Orchid
Idag när jag satt och beundrade en orkidée, vet inte vilken sort det var, men den hade iaf rammlat ur krukan. Och, den var bara så otroligt vacker!!!! Jag bara önskade att jag kunde bevara skönheten, och då slog det mig; jag undrar om det finns något slags medel som man kan stryka på blommor för att de ska bevaras som de är? Är jag helt flummig nu, eller förstår ni vad jag menar?
Caprice
Sprayklister..?

Caprice
Orchid
Sprayklister, hindrar det blomman från att bli gul, sen brun o sen skruttig?
netaave
Det går ju att konservera brudbuketter, så nån omöjlighet kan det ju inte vara.
Orchid
Ja exakt.. hmm kanske borde jag fråga i någon blomsterhandlare.
Fenja
Du kan torka den i fågelsand i micron och sedan lacka den!
Mvh
Fenja
Birgitta i Mora
Torka den i blågel. Det är väl så man konserverar brudbuketter?
Det är inte så svårt.
LenaTuring
Jag har sett någonstans, tror det var Panduro, ett blått salt som man kan använda för att torka blommor i.
magiana
Det heter Blågel men kan också kallas för torksand eller silicagel. Blågel har varit blått förut men det som jag har är orange. Jag tror det var nåt kemiskt småfarligt i det blåa. Fråga i närmsta floristaffär om de har sånt.
ylle
På dagis brukar de ju konservera höstlöv på något sätt, så det borde väl gå.
Förstår hur du tänker. Varje försommar, när min pion fäller sin sista blomma, tänker jag att nu dröjer det ett helt år innan jag får se den blomma igen...
LenaTuring
CITAT (ylle @ 14-11-2004, 22:38)
På dagis brukar de ju konservera höstlöv på något sätt, så det borde väl gå.

På dagis använder de Glycerol som finns att köpa på apotek eller färgaffärer för att bevara höstlövens färger

På flaskan står det: "Glycerol använd bla för bevarande av kvistar och höstlöv. Blanda 1/3 glycerol och 2/3 vatten och sätt ner kvistarna i blandningen."
netaave
CITAT (ylle @ 14-11-2004, 22:38)
På dagis brukar de ju konservera höstlöv på något sätt, så det borde väl gå.
Förstår hur du tänker. Varje försommar, när min pion fäller sin sista blomma, tänker jag att nu dröjer det ett helt år innan jag får se den blomma igen...

pioner går alldeles utmärkt att torka, ändrar inte färg särskilt mycket heller. Du tar några stycken halvutslagna och hänger upp och ner bara. Sen kan du njuta hela vintern. Ja inte så mycket av doften då förstås.
Jag gör ofta "vinterblomsarrangemang" av torkade växter från trädgården, mina favoriter att torka är just pion, riddarsporre, brudslöja och ros. Blir jättefina som torkade.
Evin
Sätten att bevara den är många.

Som några tidigare har sagt glycerol, blågel.

Spraylim är inte så bra, det blir bara klibbigt.

Däremot så finns det ett medel som heter PVA medium (Panduro, ca 100:-), eller så finns det annat som heter Marwin Medium som jag inte vet var man får tag i det.

Tyvärr finns inte konserveringssaltet kvar på Panduro, det utgick för ett par år sedan.

Om du vill kan du ju pressa blomman oxå. Antingen genom ett par böcker eller en gammaldags blomsterpress, eller så finns det moderniteter som en blomsterpress som man har i micron i nån minut. (Panduro ca 200:-)

Lycka till smile.gif

/E
mulle
Det här är inget tips för att rädda orkidén men kanske någon annan kan ha nytta av det:
Jag samlar på olika gräs, vackra fröställningar som jag hittar både hemma och utomlands. För att de skall hålla och inte sprätta sina frön överallt sprayar jag dem med helt vanligt hårlack - det fungerar utmärkt.
Med hårlack kan man också undvika att kaveldun spricker och väller ut.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon