Caprice
Först trodde jag att det var ett skämt... men det verkar inte så..?
Hemskt att säga kanske, men jag drog på smilbanden.. biggrin.gif

Att begravningskistor säljs är väl inte så konstigt... men att de säljs av en privatperson på ett beg-forum... det känns lite absurt..

Begravningskista till salu

Caprice
*Laika*
Drog på smilbanden?? Jag skrattade så tårarna sprutade. Sanslös annons, skitkul. Vilken humor!!
Mvh. Laika
andersen
Hmm jag tycker att det är hemskt, att sälja sin egen mors kista som begangnad.
netaave
Det kan ju inte vara sant, vad har dom gjort av mamman då? Stjälpt henne över kanten eller.
Nej jag tror det är en bluff.
Fialotta
Fruktansvärt smaklöst...drog inte på smilbanden det minsta sad.gif

undrade oxå hur begravde dom mamma då mad.gif
Berith
osmakligt! huh.gif
Ciczi
Högst osmakligt! unsure.gif

Ciczi
*Laika*
Äh, har ni ingen humor?? Det måste bara va ett skämt. Eller, varför inte. vad ska man bränna upp dom snygga kistorna för. DET är väl slöseri på naturens tillgångar. Jag är FÖR återanvändning.
tongue.gif
Mvh. Laika
wolkenkrabber
hon kanske kulle brännas o strös utt ller nått du et inte bli jordfäst, men itne fn vet jag, ganska tragiskt men roligt på en och samma gång
Caprice
Håller med Laika och Wolkenkrabber.. Man måste se det med lite humor..! laugh.gif

Själv vill jag vilja ha en kista full med böcker, en evighetsficklampa och gärna en tv, man vill ju inte missa Gröna Rum.. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Men OM det är en seriös annons, hur kommer det sej att man har en kista att sälja...? Gillade inte mormor kistan, eller..? Eller som Wolkenkrabber säjer personen ifråga kanske vill brännas och sedan strös ut någonstans..?

Enormt absurt, tragiskt... men väldigt komiskt tyker jag.. laugh.gif

Caprice
pejori
kan det vara så att tanten trodde hon skulle dö, men blev botad?
eller gick hon i havet och försvann? rolleyes.gif rolleyes.gif
tycker väl inte att den är nåt att skratta åt precis. smile.gif smile.gif
snarare makabert att annonsera ut den. wub.gif wub.gif
har nu tanten legat i den så är det nog lite osmakligt ja huh.gif huh.gif
*Laika*
Är det bara jag som tänkt på att det är slöseri på naturen? Varför ska man elda upp en vacker kista, man kan väl klä om den invändigt om man tycker att det är otrevligt. Det blir i alla fall betydligt billigare än att köpa en ny kista. Egentligen så skulle man väl kunna begravas i vad som helst, o bara ha en kista i kyrkan. Jag tycker att kistor är svinaktigt dyra, man borde verkligen kunna återanvända dom. Bevara skogarna istället.
Mvh. Laika
Hannele
Toppenidé! Jag gillar återanvändning.
Min mor har bett att få så billig begravning som möjligt.
Pangarna ska man använda, medan man lever. wub.gif
Smekajsa
Vilket kap!
Det var ju ett kanonpris.
men som sagts tidigare måste vara ett skämt, fast det var dåligt.

Det finns billiga kistor i spånskivor som man kan kombinera med ett
bårtäcke.
De flesta kyrkor har vackra bårtäcken som dom lånar ut.
Då behövs inga blommor på kistan heller.
Så visst finns det budget-begravning om man vill.
Hannele
CITAT (Smekajsa @ 13-11-2004, 17:25)
Så visst finns det budget-begravning om man vill.

Ja, sån har jag beställt.
Berith
CITAT (Hannele @ 13-11-2004, 17:39)
CITAT (Smekajsa @ 13-11-2004, 17:25)
Så visst finns det budget-begravning om man vill.

Ja, sån har jag beställt.

När jag är borta får dom som fixar med min begravning göra precis som dom vill. En begravning kan ju knappast bli "fel" så jag lägger mej inte i hur dom gör.
netaave
I Sverige kremeras alla i sina kistor!
Har en bekant som jobbar på Fonus, så jag var tvungen att ringa och fråga. Han sa att det finns inte en chans i världen att kistan är använd av en avliden.
Detta måste vara ett grovt och mycket osmakligt skämt.
Finns den verkligen till salu, så är den använd i en filminspelning eller liknande tror jag.
lotta_
CITAT (netaave @ 13-11-2004, 18:43)
det finns inte en chans i världen att kistan är använd av en avliden

kanske liket försvann innan det placerades i kistan....

i alla fall borde annonsören spara kistan till sin egen begravning istället för att annonsera ut den. wub.gif
Orchid
Visserligen så tolkar man annonsen som man vill. Personligen tyckte jag inte det var roligt, men väldigt bisarrt på ett konstigt sätt.
Sen är frågan vad dom gjort med modern... "då hon inte behöver den längre" står det i annonsen, ehh jaha.. okey blink.gif

Även jag finner det nog osmakligt.
zaaritha
Har sett detta i nå´n tidning--minns tyvärr inte vilken!
Måste väl va´ett skämt.........
Morsan bör väl va´kremerad, men förresten; då bränns väl även kistan??
Hannele
CITAT (Berith @ 13-11-2004, 17:45)
När jag är borta får dom som fixar med min begravning göra precis som dom vill.

Man undviker nog många släktgräl, om man är tydlig med sin sista vilja. rolleyes.gif
Testamente kan också bespara släkten från bråk.
Tydlighet kan inte vara fel.
Berith
CITAT (Hannele @ 13-11-2004, 23:28)
Man undviker nog många släktgräl, om man är tydlig med sin sista vilja.  :rolleyes:

Ok... Har inte varit med och ordnat så många begravningar men vid dom få tillfällena så har vi varit eniga om "allt". Det har i alla fall inte utbrutit några gräl. unsure.gif

Och jag skulle tro att begravningen oftast blir så som just den personen var.... En glad utåtriktad person får en ljusare lättare begravning medan en lite stelare person får en striktare begravning.

Men som sagt... när jag är borta så får dom som ordnar med min begravning göra precis som dom vill. Huvudsaken är att det inte blir nåt religiöst dravel (ursäkta!) för det "är" absolut inte jag.

Och jag tycker fortfarande att den där annonsen är osmaklig.
birgitek
Tja, jag tyckte väl inte skämtet var så himla roligt, men i princip tycker jag att man kan skämta om allt, även döden.
Birgit Ek
Inga från Närke
Hej
Personligen tycker jag inte om när man skämtar om död, begravning och handikappade. Om handikappade driver med sig själva tycker jag inte är lika osmakligt som när en frisk person gör det.
Jag är inte religiös eller så men om man varit med om mycket i sina dagar som en handikappad son som gick bort i unga år så tycker jag det är osmakligt och många anhöriga som gått bort ur tiden.
T.ex. engelsk humor om kremering, präster och handikappade m.m.

För min egen del ska jag kremeras och i minnenslunden. Har bara en dotter, hon ska inte ha den känslan att inte hinna att sköta graven utan ska kunna gå till minneslunden när hon känner för det och lägga en blomma eller tända ett ljus.
Har själv erfarenhet av detta och tycker det är lika vackert och man gör det inte av tvång utan av vilja. /Inga
Hannele
CITAT (Inga från Närke @ 14-11-2004, 09:46)
Personligen tycker jag inte om när man skämtar om död, begravning

Själv tycker jag Monthy Pyton-gänget gjorde det ganska bra,
när dom tog med sin kompis urna till intervjun.
pejori
nu är annonsen borttagen, så antingen är den såld eller så tog blocket bort den ohmy.gif ohmy.gif
Inga från Närke
Hej
Jag tog mig friheten och skickade ett mejl till den troliga annonsören.
Trodde ej jag skulle få svar men det kom, så nu slipper vi fundera om det var ett skämt eller allvar.

Detta svar fick jag:
Min frus moder dog och begravdes i kistan, när sedan kroppen kremerades en månad senare blev kistan tom, då damsög vi kistan och tvätade bort liklukten med klorin, sedan är kistan som ny och säljs nu i gott skick och klar att användas igen.
Inget skämt från våran sida, bara återanvändning för att spara pengar och
trä samt en fin kista.
Mvh
Lars & Fru

Hälsningar Inga
netaave
Men enligt han på fonus gick det inte att göra så. ohmy.gif Fattar ingenting.
annaridell
nej, men vilken krematoriearbetare skulle vilja lyfta ur en kropp.... Verkar helskumt fortfarande.
LenaTuring
CITAT (Inga från Närke @ 14-11-2004, 15:52)
Detta svar fick jag:
Min frus moder dog och begravdes i kistan, när sedan kroppen kremerades en månad senare blev kistan tom, då damsög vi kistan och tvätade bort liklukten med klorin, sedan är kistan som ny och säljs nu i gott skick och klar att användas igen.
Inget skämt från våran sida, bara återanvändning för att spara pengar och
trä samt en fin kista.
Mvh
Lars  & Fru

Hälsningar Inga

Tror jag "smäller av" ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif kan detta vara sant?? "Tvättade bort liklukten.......osv. Hjälp...verkligheten överträffar verkligen dikten ibland!
Gossen Ruda
Som sagts tidigare, ingen kremeras i Sverige utan kista så det är/var ett skämt. Ett skämt sådant förmodligen.

Visst kan man skämta om det mesta, även döden, men det här tycker jag var på fel sida gränsen.
Caprice
Jag fattar heller ingenting...??

// Dammsög, och tvättade bort liklukten med klorin //

Nejmen snälla, det KAN inte vara sant...?
För att tjäna in 2500:- ??

Herregud, jobba lite extra, eller sälj något du har hemma!

Om inte annat pga respekt till den avlidne skulle jag låta elda upp kistan!

Det är verkligen så absurt och makabert så det blir... roligt... !
Sorry, men jag tycker det..! laugh.gif laugh.gif

Caprice
Gunvor Nilsson
Men ni tror väl inte på den här historien ohmy.gif ??????

Jag tycker det luktar practical joke (ytterst sjuk sådan) från början till slut! Av etiska skäl kan jag inte tänka mej att ett krematorium tar emot en död som inte ligger i en kista!!

/Gunvor

Förlåt, men kunde inte låta bli att bifoga följande uppmaning.

(Hukar mej för påföljder! unsure.gif )
*Laika*
Den va bra Gunvor tongue.gif tongue.gif Kul att se att fler ser det komiska i annonsen, självklart måste det va ett skämt. Annonsören undertecknar dessutom med "Lars & Fru", varför fick inte frun nåt namn? wink.gif
Mvh. Laika
Iza
Kistan behövs som ved vid kremeringen. Vi är ganska, som ni vet blöta och det slutar inte för att vi dör, utan det rinner och kladdar ur en död människa.
Tesa
Varför inte ha en enklare insats i kistan som man lyfter ur och bränner tillsammans med kroppen...så skulle begravningsentreprenören kunna ha ett urval av "ytterkistor" att välja mellan som återanvänds...likaväl som att "båren" återanvänds....
Men det blev väl för "billigt" då.....

Sen tycker jag att man har kommit för långt ifrån "döden" i dagens samhälle..förr var det naturligt och de flesta dog hemma och liken tvättades och togs om hand av anhöriga...idag har de allra flesta inte ens sett en död människa...(mig inkluderad)
En kropp som dött av naturliga orsaker borde det inte vara nåt hemskt eller obehagligt med...
netaave
CITAT (Tesa @ 15-11-2004, 12:47)
Varför inte ha en enklare insats i kistan som man lyfter ur och bränner tillsammans med kroppen...så skulle begravningsentreprenören kunna ha ett urval av "ytterkistor" att välja mellan som återanvänds...likaväl som att "båren" återanvänds....
Men det blev väl för "billigt" då.....

Sen tycker jag att man har kommit för långt ifrån "döden" i dagens samhälle..förr var det naturligt och de flesta dog hemma och liken tvättades och togs om hand av anhöriga...idag har de allra flesta inte ens sett en död människa...(mig inkluderad)
En kropp som dött av naturliga orsaker borde det inte vara nåt hemskt eller obehagligt med...

Jättebra idé, men jag tror många skulle dra sig för att återanvända en kista som det legat någon annan avliden i.
Jag skulle inte vilja det.

Ja jag minns när jag som ungt biträde första gången var med om dödsfall på avdelningen jag jobbade på, då såg jag bara ett vitt och blåfläckigt ben och hade mardrömmar i flera dar.
Så småningom blev det bättre, så bra så att jag t.o,m, kunde visa nyanställda kylrummet även om det inte var tomt. Jag tror när man stöter på det i tjänsten så får man automatiskt en proffisionell hållning när det inträffar, även om det naturligtvis kan vara jobbigt om man haft patienten länge på avd. Men man känner också en slags vördnad, man gör det man ska under lågmält prat eller tystnad. Är det däremot en anhörig eller en vän då tror jag det blir en helt annan känsla.
Det är något fridfullt över en död människa, plågade anletsdrag slätas ut och de ser bara ut som de sover.
Skador och annat blir också odramatiskt, ett sår som inte längre blöder blir bara ett litet hål som knappt syns.
Jill-Ulrika
Annonsen fanns inte kvar när jag skulle titta, så kistan har väl blivit såld. Denna tråd fick mig att komma att tänka på TV-serien "Six Feet Under" som är helt underbart bra!
katarina76
Inget ovanligt alls!
Att kistor återandvänds är mer än regel än ett undantag. De flästa kremeras numera, och vem vill ha sin mammas urna full med aska från kistan, där skall väl bar hon ligga?
De större begravningsbyråerna erbjuder begangnade kistor, tex Fonus gör det. En begravning är väldigt dyr, min dotters gick på runt 10 000, och då är barn begravningar gratis! Det som kostade var annons i tidningen, blommor och transport, hade det varit en vuxen hade man fått betala ca 15 000 kr till. Sedan till kommer ju en gravsten, om man väljer grav, och det gjorde jag. Mellan 6000 och 16 000 kommer den att kosta, inget jag har råd med på länge.
Så att man säljer en begangnad kista är inget konstigt alls, men att en privat person gör det, är nog väldigt ovanligt.
*Felix matte*
Visst får man skämta om döden.... Men att annonsera ut en "använd" kista... Smaklöst!
Så klart bränns man i kistan...att påstå annat är galet. Efter bränningen mals skelettet och askan silas för att skilja bort t.ex guldfyllningar i tänder. Den silade askan är det som sedan sätts i urna eller strös ut.
Inga från Närke
Det finns begravningsbyråer som har en enklare variant av kista i papp och med en svepning som man hänger över under själva begravningsakten p.g.a. av att kistor är så dyra. Jag tycker det är ett bra alternativ.
Om annonsen var seriös eller inte vet fortfarande bara annonsören, men som sagt man kan tycka att det borde ha gått till på ett annan sätt. Borde ha kollat med Fonus om de köpte tillbaka den som begagnad eftersom de enligt katarina76 kan tillhandahålla det alternativet. /Inga
annaridell
Jag kan inte acceptera begangnad kista. Hur i hela friden kan den bli begagnad??? Man kremeras i kista. I vårat krematorium har de själva sagt att de aldrig ser en död människa. Och det göra man ju onekligen om man lyfter ur en kropp ur en kista. Varför skulle man krångla så? Hur förklarar de på begravningsbyråerna begagnade kistor?

Total mäng aska rör sig om runt 1 1/2 halv kilo om jag minns rätt. Inga enorma mängder av oss och ksitan alltså.
*Felix matte*
Snälla! det här med att kistor skulle återanvändas är helt sjukt påstående.
Det sker inte!
Jag har just pratat med Fonus och han som svarade ville veta varifrån
ryktet härstammade, jag sa att annonsen på Blocket(?) tydligen är borttagen. Han hade också svårt att tro att det fanns människor som trodde på såna rykten.
annaridell
Rykten är ju onekligen märkliga. Råttor i pizzan, att den gröna frukten till kebaben återanvänds om den inte äts upp, att folk blir nedslagna på cypern( eller vad det var) vaknar upp med ett stort sår på magen och på sjukhus får veta att det saknas en njure....
amaira
CITAT
Snälla! det här med att kistor skulle återanvändas är helt sjukt påstående.
Det sker inte!
Nej, det sker inte. Reglerna kring begravningar är stenhårda!

På tal om
CITAT
Rykten är ju onekligen märkliga. Råttor i pizzan, att den gröna frukten till kebaben återanvänds om den inte äts upp, att folk blir nedslagna på cypern( eller vad det var) vaknar upp med ett stort sår på magen och på sjukhus får veta att det saknas en njure....

så kolla här:
Råttan i pizzan (varning för en rått-bild)

/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon