Full version: Hur mycket sol?
torvan
Nu sitter jag här i snöovädret och är inte ute och jobbar med mitt kommande växthusbygge för första gången på mycket länge. Så då måste man ju ha nåt att se framåt, en pallkrage kanske... rolleyes.gif Nu bor jag i en brf och kan inte styra helt över trädgården men tänkte att en placering i samband med växthuset skulle kanske gå. Problemet är solen. Tidig morgonsol når dit, sen skyms det av växthuset fram till ca 11.30 och försvinner vid 14.30. Sen kommer den tillbaka vid 16.30 tills den går ner igen. Räcker det för att odla lite grönsaker och sommarblommor? Att jag inte gör det i växthuset är för att det ska vara mer som ett lusthus för alla i huset så där blir det vindruvor mm. Lite tomat och gurka ska jag nog också klämma in... torvan
Gabi
Hej Torvan!

Hade samma problem som du faktiskt och trodde inte det skulle fungera men se det gjorde det. Trots den solfattiga sommaren och samma placering som du nämner blev det fulla skördar. det enda som inte blev något var svartroten men det kan bero på att den kvävdes av stora solrosor. Jag odlede: rödbetor. haricot verts, sockerärter, broccoli, blomkål, morötter, olika slags sallad, olika kryddor, jordgubbar, sommarblommor, västeråsgurka och allt hann bli stort innan jag skördade. Så fort gick det för egentligen ville jag ha små rödbetor och gurkor. Så prova du.

Gabi tongue.gif
Eva i Skåne
Inte fick du väl plats med allt det i EN pallkrage? wink.gif
Ingrid på Västkusten
Även jag ahr samma erfarenhet -det går med mindre faktiskt bara det BLIR några timamrs sol! Squash tar längre tid på sig innan den bär och bär inte lika mkt t ex ......men bara höja upp bäddarna t ex med pallkrage gör att det dränerar bättre och blir varmare och det ger ju också en knuff i rätt riktning, det är nog viktigare att tänka på vad mera man kan förbättra för här gör dte nog en enorm skillnad kan jag tänka mig!

Annars torvan - man kan faktiskt - nu vet jag itne om det fungerar i Din brf-förening men i små trädgårdar är ett väggfast växthus faktiskt en möjlighet att överväga - den tar mindre plats ifrån övrig odlignsyta i trädgården och Du kan odla lika mkt ändå plus har fördelen med en varm vägg bakom.
torvan
Härligt! Nu kan jag börja frossa på grönsakssidorna i frökatalogerna också!
rolleyes.gif torvan
Ingrid på Västkusten
Ja frossa på! Det gör jag :-)))))))) ser fram emot Runåbergs 2005 ( det käss fortfarande att vi är på 'fel' sida 2005!!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon