uno
Jag tycker att alla medlemar i detta forum bör ange i vilken odlingszon som de bor och/eller har sin trädgård/odling. Helst ser jag naturligtvis, att man skriver lite mer än zon.
kerstin z5-6
Antar att jag platsar då smile.gif låter bra -det är ju lättare att ge nåt ev råd om man vet zonen ...
Kaktus-kanske
Ehrm .. vart kan jag hitta vilken region som hör till vilken zon ?
andreas i uppsala
zon och zon det kan vara stor skillnad mellan plats och plats, men här finns en liten sida
som är lite mer detaljerad
La Strega
men...*förvirrad* huh.gif ohmy.gif
Enligt en karta jag hittade en gång så tillhörde jag zon 2...men enligt detta verkar jag tillhöra zon 1 ohmy.gif biggrin.gif ???

Kan nån hjälpa mig? jag bor i motala, det ligger vid vättern i östergötland smile.gif
andreas i uppsala
nej zon II står det
Gossen Ruda
Det är väl i så fall bättre att ange bostadsorten? Jag funderar på att lägga in lite mer uppgifter men det får bli om och när jag får tid och lust.
La Strega
ahh....nu fatta ja =P
oki...bra de då tongue.gif smile.gif
Gunvor Nilsson
Riksförbundet Svensk Trädgårds zonkarta gäller endast för vedartade växter och inte för perenner (scrolla ner en bit på sidan). Enligt den detaljerade kartan skulle det vara zon IV på Vätö men på hela zonkartan är det zon III!

/Gunvor
Kajsa
Jo, särskilt om man vill ha råd om växter, brukar titta på den " egna sidan"
Själv har jag zon 4 i min trädgård. Runt Mälaren zon 3, men icke här.
gammelnalle
I princip håller jag med UNO ,
men det behövs ju egentligen bara för de som är här och ställer frågor om sin egen odling..... sleep.gif smile.gif rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
Tesa
Man kan göra som JAG.... sleep.gif biggrin.gif
...och La Strega och Gunvor Nilsson.....och skriva det i signaturen....
...och Kerstins variant talar ju för sig själv... rolleyes.gif heltochhållet....
Betty
Så gör jag med. smile.gif
Eleanor
Tänkte ändra det här med zon i signaturen nu då, jag är inte något ljushuvud på den här fronten så det kanske inte funkar... vi får väl se.
La Strega
funderar nästan på om jag inte kan räkna mig till zon 1 nu i min lägenhet...jag har har sol precis hela dan förutom några timmar tidigt på morgonen typ..=) häromdan när det var sol fick jag ha både fönster och balkongdörr öppna hela dan å ändå var det smällhett i lägenheten!
i mitt rum (har en etta) så har jag ett fönster som är 160 cm högt och 270cm brett! och i köket har jag ett stort fönster (120 brett tror jag) +balkongdörr bredvid.

Borde jag inte klara växter som bara är härdiga till zon 1 då? *hoppas* rolleyes.gif
Eleanor
Fixade ju inte det... alla ni som kan, hur gör jag????
Fialotta
Hej Du glömde slå av taggarna...et tips bara smile.gif
Fenja
Om du bara väljen färg och skriver signaturen och sedan klickar: Stäng taggen så tror jag att det fungerar!
Mvh
Fenja
andreas i uppsala
Har kommit fram till min zon är X2000+ tongue.gif
Eleanor
Nä som sagt, jag fixade inte det, trots alla råd.... Får bli en sober svart signatur, den säger ju vad jag vill säga i varje fall! rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2004, 18:25)
Det är väl i så fall bättre att ange bostadsorten?

Tja, hur många vet, var Björlanda ligger?? wacko.gif
lotta_
CITAT (uno @ 04-11-2004, 16:45)
Jag tycker att alla medlemar i detta forum bör ange i vilken odlingszon som de bor och/eller har sin trädgård/odling.

smile.gif
jendah
CITAT (Hannele @ 04-11-2004, 23:37)
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2004, 18:25)
Det är väl i så fall bättre att ange bostadsorten?

Tja, hur många vet, var Björlanda ligger?? wacko.gif

Jag vet tongue.gif Fast annars det kanske räcker med "Göteborg, Hisingen" smile.gif

Men Ryggebol då? Tror jag har träffat en... kanske två, som viste det... wacko.gif
amaira
Jag har fixat det! biggrin.gif
Ciczi
Me too!

Ciczi
Kattgräs
CITAT (andreas i uppsala @ 04-11-2004, 17:29)
zon och zon det kan vara stor skillnad mellan plats och plats, men här finns en liten sida
som är lite mer detaljerad

Ghaaaaaaaa... tyvärr hjälpte den inte så mycket - jag bor precis på gränsen mellan zon 2 och zon 3 enligt den. blink.gif
Fast det är på norrsidan om en bergknalle, så jag förmodar att det är zon 3. tongue.gif
Kaktus-kanske
l
l
\/
pejori
biggrin.gif biggrin.gif
Iza
Jag bor nog i zon 4 men jag har bestämt att jag bor i zon 3 för det finns mycket mer växter att välja på då. Hittar jag något jag bara måste ha så bryr jag mig inte om vilken zon det står på växten det går nog intalar jag mig. rolleyes.gif
Betty
CITAT (Gunvor Nilsson @ 04-11-2004, 18:59)
Riksförbundet Svensk Trädgårds zonkarta gäller endast för vedartade växter och inte för perenner.

Hekt rätt Iza! smile.gif
Jag bryr mig inte så mycket om vad det är för zon när det gäller perenner.
Vad gäller träd och buskar så kan man ju försöka fixa till en varm och vindskyddatd plats i trädgården och därigenom få en lägre zon där.
zaaritha
Zon 4 här.
Ralf
Jag bor precis på gränsen av tre zoner. Jag ser zonerna som en grov hjälp.
fruberglund
CITAT (Iza @ 05-11-2004, 10:56)
Jag bor nog i zon 4 men jag har bestämt att jag bor i zon 3 för det finns mycket mer växter att välja på då. Hittar jag något jag bara måste ha så bryr jag mig inte om vilken zon det står på växten det går nog intalar jag mig. rolleyes.gif

Hihi, samma sak här, skadar ju inte att prova.

Kartan är lite luddig eftersom det inte står hur många kilometer ifrån vättern som zon 2 sträcker sig innan den blir zon 4 smile.gif

Vi bor nog precis på gränsen tror jag och vi bor rätt högt så vi har oftast varmare här än i stan, samtidigt både kyler och värmer vättern smile.gif

Räknar mig nog egentligen till zon 4 men provar zon 3-rosor bara för laugh.gif skull

Borde inte zonen ingå i rutan till vänster under signaturbilden???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon