Järfälla
Hur håller ni ordning på er trädgårdsinformation? Det är ju nu på vintern man hinner (borde) städa och organisera i pärmar och så vidare...

Min pärm är kaotisk. Tänkte lära mig av er andra...

Om ni fick önska en pärm med skräddarsydd inredning, hur skulle den se ut? (Funderar allvarligt på att ta fram en sån åt trädgårdsfolk).

Själv skriver jag mycket i datorn, men skriver ut det och samlar i pärm.

Hur gör ni?

Har ni pärmregister? I så fall, hur många flikar? (och ur delar ni upp "rubrikerna", om ni ids)

I min pärm samlar jag även plastbrickorna med artinfon (som sitter i krukorna) i vanliga stora A4-plastfickor. Detta är inte idealiskt, blir en klump längst nere och fickan tynger och liksom hänger ur pärmen... Kanske skulle man ha A4-ark som är uppdelade i flera mindre "plastfickor"? (typ cd-fickor)

Vad har ni mer i er pärm?

Har ni kommit på några mer eller mindre smarta lösningar?

Eller hur önskar ni att er pärm såg ut inuti?

Om man gjorde plastfickor för "plasttaggarna" - bör man i så fall ha skrivplats på sidan av för att föra in inköpsdatum, pris och vart man köpt växten, vart man grävt ner den? (vad mer? Hur mycket skrivplats behövs)

Mycket tacksam för varje litet svar!!
renate
Ingen hjälp här smile.gif Jag hade bra ordning på mina pärma på jobbet,men min trädgårdspärm har jag inte riktigt klämm på.Om du spara plastbrickor, kan du inte använda plastfickor till fotoalbum?det kom jag på nu,ska prova själv.
Jag lägger alla fakturor över plantinköp i min trädgårspärm,så vet jag vad jag har köpt.Har lite listor i datorn med. Annars vill jag inte har så mycket byroktati kring min trädgård.Har många trädågårdsböcker,antecknar lite då och då.Så har jag mina bilder som dokumentera min trädgård året om. rolleyes.gif tongue.gif
Jejja
Jag har ingen pärm... Jag försöker istället samla all information om min egen trädgård på min hemsida. Sedan har jag några tidskriftsmappar, med mina trädgårdstidningar och frökataloger osv. En hylla i bokhyllan är till trädgårdsböcker. Jag har även några kollegieblock där jag skriver ner allt möjligt trädgårdsrelaterat och under "mina favoriter" i Internet Explorer har jag ungefär en miljon trädgårdslänkar... tongue.gif
De där små stickorna från inhandlade växter har jag i en plastburk.

Inte värst organiserat alltså... wink.gif Men jag tycker att det funkar bra ändå. Men som sagt, så mycket info som möjligt på hemsidan, så vet jag var jag har det.
Bettson
Jag försäker genomföra det papperslösa kontoret hos mig. Det är ett projekt som ör totalt omöljligt.

MEn att minsak pappaersmängden.

Skaffa en scanner, helst en som kan scanna färg. Så kan du ju ha allt i datorn.

Ett alldeles utmärkt sätt att även kopiera fotografier mm. Tar liten plats och kan förvaras på annat ställe så att det indgår brand och annat.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har inga pärmar eller någonting jag har det mesta i huvudet, är det något jag vill kolla upp så har jag ett par hundra trädgårdsböcker + internet finns ju också.
Hannele
Jag har ganska mycket i huvudet, som Åsa.
Dessutom älskar jag överraskningar! biggrin.gif

Mitt arkiv.
Bettson
laugh.gif laugh.gif laugh.gif ha, ha Hannele !

Du brukar ju visa två sidor. Med kännedom om dig och din kapacitet så finns det en annat superorganiserat arkiv. Frågan är bara var det finns. I huvudet , eller? tongue.gif
Järfälla
Ok, tack för alla svar.

Ni har det ju ungefär som jag med andra ord...

Min slutledning är att alla har det ungefär som de vill.

Ni saknar ingen ny pärm med specialinredning i alla fall - den produktidén skulle inte sälja bra här på Odla i alla fall... Det var nog mitt eget konstruerade behov...

Jag är en sån som flyttar och flyttar och flyttar omkring växterna, spontanköper nya av pur förtjusning, och som trots att jag är vetgirig och gärna läser både på nätet och i böcker, ändå vill ha det där "överraskningsmomentet" - så jag chansar ofta. Varpå vissa växter bara lever en säsong, eller tvärtom sakta tar överhand... Och jag gillar att anteckna "växternas historia" skriva upp när de blommar hos mig, hur jag planterat dem, vinterskyddat dem, hur fort de breddar sig osv, vilket jag gör i datorn. Det vore ju bra att sammanföra anteckningarna med "växttaggen".

Jag har också många lappar avskrivna på Handelsträdgårdar, exempelvis de råd som Zeta har vid varje växt. Och det blir många klottriga anteckningar när jag är på rekognoseringsturné efter något speciellt, t ex insynsskydd, en ny torktålig rabatt, vattenväxter eller liknande. Men det ids jag inte överföra till datorn, exempelvis. Så en pärm behövs - för mig. Och den kan man ju ta med ut till trädgården också...
Inga från Närke
Hej
Jag har ingen hemsida och ingen pärm men gör lite anteckningar ändå.
Använder mig av Excel även till matrecept.
Skapar olika flikar (blad) för t.ex.
Perenner, Buskar,Trädgårdslandet, Frösådd m.m.
eller som i receptboken
Kakor, Tårtor, Matbröd, Efterätter, Fläskrecept, Nötköttrecept m.m.

Sedan lägger jag in allt under respektive flik med en överskrift eller datum och en bild kan man ju lägga in också.
Går bra att söka sedan i varje flik (blad) och markera det man eventuellt vill ha utskrivet. /Inga
birgitek
Jag gör ungefär som Inga, men använder mej inte av Excel utan sparar och kopierar in direkt i mappar, undermappar , underundermappar osv.
Birgit Ek
Ewa L
Jag har skrivit in samtliga mina växter i Excel.

Svenskt namn, vetenskapligt, antal, läge, storlek, pris/st, färg, blommar när, användningsområde, kalk eller inte, anmärkning, anskaffn.år

Dessutom använder jag de numera överflödiga fotofickorna till plastbrickorna från växterna.
För att inte behöva plocka om dem så fort jag skaffar något nytt har jag samtliga på A i ett fack. B i nästa etc. (Efter vetenskapliga namnet.)
Eftersom jag ritar skisser på vintern (i datorn alltså) behöver jag inte skriva något där. Allt jag beöver veta — och lite till — finns sammantaget där.

Sedan har jag också i den pärmen ett register där jag skrivit ex.vis: Gödning. Därunder har jag samlat det jag funnit vara av intresse. Även kloka råd jag plockat från inläggen. Under "Fuchsia" har jag ex.vis digitalt klistrat ihop kanske 20 olika inlägg och det har blivit 1 A4 med klokhet.
mulle
Hej Järfälla!
Jag är supertankspridd och slarvig och har därför utvecklat ett Pärm-system med stort P! Allt, recept, räkningar, reseminnen, brev, etc. förvaras i pärmar för att inte försvinna i kaos och evig glömska...
Jag har tre trädgårdspärmar:

En är för information där jag samlar tidningsklipp och internetmaterial under fem flikar: "perenner", "träd & buskar", "klätterväxter", "köksväxter" och "övrigt trädgård".
Pärmen bor bland trädgårdsböckerna.

En pärm är för frösådd, kultivering, förökning och plantering. Här finns informationsmaterial, mina fröpåsar, mina växtetiketter. Jag använder inte plastfickor utan stansar fast påsarna och plastremsorna på stadiga pappersark för att vid behov kunna anteckna bredvid (Typ "sådde 15/5" eller "den här jäveln grodde aldrig" eller "tacksam").
Den här pärmen bor också på bokhyllan tills det blir dags för förkultivering - då kommer den fram och lever med hela odlingssäsongen.
Även denna pärm har fem flikar: "A-G", "H-N", "O-U", "V-Ö" och "Allmänt".

Den tredje pärmen bor ständigt på köksbordet. Där samlar jag alla projekt som är tilltalande. Där finns allt från namnet på rosboken som avlägsna släktingen rekommenderade till ritningar på fågelholkar eller arbetsbeskrivningar för hypertufatråg. Där finns mina drömmar, där finns pappersark att skissa på, där finns "kom ihåg" - listan och "att göra" listan o.s.v.
På de tio flikarna där står det: "obs", "rabatter", "fåglar", "övriga djur", "sten", "vatten", "bygg-projekt", "trädgårdspynt", "väder" och "allmänna idéer".

Jag är med andra ord just en sådan pärmmänniska som du efterlyste. Däremot tror jag nog aldrig att jag skulle köpa en pärm med färdiga flikar och fack. Jag vill absolut skräddarsy mina egna pärmar!

Lycka till!

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon