist och trädgårdsingenjör
flower
jag vet inte hur det är där du bor men här i gävle kan man gå något som heter gästrikelärling.. fast den möjligheten finns bara om man är arbetslös och har blivit lovad ett arbete hos den man går som lärling hos..
Björkhagen
Var frågar man om ett sådant system finns? Hos arbetsförmedlingen eller?

Är det någon som kan ge lite bra och dåliga sidor om jobbet så att jag kanske kan tänkta mer realistiskt?

/Björkhagen
flower
här i gävle är det arbetsförmedlingen som sköter om detta..
Fenja
Florist
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Bra och dåliga sidor kanske beror på lite vad man tycker själv:

Men till det som de flesta upplever som negativt är att det är ganska tungt, blött, skitigt, många vaser att diska, många utvecklar olika slags allergier, lönen, arbetstider (glöm bort ev. tankar på långledigt runt jul då jobbar man 7 dagar i veckan och många dagar är det inte 8 timmars arbetsdag).

Trots det finns det ju kul grejer, själv gillade jag julrushen med långa dagar då adrenalinet pumpade och ordermaskinen bara pumpade ut blommogramorder och kunderna stod i kö. + Begravningar är kul då får man chans att hålla på med binderi (brudbuketter gör man inte så ofta men begravningsgrejer gjorde man många gånger per år). +Kundkontakterna gilade jag och jag hade inga problem för det mesta att svara på hur man skötte blommor mm. Ta upp olika slags beställningar och komma med råd vad som passade osv. var också kul, överlag var det ett ganska omväxlande yrke, även om man inte alltid kom överrens med blommogramdatorn (en gång brann det i den när jag var ensam i butiken, det fanns dock något i maskinen som gjorde att branden släcktes av sig självt).
Björkhagen
Tyvärr är det nog ledigheten som gör mig mest osäker. Eftersom jag jobbar i ett familjeföretag har jag ofta möjlighet till ledigt om något strular. Dessutom är det lågsäsong i vår bransch under julen vilket betyder cirka 3 veckors ledigt... men en vanlig vecka jobbar jag ibland istället 50 timmar.

Jag får väl prata med arbetsförmedlingen och lite butiker runt om. Det känns som om jag håller på att ta mitt livs största beslut och då har jag redan valt gymnasieutbildning, högskoleutbildning, gift mig, köpt 200 kvm stort hus med 15000 kvm tomt och skaffat hund...
(Hoppas inte mitt liv låter för tråkigt... jag är verkligen lycklig!)
Jag skall ju bara komma på vad jag vill syssla med på dagarna under resten av mitt liv wacko.gif

Tack för alla råd och länkar. wub.gif Kommer ni på något mer får ni gärna skriva det! /Björkhagen
amaira
En liten tanke bara... Även om du väljer en floristutbilding, så behöver det ju inte vara ett livsval?

Jag tror på all utbildings glädje och positiva konsekvenser. Sedan är det kanske en ekonomisk fråga...

Lycka till!

/amaira.
Malvia
De flesta jobb blir lite enahanda efter ett tag. Du verkar ha ett bra jobb.
Kan du ta tjänstledigt och ta jobb som liknar det du vill. eller så använder du fritiden till ditt blomintresse. Det finns säkert en massa kurser att gå på om kvällar och helger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon