Full version: Advent
Sidor: 1, 2
netaave
Tar ni fram rubbet till första advent? Eller tar ni bara fram ljusstakarna och sen resten till jul?
Vad har ni för adventstraditioner?

Jag är ett riktigt julfreak, och första advent är mitt startskott. Jag har elljusstakar överallt, t.o.m. i tvättstugan biggrin.gif
I vissa fönster har jag dessutom en stjärna eller en liten fönsterlampstomte. I ena vardagsrumsfönstret har jag en betlehemslykta klädd med röd siden som kommer från min mormors föräldrahem då seklet var ungt. Idag finns det liknande lyktor som kallas Uppsalalyktan och säljs av hemslöjden, då är det Uppsalamotiv i stället.

Ute har jag massor av olika saker, vårt hus är lite av sevärdhet för ortsborna. Jag har något nytt varje år.
Förutom alla belysningar i buskar, träd, på insynsskydd och en stor båge i ett altanfönster, så har jag en snögubbe på trappan, en tomte som ligger och stöder hakan i handen på uteplatsen, ljusslang runt hela altan, snöstjärna och två röda hjärtan i ljusslang i fönstren på altanen.
Nyheten i år är en ren med släde i ljusslang, i släden ska en tomte stå och köra. Texten God jul i ljusslang är också ny för i år och ska sitta på fasaden mot vägen.

Elmätaren går för högtryck här mellan första advent och knut, men det är det värt. tongue.gif
Fialotta
Jisses va det måste va fint då...kan du inte
ta kort så vi får se...älskar sånt som lyser i mörkret smile.gif

Ljusstakarna åker fram 1 advent och ljusen ute är redan där,
bor ju kolsvart, sen efter Lucia då drar jag på för fullt...
ingen hejd på mig då, men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton..
det gör mina barnbarn då när dom kommer smile.gif
kerstin z5-6
Rubbet ! o allt åker nyårsdagen då jag sår de första fröna och köper tulpaner!
Fenja
Jag tar fram ljusstakar och julgardiner till advent och sedan smyger jag upp resten allt eftersom, har många porslinstomtar. Klär granen någon dag innan jul.
Mvh
Fenja
lotta_
CITAT (maudan @ 16-11-2004, 23:12)
men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton..

tycker han om det?? laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag tar fram allt utom granen till första advent. Allt = elljusstakar, stjärnor, tomtar (har en samling av Rolf Berg), julgardiner till köket. Har en julkrubba men den har inte varit framtagen på några år och kommer inte att bli det i år heller. En ljusslinga är redan igång ute och några fler är på gång.

Granen klär vi i regel en eller ett par dagar innan julafton, i år är ju julafton på en fredag och då kan det hända att granen blir klädd redan helgen innan.


Har inte överdrivet mycket julpynt men det blir någon ny sak varje år, det finns alltid nåt´som jag tycker mig behöva.
wub.gif
Betty
Elljusstakarna och adventsstjärnan, julgardinerna och dörrkransen kommer fram till 1:a advent. Sen kommer resten allt eftersom, ända tills huset är fyllt av tomtar, röd/gröna girlander i kökstaket, utegran med belysning, ljusslinga kring altantaket och en runt farstukvisten, grangirlander med ljusslinga runt öppna spisen och ännu mer tomtar... får aldrig nog av tomtar, köper fler varje år. rolleyes.gif
"Förr i tiden" tog jag inte fram juldukar, tomtarna och girlanderna förrän en vecka före jul men numera orkar jag inte hålla mig så länge... Men granen klär vi aldrig före dagen före julafton! biggrin.gif
Björkhagen
Jag älskar advent och julen!

Ljusstakar, gardiner, dukar, dörrkrans och ljusslingor utomhus kommer fram till 1:a advent.
Resten plockar jag fram under en dag ungefär en vecka innan jul.
Hos oss är det faktist min man som äger de flesta tomtarna; han fick alltid en tomte dagen innan julafton när han var liten, så det har blivit några stycken.
Själv älskar jag änglarna! men självklart kommer även tomtarna upp.
Stämningen är viktigast för mig och den kan man oftast skapa med mycket ljus och egna dekorationer.
Till exempel gör jag varje år en äppelpyramid med riktigt äpplen... det är så roligt att göra egna arrangemang och pynt. I fjol gjorde jag även julkorten själv. Hoppas jag hinner det i år med... det var väldigt roligt trots att jag blev sjuk under tiden och sedan låg i influensan med 39,5 i feber i fem dagar... Låter kanske knäppt... men korten blev väldigt fina i alla fall.

Panduro och liknande butiker är livsfarliga för mig vid den här tiden... tongue.gif
Hur mycket av ert pynt gör ni själva?
Gossen Ruda
Då får väl en av den andra gruppen yttra sig. Möjligen en ljusstake i ett fönster, för övrigt inget. Ingen gran heller, dom står bäst där dom står i skogen. Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen? laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Allt kommer fram till 1:a advent, men det blir mindre och mindre för varje år, sen åker allt in i sina lådor igen på nyårsdagen, den stora frösådden startar ju då. laugh.gif /Helen
evelina
Jag tar fram ljusstakar, gardiner klär en gran på balkongen. Hänger upp apelsiner med nejlikor i det luktar så juligt,gör lite julgrupper med hyacinter o dyl.Sedan kommer resten eftersom.

Mvh
Yin o Yang
Ljusstakar, fönsterstjärnor och julgardiner i köket brukar det bli inför 1:a advent. Sedan lite fortlöpande fram till dagarna före jul smile.gif . Igår fick vi granbocken levererad. Den står och hälsar gäster välkomna vid trappan. I år ska jag nog sätta lite belysning i den sleep.gif . Gran blir det kanske ingen i år eftersom vi inte ska vara hemma under julhelgen, om den nu inte tas in och kläs när vi kommer hem. Jag har väldigt svårt att vara utan gran i köket wub.gif . Utomhus blir det utegran och ett ljusnät över busken vid fågelbadet.
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2004, 07:52)
Då får väl en av den andra gruppen yttra sig. Möjligen en ljusstake i ett fönster, för övrigt inget. Ingen gran heller, dom står bäst där dom står i skogen. Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen?  :lol:

Håller med till 100%

(kanske ett manligt drag?)

Men stearinljus och mysbelysning kommer fram redan i oktober... och stearinljusen finns kvar ända tills vår sol behagar att inte vara så morgontrött...

Kura skymning är inte dumt...
rolleyes.gif smile.gif smile.gif
amaira
amaira - kärringen-mot-strömmen tycks ha en del manliga drag... ?? rolleyes.gif tongue.gif .

Julen (och advent) får liksom liksom finnas i mån av lust-och-tid.
Men visst är det fint med alla adventsljus.

Adventsstakar (3 st) och julstjärna (1 st) åker fram första advent.
En ljusslinga ute i "häcken" (dvs det var en häck när jag var barn).
En julgran till julafton, om det vill sig. Har en i plast för nödfall (gäster och barn).

Älskar att få julklappar ...

Se där, nu har jag beskrivit mitt julengagemang. Det blir lite allteftersom, och det jag inte hinner till jul, spar jag till nästa jul.



Jo, en sak till, det viktigaste. Älskar att gå i affärer efter jul, när mängder av julpynt är halva priset.

Sedan tycker jag ju om att göra "arrangemang", med grenar och mossor och svampar och vad som nu finns till hands. Då brukar tomtar och änglar få vara med. Men det är mer en "bi-effekt" av julen.


Det jobbigaste med julen, är att få ut granen igen, vare sig det är plast- eller riktig gran.


Nåja, jag brukar nog pynta en del i alla fall, eftersom "barnen" brukar vara hemma, och det faktiskt ger en fin stämning.


Annars så älskar jag MÖRKER! Det har blivit en bristvara här, så nära Stockholm med alla ljusföroreningar.

Tänk att gå i en mörk granskog, utan en massa lyktstolpar och störande hus, med en måne genom grenverket, farande moln, eller klar stjärnhimmel, och vinden susande så trollskt... wub.gif

Men julen är ljusets tid, och ett välbehövligt ljus dessutom.


Roligt att läsa om era traditioiner, och GLÄDJEN i dem! wub.gif

Du måste verkligen ha det fint netaave. *förväntar mig ett foto*

Eller ... flera foton kanske? Lite "hemma-hos"-reportage?
Hur ser det ut hemma hos oss, när advent och jul närmar sig?

/amaira.
netaave
Tyvärr har jag ju ingen digitalkamera, och är ingen bra fotograf heller. Få se om jag kan engagera någon. Kanske får höra med Marie borta i Lissebo om hon kan komma förbi och fota lite. tongue.gif
Jag sätter upp mina rödrutiga gardiner i köket redan i oktober och byter till tomtegardiner vid lucia ungefär, hall, badrum, tjejernas rum och vard rum har jag julgardiner, fast inte alla med tomtar på. Granen klär vi kvällen före julafton efter att ha städat hela huset med såpa. Vi har en plastgran, mycket verklighetstrogen.
Jag samlar på grisar och har ett gäng julgrisar som bara är framme tillsammans med tomtarna, jag börjar vartenefter under dec att pynta inne. Har en del mysiga ljusslingor med bl.a. julstjärnor, snögubbar och tomtar som sätts upp runt speglar runt valv m.m. smile.gif
Anna i Örsjö
Jag håller med gossen ruda och gammelnalle, minsta möjliga pynt.

För det mesta blir det någon ljusstake i förnstret och så sätter jag ljusslingan i plastgranen, sen sätter jag mig med en mugg glögg och säger: så nu får ni andra pynta bäst ni vill. biggrin.gif

I år är båda barnen utflugna så jag tänker inte ta fram något över huvudtaget. Hmm, undrar vad sambon tänker göra. Ja,ja, jag kan ju tala om för honom var grejorna finns. tongue.gif

Helst skulle jag vilja gå i ide som björnen gör. sleep.gif

Anna i Örsjö
Tesa
Första advent har jag tvättat fönstrena och hängt upp "julgardiner"..(ganska neutrala eftersom jag inte är så mycket för tomtar och julrött...)..så har jag 2 ljusstakar och en 1 stjärna på bottenvåningen och så har jag 2 ljustakar och 2 stjärnor till som de 4 barnen får slåss om till sina rum....that´s it....i advent...
Tomtarna och bonader och sånt kommer fram natten till julafton..(siktar på kvällen före men det hinner bli natt varje år...)...grejen är att det skall vara KONTRAST....advent först...sen är det JUL ..sådär över natten bara... rolleyes.gif mest för att barnen (och jag) skall komma ner på julaftons morgon och andäktigt känna julstämningen....
Granen brukade vi klä på julafton förr men numera gör vi det kvällen innan.....hela familjen tillsammans...
...sen är det jul tills tjugondag Knut....
Fialotta
CITAT (lotta_ @ 17-11-2004, 00:41)
CITAT (maudan @ 16-11-2004, 23:12)
men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton..

tycker han om det?? laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag tar fram allt utom granen till första advent. Allt = elljusstakar, stjärnor, tomtar (har en samling av Rolf Berg), julgardiner till köket. Har en julkrubba men den har inte varit framtagen på några år och kommer inte att bli det i år heller. En ljusslinga är redan igång ute och några fler är på gång.

Granen klär vi i regel en eller ett par dagar innan julafton, i år är ju julafton på en fredag och då kan det hända att granen blir klädd redan helgen innan.


Har inte överdrivet mycket julpynt men det blir någon ny sak varje år, det finns alltid nåt´som jag tycker mig behöva.
wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja...han blir jättefin...du skulle bara se, glitter från topp till tå laugh.gif laugh.gif laugh.gif
renate
Jaha; då var det alså dags igen.Till advent sätter jag fram ljusstakar/ stjärnor. Julgardiner i köket. Utomhusslingor. Tomtar och dukar lite närmare julen.Julgran,dagen innan julafton. Trettongagen åker allt ner igen,då köper jag tulpaner. tongue.gif rolleyes.gif
Hannele
biggrin.gif Allt ska vara färdigt på fredag den 26 november: julgardiner, juldukar, julljus, julblommor.
pejori
ljusstakar och stjärnor till 1:a advent.
någon förskrämd liten tomte efter lucia. annars inget mer.
hatar jul. mad.gif mad.gif
Exotic
Allt kommer fram till 1:a advent... wub.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Rött -Tomtar-Belysning...ja rubbet .

Jag älskar julen oxå och denna veckan är det första Julmarknaden för mig på Tjölaholms Slott

Julmarknad

Sen är det ett Underbart Julbord på Tjölaholms om man får rec nått i den vägen.

Sen blir det mere Jul för Göteborgarna Blå Ljus från Liseberg ner til Operan smile.gif rolleyes.gif


Så det är mys pys tid nu smile.gif


Exotic
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2004, 07:52)
Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen?  :lol:

blink.gif Tvättar du aldrig gardiner eller byter dukar?
Jul och advent är bra tillfälle att damma av lite.
Gossen Ruda
CITAT (Hannele @ 17-11-2004, 15:41)
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2004, 07:52)
Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen?  laugh.gif

blink.gif Tvättar du aldrig gardiner eller byter dukar?

Behövs det??
Sulawesii
Förra julen kom det inte ens upp en adventsljusstake. Den hamnade uppe på hatthyllan istället. Där står den fortfarande tongue.gif .
Jag får skylla på att jag är lat.
Men, i år har jag faktiskt tänkt att köpa en sån där fin stjärna i glas att hänga upp i fönstret. Och så hade jag tänkt att ha cerisa ljus i min adventsljusstake med glitter i cerise och silver.
Får se om det blir nåt av med något av det rolleyes.gif .
lisselbo
Till första advent åker ljusstakarna fram och julgardinerna upp.
Övrigt pynt och julgran nå´n dag före julafton beror alldeles på hur jag jobbar.
Är ganska bekväm och har köpt en plastgran, glömmer alltid och vattna en vanlig gran så den brukar inte vara så fin efter ett tag.
Ungarna brukar tycka att det är väldigt kul att vara med att klä granen, men när det gäller att klä av den är dom som bortblåsta då står man där själv med eländet.
Första året vi bodde i det här huset klädde jag av allt utom ljusslingan, för att slippa allt trassel med den.
Sedan åkte granen upp i ett förråd.
Andra året åkte den upp i förrådet helt klädd, färdig till nästa jul.
Och förra året sparade jag ljuslingan igen för dottern tyckte att jag var skittråkig som hade granen färdigklädd.

netaave!
ska försöka komma ihåg att ta med mig digitalkameran in till Björklinge och fota ditt hus och trädgård.
Säg gärna till när du är klar med allt pyntande så att jag vet, är inte allt för ofta i Björklinge.
jendah
CITAT (lisselbo @ 17-11-2004, 19:56)
Till första advent åker ljusstakarna fram och julgardinerna upp.
Övrigt pynt och julgran nå´n dag före julafton beror alldeles på hur jag jobbar.

Samma här smile.gif

Vill njuta av advent-ljusen ett tag innan julpyntet kommer upp...
Fast vi har inte alltid särskilt mycket pynt - förra året plockade vi bara fram advent-ljusen och några små favoriter, men i år tänkte vi pynta ordentligt i vårt ny hus wub.gif wub.gif
Inga från Närke
Hej
Jag brukar sätta upp julgardiner och adventsbelysningar till advent men inte juldukar och annan pynt det kommer dagarna före jul.
Även utebelysningarna kommer upp till advent. Var köpte 2 nya idag fast vi egentligen inte behövde några men det kommer ju nya utseenden varje år som man faller för. Lidl hade fina som en pinne (5 st) man stoppar i jorden och sedan sitter det stjärnor (6 st/pinne) för 79,90 tror jag det var, kunde inte låta bli. Ska försöka trycka ner dem imorgon innan det blir för hårt i marken vid garageväggen mot vägen. Hoppas det blir fint och den får sitta kvar. Ibland försvinner utebelysningarna här där vi bor tyvärr.
Hoppas det inte kommer att snöa hela torsdagen för jag skulle få hjälp med fönsterputsningen så att jag kan börja försiktigt att pynta men just nu ser det inte lovande ut. /Inga
marigt
Börjar med ljusstakarna kanske någon liten sak åker med, jag brukar byta alla gardiner. sen brukar jag när tid och lust sammanfaller börja baka pepparkakor med barnen, de går åt så fort, ska bli spännande i år, min son har fått glutenintolerans, Det blir första året som vi gör glutenfria pepparkakor och lussebullar, kan undra hur de smakar.
Sen när lucia står för dörren åker allt upp och köper gärna något nytt, det gamla har jag sett.
Tomtar och snögubbar, krans på dörren. En härlig tid
det jobbigaste är att jag vill städa undan dammet först.
Sen fortsätter vi och pyntar och förbereder inför julen. julmusik skvalar ut i rummen. Sen har jag hittat en bok jag börjat läsa för barnen några år sen, den börjar jag läsa 1 dec och varje dag, varje kapitel är en dag.
Jakten på jultomten, heter den . det har blivit tradition, barnen 14, 10, 2x5 år gillar den, ja de små kommer inte ihåg än, det händer att de somnar.
Dagen innan dopparedan klär vi granen.
Sen får allt sitta tills vi har julgransplundring, så har jag köpt något åt barnen och hängt i granen ibland en serietidning ibland godis, kan vara olika.

Har sett de där stjärnorna på pinne, en granne har dem, jättefina. tongue.gif biggrin.gif
netaave
Kanon Marie, då får vi ta en fika också! rolleyes.gif
*Felix matte*
På fredag tas adventsljusstakarna 4st, adventsstjärnorna 4st fram. Utegranen får ljus och slingorna som redan är färdigmonterade på balkong och altan...tänds och så klart åker julgardinen upp i köksfönstret.
Tomtar har jag inte så många... barnen har fått ta en del.
Märker att jag med åren vill ha allt färre prylar, men... tomten som hängt med från vår första jul 1965... den har sin givna plats på TV:n.
Innegranen (plast) kläs någon gång kring lucia... sedan plockas julen ner kring nyår el. trettondagen (hoppas jag) tongue.gif
Blomstertanten
unsure.gif Hur sjutton ska jag få plats med några adventsljusstakar
i mina fönster ????
Har ju inte ens plats med alla blommor där ! tongue.gif
Det kan bli en svår nöt att knäcka ! biggrin.gif
netaave
CITAT (Blomstertanten @ 18-11-2004, 07:47)
unsure.gif Hur sjutton ska jag få plats med några adventsljusstakar
i mina fönster ????
Har ju inte ens plats med alla blommor där ! tongue.gif
Det kan bli en svår nöt att knäcka ! biggrin.gif

Du får sätta dom framför eller bakom blommorna.
mulle
Har precis köpt en jättefin "isboll" av krackelerat, frostigt glas och med smålampor inuti! Den skall slåss om fönsterplats med alla andra ljus.
Ljusen kommer upp direkt, i massor och alltid. Vissa finns året om som t.ex. ljusslangen runt växthuset, den tänds också till kräftskivan!
Vartannat år har vi huset fullt av släkt och då pyntar jag med gran och ett megastort pepparkaksbygge som föreställer något jag besökt under de två år som gått. Sist var det Notre Dame!
Under mellanåren är det bara ljusdekorationerna och min man och jag på tumis. Och helst en resa. I år ska vi till Paris... Fransmännen har ju inte tillbommat i tre dagar som vi. Juldekorationerna i staden lär vara häftiga och så föreställer jag mig en stämningsfull mässa i Notre Dame eller Sacre Ceur! Efter gåslevern...
Har någon av er tillbringat julafton i Paris? Specialtips?
Mulle
Inga från Närke
CITAT (marigt @ 17-11-2004, 22:30)
Har sett de där stjärnorna på pinne, en granne har dem, jättefina.   tongue.gif   biggrin.gif

Bra att du sett dem och tycker de är fina. Jag hoppas det blir fint ska försöka att trycka ner dem imorgon (fredag) innan det blir för hårt i backen.
Priset är ju bra också och det var många extralampor med så de kanske räcker något år. /Inga
Inga från Närke
CITAT (Blomstertanten @ 18-11-2004, 07:47)
unsure.gif  Hur sjutton ska jag få plats med några adventsljusstakar
i mina fönster ????

Vi har börjat att köpa hängande belysningar förenklar om man har mycket blommor. Det finns ju ljusgirlander och en uppsjö av stjärnor m.m. som kan fästas i fönsterkarmen m.m. och där man får plats kan man ha den vanliga "staken" stå. /Inga
lotta_
CITAT (Blomstertanten @ 18-11-2004, 07:47)
Hur sjutton ska jag få plats med några adventsljusstakar i mina fönster ????

Flytta ihop blommorna i ett hörn någonstans över julen, det är ju ändå mörkt ute både dag och natt den tiden, i alla fall här. tongue.gif sad.gif
Sommartorparn
Jösses kvinnor! Hur kan ni binda så mycket ris å egen rygg? Hur många av er bryter ihop på julaftonen av utmattning, sömnbrist och besvikelse över att resten av familjen inte tindrar tillräckligt mycket med ögonen.

En sak är säker: Jul blir det även utan gardinbyte, och pepparkakor hinner man baka i lugn och ro i mellandagarna. Det viktigaste är samvaron, inte prestationen och konsumptionen.
unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 20:41)
Jösses kvinnor! Hur kan ni binda så mycket ris å egen rygg? Hur många av er bryter ihop på julaftonen av utmattning, sömnbrist och besvikelse över att resten av familjen inte tindrar tillräckligt mycket med ögonen.

Här är det mannen som sköter om julbak och gardinbyte biggrin.gif
Månne han orkar utan bli utmattad unsure.gif blink.gif tongue.gif

PS. Pepparkakorna fixa Nyåkers biggrin.gif wub.gif
cic
Jag tycker man blir less på allt julpynt eftersom hela stan och alla affärer pyntar och spelar julmusik redan i oktober..

Jag har en adventsljusstake som står på spishällen. Bakar några lussekatter och lite knäck. Sen får det va.
Hannele

CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 20:41)
Jul blir det även utan gardinbyte, och pepparkakor hinner man baka i lugn och ro i mellandagarna.
Det viktigaste är samvaron, inte prestationen och konsumptionen.unsure.gif

Vaddå, man bakar ju pepparkakor tillsammans med barnen?
wub.gif Och byter gardiner tillsammans med maken. Det är väl samvaro, om något!
Mia, zon 3
Tycker väl det låter som om alla här pyntar precis lagom mycket för sin egen smak. Stress blir det bara om man försöker leva upp till andras standard. Man får ju komma ihåg att här huserar människor som under resten av året kröker rygg i trädgården, så nu när det är fruset får man ju hitta annat att kröka rygg över. Pepparkaksbak bland annat! Blir mycket tid över när man inte kan gräva utan brunnsborrarutrustning....
Vi (livskamraten, 2-åringen och den lilla i magen) pyntar lagom hemma, men julafton är vi inte riktigt tillfreds med. Det är nämligen precis i "skarven" mellan gamla och nya rutiner. Hittills har vi kuskat runt på 3 ställen varje julafton, men i år får det bli sista gången. Nästa jul är vi ju tvåbarnsfamilj (om allt går som det ska) - och dessutom de enda som har små barn, så då får tjocka släkten ta och komma hit istället! Då kommer vi nog pynta lite mer, när man väl ska vara hemma. Och så blir det ju att fixa maten också, men vi är många som kan hjälpa till - om alla kommer blir vi över 30 stycken!
Sulawesii
Om adventsljusstakar är dom man har i fönstret, vad heter då dom man har på bordet med levande ljus i? Kallade en sån för just adventsljusstake tidigare i denna tråd.
wacko.gif förvirrad......

Och jag håller med Blomstertanten; hur sjutton skulle man få plats med något annat än blommor på fönsterbrädan?? tongue.gif
kopernikus
Interessant och höra hur alla har det...

Jag tror det är oerhört mycket tradition med det hela. I min familj har det alltid vart väldigt speciellt med julen. Man ungås och gör saker tillsammans. Äter gott. Och det är saker som jag kommer att ta med mig när jag får barn..
Adventsljusstaken ska fyllas med mossa och levande ljus. I fönstren åker ljusstakarna fram + oftast julgardinerna. (Dock inte i år, då jag beställt nya och de kommer först V50!!! Jobbit!). Hela advent går jag bara och myser och mår bra.

Trist att höra att en del 'hatar' julen...det får mig att fundera hur ni firat när ni var små.
Gossen Ruda
Det är väl ingen som skrivit att dom "hatar" julen eller ens antytt det!? Det är bara så att en del har lyckats frigöra sig från stressen och alla måsten.

När jag var liten skulle alla traditioner hållas. Vi köpte en halv grisframpart och mamma gjorde sylta och korv och leverpastej och det ena med det andra. Hela huset/lägenheten skulle tvättas och städas. Allt silver och koppar putsas. Kakor bakas. Lutfisken köptes naturligtvis torkad och lutades. Julpynt fram, givetvis gran. Stress, stress, stress.

Jag har kommit till insikt om att det finns andra värden i livet. Men visst köper jag en skinka och kokar men inte mycket mer. Kalle Anka på julafton. Julmiddag hos brorsan på juldagen också. Lyckligtvis har alla i släkten vuxit ifrån julklappshysterin.

Jag har en arbetskamrat som inte firar julen alls utan reser alltid bort. Hon är med i Jehovas vittnen och anser att julen är en hednisk högtid som borde bannlysas. Sonen är inte av samma uppfattning så han har en gran inne på sitt rum. Jag håller med om att julen är i grunden en hednisk sed så det är därför jag åtminstone firar lite. biggrin.gif
kerstin z5-6
Man struntar i allt tråkigt, eller gör det man känner att man "måste tillsammans o gör sen bara det roliga -så blir det inget vasalopp smile.gif
jendah
CITAT (Gossen Ruda @ 19-11-2004, 17:08)
Det är väl ingen som skrivit att dom "hatar" julen eller ens antytt det!? Det är bara så att en del har lyckats frigöra sig från stressen och alla måsten.

Men att "frigöra sig från stressen och alla måsten" behöver väl inte innebära att man inte pyntar eller bakar pepparkakor???

Det borde väl betyda att man prioriterar det man helst vill göra och känner att man hinner med? Vi pyntar lite - beroende på hur livet ser ut just det året... och har vi lust så gör vi lite julgodis och kakor - men vem säger att man måste planera in allt - det är bara att låta vara till man har lust att göra det - och blir det inte av så gör det inget heller smile.gif
lavendel
CITAT (Blomstertanten @ 18-11-2004, 07:47)
unsure.gif Hur sjutton ska jag få plats med några adventsljusstakar
i mina fönster ????
Har ju inte ens plats med alla blommor där ! tongue.gif
Det kan bli en svår nöt att knäcka ! biggrin.gif

: rolleyes.gif Vet inte heller var jag ska göra av alla blommor..så jag hänger upp adventsstjärnor i alla fönster istället för ljusstakar!
Två pelargoner är det dags att flytta till källaren..där blir det plats för två amaryllis som blommar till jul!
Annars är det bara arrangemang med hyacinter och ljus och mossa som gäller i advent!
Är så gammal och invand med det här att man julpyntar dagen före julafton..kommer ihåg hur fantastiskt det var som barn..på julaftons morgon var plötsligt hela huset julpyntat!
Kan tänka mej att tjuvstarta med granen lite...längtar så efter grandoften..vi får se!
Lavendel
Åsa, mälardalen zon 2
Och här kommer nog jag och chockar alla, jag har redan ställt upp adventsljusstakar i fönstren och hängt upp de 2 adventsstjärnor jag har. Jag hade inte så mycket jobb nu i veckan så jag gick hem och satte upp allt (jag kommer troligtvis att ha mycket jobb de veckor som kommer), fast jag kommer inte tända förren till första advent och sedan är jag nog en av de sista människor i sverige med att ta bort dem jag har inga problem med att ha dem kvar till feb-mars det är ju så mörkt ute på landet så allt som lyser får ofta vara kvar.
lotta_
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-11-2004, 22:38)
Och här kommer nog jag och chockar alla, jag har redan ställt upp adventsljusstakar i fönstren och hängt upp de 2 adventsstjärnor jag har. Jag hade inte så mycket jobb nu i veckan så jag gick hem och satte upp allt (jag kommer troligtvis att ha mycket jobb de veckor som kommer), fast jag kommer inte tända förren till första advent och sedan är jag nog en av de sista människor i sverige med att ta bort dem jag har inga problem med att ha dem kvar till feb-mars det är ju så mörkt ute på landet så allt som lyser får ofta vara kvar.

Oj, oj tillhör du den skaran som har julpyntet kvar så länge. Hos mig är det uppe i 5-6 veckor max. Jag tycker det är skönt att få bort julsakerna ganska fort efter nyårshelgen, då känns det som att våren är nära. Det är bara det att jag lurar mig själv varje år. I februari när ljuset kommer tillbaka och det känns som att det snart är vår, DÅ helt plötsligt kan det blir -25--30 grader i 1-2 veckor! Det är tungt!
zaaritha
Här ställs fönsterstakar upp första advent, utegranen ska ha ljus, färgad slinga upp i växthuset, små gamla slingor i lekstugan, ljusslang(usch!)
hissas upp i flaggstången............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon