Full version: växtregler
Åsa, mälardalen zon 2
Hejsan jag lyssnade på Ola Bixo från RST häromdagen och han pratade en del om vad som hänt med olika regler sedan vi gick med i EU. Förr fanns det ju hinder vid gränsen och man släppte ej in sådant som icke härdiga äppelträd eller rosor på grundstammen Laxa. Han började nysta i detta när han själv hittade äppelträdet Elstar i en butik i sverige i zon 3-4 (Elstar är inte ens härdigt i zon 1). Han ringde till jordbruksverket och pratade med dem och det finns bara regler ifall man säljer till yrkesodlare säljer man till konsument finns det inga regler alls det är nu upp till konsumenten att ta reda på om det trädet man köper är härdigt i sverige.

Och hur många av de som inte är trädgårdsfrälsta känner till att sverige har olika växtzoner och att man inte alltid kan odla alla växter över hela sverige? Tror det är många fler hobbyodlare som kommer att tro att de är urusla odlare istället när växterna inte överlever vintern.

Så det kanske är upp till oss som kan det här med trädgård att verkligen fingranska sortimenten i trädgårdsbutikerna och genast gå och klaga ifall vi hittar sådant som kan lura den icke trädgårdskunnige konsumenten?
andersen
Ja det var bättre förut,EU är inget bra. biggrin.gif
andreas i uppsala
Tack vare de nya reglerna kan jag köpa vad jag vill från tex Frankrike(utan några problem). Växter som inte finns i Sverige, så nej det var inte bättre förr och det kommer aldrig bli bättre förr biggrin.gif såvida man inte vill leva i grottor tongue.gif
Tack gode gud för EU biggrin.gif och för Esveld biggrin.gif
Milex
Jag vill inte bo i någon grotta. Ändå skulle jag fortfarande rösta nej till EU. Men jag accepterar ändå de som är för.

Ja, det är klart att vi ska säga ifrån till de "oseriösa" handlare som säljer felzonsträd. Det måste vi. Enda sätta att få stopp på det, väl.
kerstin z5-6
Rosor på laxa säljs , jag har några som klarat vinter 1 men vi får se -de är dessutom okulerade vilket jag eg. inte gillar heller --
Virgo
Man har ju garanti på träd.
Men har man köpt ett träd för zon I och man bor i Zon III är det kört med garantin. Säljaren tycks klara sig då det brukar finnas en lapp på trädet där det står till vilken zon trädet är härdigt.

Men om man nu missat det och trädet har dött, så ska man inte ge sig utan propsa på att få pengarna tillbaka. Det brukar gå bra.

Att tala om för trädgårdsmästarn t.ex i Linköping att han har en massa träd för zon I till försäljning bryr han sig icke om.
Det finns väl långväga kunder som bor i zon I och som handlar här blir svaret. Och förresten syns det inte på kunden från vilken zon han kommer ifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon