Full version: Fibromyalgi
evelina
Så här är mitt liv...........men väldigt lycklig ändå och har livskvalitet!!!!

Jag hittade min lycka i att skaffa mig hund och en trädgård och naturligtvis en fin familj...........många vänner försvann men kan bara tycka synd om dom, det är ju få förunnat att vara frisk hela livet.
Detta är ju en dold sjukdom eller inte riktigt accepterad.
Eftersom det inte syns utanpå.......
Men jag är himla glad ändå.....nej nu ljuger jag igen!( som Pippi långstrump sa). Inte glad jämt.....ibland gråter jag också.
Så här kommer lite info....en del av sakerna nedan lät vi några politiker göra för att förstå hur det är att leva med en funktionshinder,det var riktigt roligt att se dom promenera runt i centrum.

Att leva med Fibromyalgi!


Till alla friska som ej förstår eller till er
friska som vill förstå hur det är att leva
med fibomyalgi föreslår jag att ni
går till jobbet med.....

En begynnande förkylning.

Lite små feber.

Dov huvudvärk eller lite
dov tandvärk.

Malande mensvärk, eller känningar
åt gallan.

5 till 10 småstenar
i skorna.

Tag med en gummiklubba
eller liknande
och slå med jämna mellanrum lite
varstans på kroppen.

Tag en dos med Bricanyl så att
hjärtat börjar hoppa så smått.

Drick ett rogivande te så att du har
svårt att hålla dig vaken.

Ät en hel påse katrinplommon.

Tag en lång bit tejp och sätt den
längs med ryggraden, så att det känns s
pänt och stelt när du böjer dig.

Spola händerna i kallt vatten,
känn smärtan och stelheten.

Tag lite hudlotion i ögat så att
synen blir lite dimmig.


Det och lite till är vardagsplågor.
Utöver det här finns det sämre dagar
då får man multiplicera detta med ett
lämpligt tal. En liten fråga - Hur många
av er orkade med de
första timmarna ?
första dagen ?
veckan ?
månaden ?
året ?
åren?
Till er/oss som vet. wub.gif
amaira
Huvvaligen... ohmy.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag vet! smile.gif /Helen
Milex
Fy så hemskt.
Fantastiskt att du/ni ändå kan hålla uppe humöret.
lolo
Ja, det låter som ett väldigt jobbigt funktionshinder! Vad roligt att du har en förstående familj och att du kan hålla på med sånt där du själv får styra din vardag, det är nog väldigt viktigt. Var rädd om dig!
renate
Jag tänker ofta när jag har lite ont här o var,herregud vad bra jag ha det;det finns så många som har det mycket värre med ständig värk.Jag vet inte, men min granne har fibromyalgi.Trädgården,en hund och en fin familj det är inte illa det.Trädgården är en lisa för själen.
Sköt om dig.
Annelie
Ja, jag ska inte påstå att jag kan förstå vilket elände det kan vara.. Det gäller väl att njuta av de tillfälle när du mår som bäst! Hoppas de är många fler än de mest eländiga!

För er som likt mig inte är så insatt i denna sjukdom - Fibromyalgi
Tesa
....hoppsan då.....det tyckte jag lät som en alldeles normal dag......nångång ibland saknar jag mer än 2 av symptomen.....då är det en bra dag...
Bettson
Känner nog igen det där jag också!

Fibromyalgi har jag haft i 28 år , Det bröt ut efter en influensa. Muskelvärken man har vid influensa ville liksom inte försvinna.

men man skall aldrig sluta leta efter bot och bättring. Nervsystemet är ju lite över.retat och signalerar smärta som inte borde vara där den är.

Regelbunden genomgång hos Chiropraktor för att justera till snedställningar som kan ge muskelspänningar minskar faktiskt värken en del.

Likaså har jag senaste tiden ätit kost med lågt glykemiskt index. Jag trodde knappt det var sant men värken minskade avsevärt. Vardagar går det bra att hålla hårt på kosten, men helger. Då socialäter man ju på ett annat sätt och naturligtvis slinker det ner ost, bröd, potatis och en massa annat som inte skulle vara där.

Måndagarna är förskräckliga, fast skall man vända på steken så var det måndag jämt förut. Och är jag tillräcligt enveten så har jag j möjlighet att låta det vara måndag enbart i almenackan.
Sulawesii
En kram till dig, evelina. Min faster lider också av fibromyalgi. Hoppas det kommer nya rön med lösningar på sjukdomen!
zaaritha
Jag känner verkligen för dej!
Jag har nå´n sorts muskelvärk som läkarna ej kan placera....
Ibland kan jag knappt komma ur sängen på morron, får rulla mej ner på golvet o se´n försöka resa mej.
Det är tydligen inte fibromyalgi, det tycks ej stämma m triggerpunkterna.
Christoffer
Bra att det forskas.... http://www.forskning.se/servlet/GetDoc?meta_id=41340
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon