uno
I morse nämndes i ett matprogram att tryckkokare är väldigt bra.
Vad säger ni, använder ni er tryckkokare ofta eller är det en grej som användes flitigt efter inköp för att därefter bli en skåppryl?
Lena i Torslanda
Har ingen själv men svärmor använde sin flitigt - ända tills den exploderade och vi fick skrapa kallops från kökstaket laugh.gif
Hannele
CITAT (uno @ 04-11-2004, 16:50)
I morse nämndes i ett matprogram att tryckkokare är väldigt bra.

Till vad? Vad för sort mat tänker du laga? I dessa frysmats-tider?
Själv använder jag en del eftervärme. Lock med grytlapp på. Och ugn.
gammelnalle
Till "långkoks"-mat är tryckkokare förträffligt. Trex kallops , ärtot , bönor mm.

Givetvis med försiktighet. Ångtrycket (och temperaturen) inne i kokaren är inte att leka med.

Är det någon HÄR som har haft "DIREKTKONTAKT" med en exploderande tryckkokare??? Jag har ännu inte träffat någon som har haft det... däremot en massa "min moster´/syster/mamma/mormor etc...

Skulle gärna vilja veta VAD som gick fel när den exploderade för dig (Inte du Uno)

smile.gif sad.gif unsure.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
inglis
Jag har en tryckkokare som jag har använt mycket,tills en gång när jag kokade kålrötter,det blev för hårt tryck så jag fick kålrötter inte bara på hela spisen utan överallt runtomkring.Jag torkade kålrötter efter väggarna långt efteråt,för det smög sig ju in i alla vrår. sad.gif
Lena i Torslanda
För min svärmor så var det säkerhetsventilen som inte fungerade som den skulle. Det innebar att det blev för högt tryck. Jag var där när det hände så det är ingen skröna utan helt sant tongue.gif
Bettson
Min mor använde den till det dagliga potatiskoket.

Potatis till sju personer kokt på tio minuter. Vi lade i ganska stora potatisar dessutom , de gick ju fortare att skala.
uno
Ja, vad står jag nu efter dessa svar. Det lutar nog åt att jag även i fortsättningen använder emaljgrytan. Och tack för explosionssvaren.
Posse
CITAT (Lena i Torslanda @ 04-11-2004, 19:20)
För min svärmor så var det säkerhetsventilen som inte fungerade som den skulle. Det innebar att det blev för högt tryck. Jag var där när det hände så det är ingen skröna utan helt sant  :P

Kanske borde Ångpanneföreningen eller vad det heter årligen testa alla tryckkokare. rolleyes.gif

Annars när jag hör om tryckkokare brukar jag direkt tänka på "Pip-Larssons" som väl uppfann och sålde en slags flervånings tryckkokare i boken och TV-serien Kastrullresan. smile.gif
KURT
Sker det olyckor så beror det nog på att man kokar/kokat något i den som sätter igen säkerhetsventilen. Annars är det inget problem med dem.
Posse
CITAT (KURT @ 05-11-2004, 12:38)
Sker det olyckor så beror det nog på att man kokar/kokat något i den som sätter igen säkerhetsventilen. Annars är det inget problem med dem.

Det borde väl finnas manometrar på dem också så att man kunde kolla läget. Samt också något övertrycksskydd i reserv.
Hannele
Vilken sorts mat tänker du laga, uno?
Vi gör inte så mycket långkok längre, tiden läggs i trädgårdsarbete i stället! smile.gif
Det finns väldigt fina produkter i dag, fettsnåla fina såser, kryddat crème fraiche, färsk och fryst.
Konserverat gröt. tongue.gif Det kan inte vara lönt att koka till en liten familj?

gammelnalle
CITAT (Hannele @ 05-11-2004, 13:22)
Vilken sorts mat tänker du laga, uno?
Vi gör inte så mycket långkok längre, tiden läggs i trädgårdsarbete i stället! smile.gif
Det finns väldigt fina produkter i dag, fettsnåla fina såser, kryddat crème fraiche, färsk och fryst.
Konserverat gröt. tongue.gif Det kan inte vara lönt att koka till en liten familj?

Jag heter inte UNO men Inte står jag och tittar på.... när jag gör långkok inte...
Det sköter sig självt.... under tiden kan jag visst peta i trädgården om jag så önskar... eller läsa tidningen...

och TYVÄRR håller en viktig kunskap på att gå förlorad. Jag är inte BRA på att laga mat men nog tusan smakar min ärtsoppa (ibland vegetarisk) bra mycket bättre än den köpta. Och saknar dessutom allaehanda ingredienser som endast är en kod.


Men visst är det bra att det idag finns alternativ.
Gossen Ruda
På tal om ångexplosioner så fortsätter jag historien på räls. En gång för länge sen höll man på att laga ett ånglok. Någonstans i Småland. Loket hette Hulterhjelm eller något ditåt. Först provtryckte man lokpannan kall och det gick bra.

Sen eldade man på för att kolla med värme också. Tyvärr hade man glömt att vissa ändringar gjorts inför kalltryckningen. Bl.a. hade säkerhetsventilen pluggats och manometern också satts ur funktion.

Man eldade och eldade, men inte blev det något tryck. Vad man såg alltså. Till slut beordrade chefen att fyren skulle rivas, något måste vara fel. Men man hann inte, ångpannan exploderade. Hela loket flög rätt upp genom lokstallstaket och landade på en kulle ca 25 meter bort. Ingen person dödades vid smällen men en tror jag blev aldrig vad han varit.

Så kan jag avsluta med ett tyskt ånglok som bromsade in på en station. Förmodligen var det för lågt vattenstånd i pannan och allt vattnet rann längst fram. Det blev då för varmt i bakänden av pannan så den sprack. Av loket återstod sen i stort sett bara ramverket och hjulen. Lokpersonalen hittades i bitar.

Koka lugnt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon