Full version: Namnförslag tack!
fruberglund
Äääääääntligen har min man gått med på att skaffa en till minigris.

Här är sötnosen smile.gif Trogne Torgny (gå in på kultingar och länken Trogne Torgny).

Nu försöker vi bara komma på ett namn, har ni nåt förslag?
Fenja
Den heter Trogne Torgny nu alltså? Tinder, så passar det med hustrun?
Mvh
Fenja
Sulawesii
Farligt söt liten sak, den där Torgny!
Vad är det för fel på "Trogne Torgny"? Tycker det är ett rätt kul namn!!
miiapiia
Om jag hade en så söt minigris skulle jag döpa den till Torsten. smile.gif
ron
Kul namn heter din _ _ _ det?
rolleyes.gif
Tad tycker du om snygge alfred?
pejori
håller med om att trogne torgny är ett passande namn rolleyes.gif rolleyes.gif
eller svullo laugh.gif
Smekajsa
Tindras kompis ???

Där har du ju ett bra namn Kompis smile.gif
Mucho
CITAT (Smekajsa @ 09-11-2004, 22:17)
Tindras kompis ???

Där har du ju ett bra namn Kompis  :)

Men det heter ju min bästa vän - min hund.
Bra namn tycker jag är Tinder, som Fenja föreslog eller, mitt eget förslag Glimmer. rolleyes.gif
Anki på Öland
Så söt den var! Tindra och Torgny låter väl jättefint tillsammans!!
Anki
fruberglund
Trogne Torgny är hans "stamtavlenamn".

Det roliga i det här är att prästen som vigde oss heter Torgny och kallas för Tojje, tänkte därför först att han skulle heta Tojje smile.gif

Nu till problemet med detta, ifall de har namn som är för lika och börjar på samma bokstav, alltså t.ex. Tojje, Torgny, Torsten, Tinder m.fl. som ni föreslog så blir det nog problem när man ska ropa in dem. De kanske inte hör skillnad på några enstaka bokstäver smile.gif Nog för att grisar är 4:e smartaste djuret på jorden (ordningen människa, apa, delfin, gris, fast jag starkt tvivlar på att vi är smartast laugh.gif laugh.gif laugh.gif ) men stava har de inte lärt sig än.

Så det går tyvärr bort direkt, men tack för tipsen ändå.

Namnet måste skilja sig från Tindras, har funderat på Hugo, vad tycker ni?

Ja, vi ska ju inte hämta honom förrän om 1½ månad, vi ska ju till Aus först så vi hinner nog komma på nåt smile.gif
Caprice
Jag röstar för Babe..! smile.gif

Caprice
yla
jämras va söta dom e
tur jag har min kattungar annars hade jag varit såld

SPOT kanske kan passa den lille prickige pojken rolleyes.gif
Copycat
Hejsan ! Om grisar fungerar som hundar och katter så är det väl inte så lika på namnen, Tindra och Torgny? Det jag kan tänka mig är att det nog kan kännas lite svårt att ropa Torgny, Totte skulle i så fall kännas enklare. Totte och Tindra, det passar väl ihop? wub.gif
Kaktus-kanske
Goliat
*Laika*
Varför inte nåt så fantasilöst som Nasse? Skinkan eller Big ham?
Mvh. Laika
amaira
Åh herre jösses en sån liten gris... wub.gif ja visst ja, det var en gris
rolleyes.gif .

Namnförslag är jag urusel på. Det enda jag kommer på i hastigheten, är "Nöff" (förlååååt).

Tinder var väl ett bra namnförslag, som är gulligt ihop med Tindra. Totte är inte heller så dumt på en liten gris (hoppas ingen här heter Totte sleep.gif )

Torgny är väl inte så dumt heller? Eller Goliat (fast det är kanske mer ett tupp-namn). Kompis eller Glimmer, eller Hugo eller Tojje ... nä, nu ska jag sluta apa mig, och inse att jag inte har nåt förslag.

Låt oss höra vad du kommer fram till på slutet. Och så får vi väl löpande bilder och info på hur han växer den lille gosegrisen?

/amaira.
fruberglund
CITAT (oldwolfie @ 10-11-2004, 01:22)
jämras va söta dom e
tur jag har min kattungar annars hade jag varit såld

SPOT kanske kan passa den lille prickige pojken rolleyes.gif

Spot gillade jag smile.gif Fast då kanske folk tror att han heter spott smile.gif

Glimmer är för likt Gimli som vår första gris skulle hetat, tyvärr dog han innan vi hann få hem honom, hans mamma låg ihjäl honom (oerfaren sugga) sad.gif
Skulle bara bli påmind om den sötnosen då smile.gif

Nasse, tja varför inte smile.gif

Alla förslag tål att tänkas på, tack för tipsen!
yla
CITAT (fruberglund @ 10-11-2004, 12:23)
Spot gillade jag smile.gif Fast då kanske folk tror att han heter spott smile.gif

nehejdå det tror dom säkert inte
laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
Magdis
Tindra och Totte låter ju fint ihop. Grisar är så gulliga, jag önskar att jag också hade en.
lotta_
Mitt förslag är Pigfrid. laugh.gif
Fenja
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 10-11-2004, 18:17)
Grisar är så gulliga, jag önskar att jag också hade en.

Hmmm... en kompis till mig har en som heter Ossian. Ossian var från början en liten söt kulting som Trygge Torgny är nu. Numera är han det lömskaste och mest oberäkneliga jag träffat. Hade han varit hund, skulle vilken hundägare som helst ha avlivat honom för länge sedan! Att han är 70 cm hög och väger närmare 100 kg gör inte saken bättre... *ryser*
Mvh
Fenja
fruberglund
CITAT (Fenja @ 10-11-2004, 20:55)
Hmmm... en kompis till mig har en som heter Ossian. Ossian var från början en liten söt kulting som Trygge Torgny är nu. Numera är han det lömskaste och mest oberäkneliga jag träffat. Hade han varit hund, skulle vilken hundägare som helst ha avlivat honom för länge sedan! Att han är 70 cm hög och väger närmare 100 kg gör inte saken bättre... *ryser*
Mvh
Fenja

Om han väger uppåt 100 kg så är det nog inte en riktig minigris utan ett hängbuksvin. Annars har hon varit väldigt orutinerad och inte tittat på föräldrarna innan hon köpte grisen eller gett den alldeles för mycket mat.

En gris kan äta tills den dör om man inte stoppar den och man får ju hålla koll på hur mycket de äter, jag förespråkar dock inte att svälta grisen som vissa gör för att hålla den liten mad.gif Lagom är bäst som med allt annat.

Men viktigast är generna. Både Tindras föräldrar och Trogne Torgnys föräldrar väger runt 30 kg och om vi inte övergöder dem kommer de också stanna runt det. I storlek blir de ungefär som en mellanstor hund, alltså inte jobbigare än att ha två hundar smile.gif

Att jämföra dem med hundar mentalt går inte. De är mer en blandning mellan hund och katt i psyket. Sen ska man ju alltid tänka på att det är en gris man köper och den har därför grisbehov, t.ex. som att böka, ta lerbad (det gör som tur är inte Tindra i alla fall), gå och grymta m.m
Men om djuret är aggressivt skulle jag också ha avlivat det, det går ju tyvärr inte att ha ett aggressivt djur, vilken sort det än är.

Och som alltid ska man ju läsa på och rådfråga andra innan man skaffar nån sorts djur överhuvudtaget så man inte åker på en nit smile.gif

Nog om grislektionen och tillbaka till namnen smile.gif

Vi funderar nog starkast på Hugo eller Gimli i alla fall. Gillar Gimli mycket trots att den andra skulle hetat det om han överlevt och han hade vi ju aldrig ändå så.......tja, vi får se.

Tack återigen för alla förslag!
yla
undrar om inte de va en dvärg som hete Gimli i en av sagorna jag läst
tolkiens kanske eller terry pratchett hm hm
iallafall va de isåfall en trevlig o STARK dvärg
o trofast förstås
om jag minns rätt alltså wub.gif
jag har läst så mycket sagor
fruberglund
Gimli är dvärgen i sagan om ringen (är ett stort fan av filmerna) Dvärg = mini(gris) smile.gif

I övrigt gällande filmerna så är min favorit Legolas (alven, han är såååååå söt med sina spetsiga öron, snygg kille också smile.gif ) men det tycker jag inte passar på en gris, tänker bara på rikskändisen, travhästen Legolas då:)
yla
men aragorn då e inte han fin tongue.gif
fast inte som grisnamn förstås nej smile.gif
Boxer
Vilken underbar liten nasse. Kanske någon av dessa namn skulle passa.

Pysen
Lattjo
Studs
Prosit
Minus
Atlas
Bus
Chicko
Filur
Knuff
Hubbe
Jupiter
Sirius
Akilles
Karius
Lajban
Chip
Snuff
Flax
Peppar
Zorro
Jum Jum
Curry
Joker
Fubbe
Toddy
Oboy


tongue.gif
Tesa
Tundra kanske..jag tycker det låter lite maskulint....eller Thunder kanske...
...en väldigt söt liten en var det iallafall....kanske du bara skall kalla den "Trofast"....fast jag tycket han såg lite Samwise ut..Pippin passar väl kanske bäst på en fågel...
rolleyes.gif smile.gif
wolkenkrabber
whiskas?
Betty
Bacon

rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
Fenja
laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
Tesa
.....Flesh Gordon....
LenaTuring
Kom att tänka på Fred Flinta när jag såg det lilla grynet måste vara färgerna. Flintstone kanske.... smile.gif
fruberglund
Ni kommer bara med mer och mer förslag så jag blir alldeles förvirrad smile.gif

Men bra, ska visa era förslag för min man och se vad han säger smile.gif

Bacon heter uppfödarens gammelgris så det vill jag inte ta smile.gif

Och lillkillens pappa heter Pölsa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria R
Ursöt!
Hur stor blir dom egentligen? Gör dom alltid skäl för namnet mini, eller?

Maria R
fruberglund
Det skiljer beroende på gener och hur mycket mat man ger dem, man kan lätt övergöda en gris så att den blir fet eftersom en gris aldrig blir "mätt" smile.gif

Våra kommer ligga runt 30 kg som fullvuxna, i storlek som en mellanstor hund.

Mini och mini, tja det beror ju vad man jämför med men om man jämför med det man ska, alltså en riktig gris som väger 200 kg så vill jag ju påstå att de är mini.

Blir rätt irriterad på folk (ingen speciell, ta inte åt er smile.gif ) som tror att det är ett marsvin eller en chihuaua.

Sen kan man självklart para grisar som är små naturligt och genom det få ner storleken men man får ju aldrig glömma att det faktiskt är en GRIS vi pratar om.

Här är adressen till uppfödarens sida om ni är intresserade av att läsa mer om grisar http://www.minigrisar.se

Finns bilder på vår lilla smile.gif Tindra på http://www.familjenberglund.info

Höstkramar till er alla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon