Full version: Fågelmat
mrsgreen
Hejsan!

I Gävle är här nu snöstorm men det är vi nog inte ensamma att ha i detta dygn! ohmy.gif

Jag tycker om att mata småfåglarna men är så osäker på vad jag ska ge dem.
I dagens GD är det en planch med om vad vilka fåglar som äter vad.

Där står att Talgbollar är uppskattade av de flesta fåglarna men min uppfattning är att de talgbollar jag köper inte är så uppskattade.
Köper jag Solrosfrö som enligt GD är basmat slängs hälften ut på marken och blir bara liggande.
De ska ju ej äta från marken då de kan smittas av avföring med salmonellabakterier i.
Hampa åker också ut och frön köper jag inte längre då de rakar ut det mesta.

I år har jag köpt jordnötter i påsar.
Första påsen gick snabbt åt men den andra hänger kvar nu efter en längre tid. huh.gif

I mitt område är det många som matar fåglarna både talgbollar och frön.
Är det någon bäst före på talgbollar och jordnötsfrön om de hänger ute för länge??
På planchen har de glömt att ta med vad gråsparvarna äter, de är ju mest frekventa hemma hos mig, tillsammans med talgoxen.

Vad är bäst och mest gångbart hos mina bevingade vänner?? wub.gif

Vänligen
mrsgreen
renate
Jag mata med solrosfrö,jordnötter, som jag har speciella behållare till så inte skatorna tar sönder nätet,Talgbollar.Jag tycker att talgbollar har allt sämre kvalitet men göra själv är jag för lat för. Fläsksval hänger jag ut med.
kristerh
Gråsparvarna äter väl det mesta i fröväg, speciellt hampfrön verkar de gilla och brödsmulor. mina fåglar gör detsamma som dina dvs sprätter ut på verandagolvet, jag brukar återanvända, fyller på igen med det som ligger på golvet, det ligger där i drivor wink.gif man kan inte kasta det, det är för mycket, men det verkar vara "rent".Talgbollarna är uppskattade, fast jag har inte börjat med jordnötter än, då äter de inget annat.
krister
miiapiia
Köp billigt margarin på t ex Willis eller nån annan lågpriskedja, finns sorter som är importerade som inte kostar mer än några kronor. Ta t ex en träbit och borra hål rakt igen. Fyll hålen med smöret, ska förstås vara kallt ute så att smöret stelnar. Plånboken blir glad och fåglarna mätta o nöjda. smile.gif
kristerh
CITAT (miiapiia @ 18-11-2004, 11:03)
Köp billigt margarin på t ex Willis eller nån annan lågpriskedja, finns sorter som är importerade som inte kostar mer än några kronor. Ta t ex en träbit och borra hål rakt igen. Fyll hålen med smöret, ska förstås vara kallt ute så att smöret stelnar. Plånboken blir glad och fåglarna mätta o nöjda. smile.gif

Isåfall måste det vara osaltat wink.gif inte visste jag att man kunde mata fåglarna med margarin, är det riktigt bra wink.gif
krister
KURT
CITAT (miiapiia @ 18-11-2004, 11:03)
Köp billigt margarin på t ex Willis eller nån annan lågpriskedja, finns sorter som är importerade som inte kostar mer än några kronor. Ta t ex en träbit och borra hål rakt igen. Fyll hålen med smöret, ska förstås vara kallt ute så att smöret stelnar. Plånboken blir glad och fåglarna mätta o nöjda. smile.gif

Man kan smälta och blanda in frön också och sedan låta stelna tex i en liten blomkruka som man sedan kan hänga upp.
Berith
Margarin i blomkruka är poppis - inte bara bland fåglarna. huh.gif Häromdan när det blev varmare ute så kanade troligen margarinet ur krukan och grannens hund (inte säker men misstänker starkt att det var hon eftersom hon numera tar en runda emellanåt och nosar under fågelmaten...) blev desto gladare och mättare.
Bjäbban
Jag har ett stort fågelbord där alla även skatan (som vi har 4 stamgäster av) är välkomna!
Faktum är att de stora Skator, Kråkor, Råkor ( finns en koloni med råkor bara en liten bit härifrån) är väldigt roliga att sitta och titta på!
På det lägger jag bröd, kokt potatis, och annat lämpligt hushulls avfall!
Köper ibland biligt bröd, till dom eftersom det inte blir så mycket "över" här!
+ talgbollar, säd, och så något som kanske inte är så vanligt men som uppskattas av fåglarna och som är bra för plånboken!
Torrfoder för hund! Köper det alra biligaste = mycket veg. i!
(skulle inte ge mina hundar det, men som fågelmat är det utrmärkt!)
Heter "Dinner" och kostar 99:- för 15 kg och ett kg varar rätt länge eftersom det blandas ut med allt det andra! Och jo då, även de små näbbarna tar av hundmaten! tongue.gif
uno
Solrosfrön går åt men finns där jordnötter går dessa åt först. Solrosfrön köper jag i 25 kg säck och jordnöt i 5 kg säck. Vildfågelfröblandning är värdelöst. För mycket havre.
tomba
kolla margarinet noga innan ni matar fåglarna med det, är det inte helt utan salt kan det döda småfåglar speciellt under kallare perioder.
"mina" gråsparvar käkar solrosfrön med glupande aptit, och det mesta av det som sprätter omkring tar de hand om det som blir kvar är utmärkt jordförbättringsmedel då det mest innehåller skal. Om ni vill minska på skräpet så kan ni ge en bestämd mängd mat varje dag gärna vid samma tid, och med den mängden styra hur mycket skräp som lämnar osorterat. då maten i automaten är slut städar de små gynnarna efter sig. Oberoende av vad man ger så måste man se till att fortsätta mata hela vinter och våren [B] till dess att de kan hitta mat i naturen. Då får vi njuta av deras tack(sång) hela sommaren smile.gif
Sommartorparn
CITAT (uno @ 18-11-2004, 11:30)
Vildfågelfröblandning är värdelöst. För mycket havre.

Ja, kan du begripa varför denna produkt överhuvudtaget existerar?
Sommartorparn
CITAT (renate @ 18-11-2004, 10:55)
Fläsksval hänger jag ut med.

Julskinkans svål hängdes alltid ut när jag var barn. Sedan fick man lära sig att den är för salt och att dom stackars fåglarna dör av törst efter att ha ätit av den. sad.gif
KURT
Fåglarna klarar nog att dricka om de behöver det. Endel fåglar uppskattar havre, tex gulsparvarna. Så man kan mycket väl köpa krossad havre (finns som djurfoder). Men för många andra småfåglar innehåller havren alltför lite fett .
renate
CITAT (Sommartorparn @ 18-11-2004, 12:14)
CITAT (renate @ 18-11-2004, 10:55)
Fläsksval hänger jag ut med.

Julskinkans svål hängdes alltid ut när jag var barn. Sedan fick man lära sig att den är för salt och att dom stackars fåglarna dör av törst efter att ha ätit av den. sad.gif

Jag spara en del fläsksval när jag får griskött. Jag skär fläsket i portionsbitar,gör hål och trä snöre igenom.Sedan in i frysen,tar upp det när det är kallt,mina fåglar uppskattar det.Sval från julskinkan är för salt tror jag. rolleyes.gif tongue.gif
kristerh
CITAT (KURT @ 18-11-2004, 13:14)
Fåglarna klarar nog att dricka om de behöver det.

vad jag har hört så kan de bara dricka om det finns ofruset vatten att tillgå
de äter inte snö wink.gif
krister
Kattfot
Vi har hängt upp våra fågelmatare för säsongen...kör alltid med ett rör jordnötter, talgbollar och ett rör med solrosfrön. Har inte riktigt hunnit få koll på vilka fåglar som gillar vad....men allt går åt i rasande fart i alla fall.

Är det någon som vet vad domherrarna föredrar. Vi hade besök några gånger i vintras. Vore ju inte fel att locka dem lite extra i år wub.gif
CallEva på Öland
Hej där!
Uno var får du tag i femkilos säckar jordnötter?


Calle på Ön under vind
mulle
Bauhaus har jordnötssäckar på 5 kg!
Mulle
renate
Är det någon som vet vad domherrarna föredrar.

Domherrar tycker om solrosfrö. rolleyes.gif
netaave
Matar med solrosfrö och havre, samt lite rönnbär nötter, kokt potatis, russin och äpplen.
Gör egna talgbollar av smält kokosfett, brödsmulor och vildfågelfröblandning i små engångsmuggar, dessa lägger jag sedan de stelnat i nät jag fått när jag köpt paprika, vitlök m.m.
Sätter också en stor kärve till jul.

Saxat ur matriel från dagis.



Häng upp äpplen och jordnötter till hackspetten, du kan också tälja ur pinnar och fylla med samma som till mesklockorna, se nedan.

Vem äter vad av småfåglarna:

Grönfink och Domherre:
Hampfrön, solrosfrön, havre och vildfågelfrö.

Gråsparv, pilfink, och gulsparv:
Bröd, hampfrön, solrosfrön vildfågelfrön och nötter.

Koltrast:
Russin (på ett snöre), äppelskrutt, och kokt potatis.

Talgoxe:
Hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, kokosfett, talg, mild ost och nötter.

Duvor, kråkor, skator, och måsar äter allt.

Annat fågelgodis:

Oskalade jordnötter på ett snöre
fastknutet äpple
halv kokosnöt
nötter i plastnät

Farligt för fåglar:
möglig, kryddad och salt mat.

Gör en mesklocka:

Sätt i en pinne inifrån i en blomkruka så att hålet täcks så mycket som möjligt. Tänk på att det finns kvistrester under, när klockan sen hänger upp och ner. Sätt fast ett grovt dubbelt snöre i hålet, fäst i krukan med en stor knut. (Större än hålet)
Smält ett paket kokosfett och blanda i fågelfrö, brödsmulor och annat godis.
Häll i bottenskylan på krukan och låt det stelna, (tänk på att täta hålet och ha nåt under).
Häll i resten upp till krukkanten.
Häng den upp och ner i en buske eller liknande.
Inga från Närke
Just nu har vi endast talgbollar hänger i trädet och solrosfrön i fågelbordet och det har vimlat av blåmes, talgoxe, grönsparv och pilfinkar hela dagen. Det som ramlar ner på backen tar de också hand om + att fasantuppen kommer varje dag vid 10-tiden och kollar om det finns något.
Brukar också köpa vildfågelblandning och det tycks uppskattas, gör även kokosfettsbollar och blandar med solrosfrö.
Brukar köpa en säck have av någon bonde ibland för det tycker rådjuren om.
Har även rönnbär i fysen som jag ska ta fram och testa om de tycker om. Julkärve sätter jag upp till julen.
Ister (fläskfett) finns inte att få tag i där jag bor tyvärr och det som finns på fläsket är ju inte mycket att skära bort. /Inga
Eva i Skåne
Jag har inte börjat mata småfåglarna ännu unsure.gif men det börjar kanske bli dags för det nu, även här nere i Skåne.

Vildfågelblandning köper jag aldrig längre. Det ger bara upphov till massor av ogräs, för ingen verkar äta de fröna. Nej, det funkar bättre att ge solrosfrön. Talgbollar, köpta och hemmagjorda, jordnötter ibland och äpplen.

Jag tror koltrastarna som bor här livnär sig mest på mina äpplen under vintern smile.gif . Vi är dåliga på att förbruka äppelskörden så de brukar räcka ett bra tag till fåglarna. Då gör det ju inget att de börjar blir lite fula och halvskrumpna.

Havre har jag fått för mig att mest domherrarna bryr sig om. Ibland köper jag en kärve och sätter upp till jul, men det är mest för traditionen. När det blir ordentligt kallt kommer även domherrarna och äter solrosfrön.
LenaTuring
CITAT (Bjäbban @ 18-11-2004, 11:24)
Torrfoder för hund! Köper det alra biligaste = mycket veg. i!
(skulle inte ge mina hundar det, men som fågelmat är det utrmärkt!)

Funderar på om detta verkligen är klokt att ge fåglarna med tanke på att det krävs vatten till djur som äter torrfoder. huh.gif
lolo
"Mina" småfåglar består av en blandning av grönfinkar, talgoxar och domherrar, sv blåmes. Är särskilt glad över att ha domherrar, då de är så vackra att titta på. Skatorna brukar också titta fram ibland, och de äter gärna överblivna brödsmulor som jag strör ut på backen. Jag har köpt en 25 kilos säck solrosfrön på GK:s, de tog endast 155 kr. Och kvalitén verkar bra, för jag har alltid fullt med fåglar på bordet. Dessutom har jag hängt upp en automat för talgbollar intill. Det verkar funka bra också. Skatorna kommer aldrig åt talgbollarna heller.
Mia, zon 3
Vi blandar s.k. vildfågelblandning med solrosfrö, för att få lite bättre proportioner. Det brukar gå åt bra. Sedan har vi talgbollar också, men tyvärr har vi så mycket kaj-flockar att det kan bli besvärligt. Vi har massor av domherrar! Min pappa som bor bara någon mil bort har bara enstaka domherrar, men jag tror inte det beror så mycket på matningsmetoderna som på omgivningarna. Det är väl helt enkelt bättre skogstyp runt vår by än hans...?
Annars har vi förutom de "vanliga" (dvs. blåmes, talgoxe, kärrmes, nötväcka, pilfink, grönfink, gulsparv, koltrast osv) ganska frekventa besök av hackspett, stenknäck, bergfink, grönsiska, gråsiska, järnsparv, gärdsmyg.... Plus en massa fasaner! De måste vara fågelvärldens "bimbos" - vackra men ack så dumma!
Powerowic
vet inte riktigt vad de äter men jag tror att domherrar och grönsiskor äter mer havre och hampfrön, gulsparvar äter det som har liggat på marken ett tag
zaaritha
Blev ledsen i dag(i går), hittade stenknäckshannen död .
För övrigt har vi nu vid fågelfiket: talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar,
grönfinkar, pilfinkar, skator, nötväckor, nötskrikor, hackspett, bergfink,
grönsiskor, koltrastar.
Berith
Och jag har inte lärt mej än vilka fåglar vi har här... unsure.gif Mer än kändisarna talgoxe, blåmes, nötväcka, hackspett, nötskrika och domherre. Sen har det varit ett par till som jag inte kommit på än vad dom heter.
gammelnalle
CITAT (Berith @ 20-11-2004, 07:28)
Sen har det varit ett par till som jag inte kommit på än vad dom heter.

Herr och fru Karlsson gissar jag att de heter....

sleep.gif sleep.gif sleep.gif smile.gif
Var det rätt??? Visst ja,,, du visste ju inte. Fråga dem nästa gång!!!



Du kan väl åtminståne beskriva hur de ser ut: stor som kråka, mörka, mask runt ögonen eller hur nu paret ser ut.....
Berith
huh.gif Neej, det var fel! Och sen var dom inte ett par - jag menade att det var några fåglar till som jag inte vet vad det är för sort.


Menade jag... sleep.gif Och förresten, var det inte du som sa i ett annat inlägg för läääängesen att du inte kunde några fåglar? Mer än dom vanligaste som snorkråkan, glasstruten, fönsterhaken, tjatoxen, sängknarren och några till. Så även om jag skulle beskriva dom så hade du säkert inte vetat iaf.


Sådetså! tongue.gif
Tommy
Kom hem i går vid halv-tio-tiden och såg att det var tomt i både nötautomaten, fröautomaten och talgbollen var liten som en spelkula.

Vaknade vid halvsju i morse och var tvungen att klä på mig och gå ut och fylla på så att de inte skulle komma till tomma bord med solljuset.

Sen gick jag in och kröp ner i sängen igen. smile.gif

Är troligtvis tokig men man vill ju inte göra de besvikna nu när det är kallt och allt...
Smekajsa
Gör som du Tommy
ut i nattsärken med dunjackan i minus 11 grader
och fyller på åt de små liven

sen kan vi äta frukost tillsammans

wub.gif wub.gif
uno
CITAT (CallEva på Öland @ 18-11-2004, 16:40)
Hej där!
Uno var får du tag i femkilos säckar jordnötter?


Calle på Ön under vind

En liten lagerförsäljning i Mölnlycke som förutom matfröer säljer hundmat/tillbehör.
Sylvia
CITAT (uno @ 22-11-2004, 15:30)
CITAT (CallEva på Öland @ 18-11-2004, 16:40)
Hej där!
Uno var får du tag i femkilos säckar jordnötter?


Calle på Ön under vind

En liten lagerförsäljning i Mölnlycke som förutom matfröer säljer hundmat/tillbehör.

Finns även hos Landmannen, Weibulls Partihallarna m.fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon