Gossen Ruda
På tal om julstädning mm. Så här såg det ut i dag. tongue.gif





Jag håller ju på med att tilläggsisolera och sätta upp ny väggpanel. Eftersom det är kallt ute nu har den verksamheten som kan förläggas inomhus flyttats dit. Kapning av bräder och målning av dessa, det är därför det syns bräder på tork lite överallt. Jag har satsat på vattenbaserad oljefärg och det är inte lämpligt att måla med sån när det är minusgrader.

Det behövs ju lite verktyg också. Trots röran vet jag var jag har det mesta. Den till förråd omvandlade carporten används som virkesupplag så en del verktyg inklusive gräsklipparna har fått flytta in hit.

Förhoppningsvis är jag klar i mitten på nästa vecka och då börjar uppröjningsarbetet. Storstädning av hela huset får det nog bli. Övervåningen ser inte lika illa ut men dammet ligger tjockt på sina ställen. Det är ofrånkomligt att jag drar med mig damm och skräp dit. Visst hade jag kunnat springa runt med dammsugaren nån gång men jag finner det meningslöst. Det blir snart likadant igen. Det gäller bara att ha hög retningströskel. rolleyes.gif
Berith
Vackert! smile.gif Lycka till med alltihop.



*ojojoj* unsure.gif
lotta_
Tur i alla fall att du har en källare att hålla till i..... laugh.gif
Fialotta
Lycka till, bussigt att du bjöd på titten, nu
tyckte jag att jag hade riktigt fint i min källare tongue.gif laugh.gif

Skulle va kul o se bilderna FÖRE o EFTER sedan tongue.gif tongue.gif smile.gif
Hannele
Väntar med spänning på bilden i morgon. biggrin.gif

Vi har också börjat julstäda:

Före.

Efter.
Ännu bättre ordning innuti skåpet . wink.gif
Fialotta
Vilka vackra kannor Hannele...älskar
såna smile.gif
renate
"Där man såger faller spån" brukar man säger.Det är ja bra att du hitta allt.Lite fel tid att måla kanske?utomhus menar jag. rolleyes.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Jo, det har blivit lite sent på året. Egentligen skulle det vara klart men när jag började med väggen upptäckte jag röta lite här och var så jag fick riva ner och ersätta mycket mer än jag räknat med. Rötan gick inte att se utifrån så jag blev lite överraskad. Fast med tanke på den var det skönt att jag kom igång i år.

Sen har ju vintern kommit för tidigt. sad.gif

Det är möjligt att jag kommer med några bilder när det är städat om jag kommer ihåg det. Det dröjer en bra stund. laugh.gif
yla
ja före o efter bilder e kul
bra att du hittar grejerna ruda
försök komma ihåg efterbilderna
då blir du ju tvungen att göra riktigt fint för o visa oss eller hur

hannele jag samlar också på kannor
ska ta o fota dom me o lägga in sen


34 dagar kvar till jul rolleyes.gif
Inga från Närke
CITAT (maudan @ 20-11-2004, 22:54)
Vilka vackra kannor Hannele...älskar
såna smile.gif

Har en moster som har mycket kannor till salu om någon är intresserad. Mejla så kan vi skapa kontakt. /Inga
amaira
*Ser mig omkring i källaren och känner mig som hemma* tongue.gif

Fina kannor Hannele!!

/amaira.
Sylvia
CITAT (maudan @ 20-11-2004, 22:54)
Vilka vackra kannor Hannele...älskar
såna smile.gif

Då är vi fler kann-freaks här. Jag har också diverse kannor, många trasiga, som jag använder till blomsterarrangemang. Täcker ev. hack med blad så de inte syns tongue.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Kannor? Det är väl växter! tongue.gif

Mamma samlade också på lite av varje inklusive kannor. Det står en stor kanna på översta bilden till höger. Den var fylld med diverse torkade växter fram till för några dagar sen när jag rev ner den med en bräda. Trots att den rullade ända ner på golvet höll den. Det gjorde inte en del växter, framför allt kaveldunet exploderade i dun. På tiden att växterna togs bort, dom hade över 20 år på nacken.
wolkenkrabber
schysst källare... det är REN jämför med vårat vina bombnedslag smile.gif
kerstin z5-6
Ser ju trevligt ut smile.gif Själv har jag kaos i hallen .. det ena ger det andra, -just nu målar jag med guldfärg -en hel vägg ...,nya lister kapas o golv läggs ..du hade riktigt god ordning hos dej laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2004, 22:17)
På tal om julstädning mm. Så här såg det ut i dag.  :P

Nu vill vi se lite EFTER-bilder också!
Gossen Ruda
Du får vänta tills jag städat. Nån gång framåt julen om jag hinner.
Håkan
Hade jag haft källare hade det iallafall inte varit mer julstädat där, ser lite hemtrevligt ut och det är ju en källare, inte ett finrum*H
Annlo
Åh, gud jag blir vansinnigt klåfingrig när jag ser sådana 'däringa' rum biggrin.gif
Jag har en sambo vars favorituttryck är "det kan vara bra att ha!" därmed ser det ungefär likadant ut i vårat garage ohmy.gif till det hör att jag har städdille på sådana ställen och satte igång i somras och städade och lade allt i små glassbyttor och skrev utanpå vad som var i (väldigt välorganiserat, om jag får säga det själv!! tongue.gif ) men jag hör fortfarande, ända in i huset, hur han går och muttrar o letar efter alla "bra o ha saker" som jag så fint sorterat efter eget huvud sleep.gif

Så det kan gå!!
Annlouice
gammelnalle
CITAT (Annlo @ 21-11-2004, 20:07)
Åh, gud jag blir vansinnigt klåfingrig när jag ser sådana 'däringa' rum biggrin.gif
Jag har en sambo vars favorituttryck är "det kan vara bra att ha!" därmed ser det ungefär likadant ut i vårat garage ohmy.gif  till det hör att jag har städdille på sådana ställen och satte igång i somras och städade och lade allt i små glassbyttor och skrev utanpå vad som var i (väldigt välorganiserat, om jag får säga det själv!! tongue.gif ) men jag hör fortfarande, ända in i huset, hur han går och muttrar o letar efter alla "bra o ha saker" som jag så fint sorterat efter eget huvud sleep.gif

Så det kan gå!!
Annlouice

Nu har jag städat och hittar ingenting är faktiskt inget skämt....
Hjärnan sorterar inte på samma sätt som man gör i praktiken..... (eller vad man anser vara mest logiskt...)

Jag antar att det är mest MUTTRARNA han letar efter eftersom du;
CITAT
men jag hör fortfarande, ända in i huset, hur han går ochmuttrar o letar



biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif sleep.gif smile.gif
lotta_
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2004, 17:34)
Du får vänta tills jag städat. Nån gång framåt julen om jag hinner.

Skön inställning..... biggrin.gif
*Felix matte*
Påminner lite om arbetsrummet där min man håller på med diverse modellbyggen och andra småsnickerier biggrin.gif wub.gif
Jag som tidigare var nästintill pedant... tycker nu att det är smått gulligt med en massa "småskrot" och annat som ligger där de absolut inte borde ligga tongue.gif laugh.gif wub.gif

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
Evin
hmmmm och min pv som tycker jag är stökig....jag är ju närmast pedant i jämförelse smile.gif Haha....och jag är VÄLDIGT stökig....

/E
Berith
unsure.gif Menar ni verkligen tjejer att ni "städar iordning" era mäns saker? Här håller var och en ordning på sina saker, oavsett om det är ordning eller inte för den andre. Jag skulle iaf inte vilja att nån städade runt bland mina saker, så jag förstår gott att männen muttrar... huh.gif
Tesa
..det jag genast tänkte på i din källare ,Ruda..var "vilka vackra saker som står där"...väven....kardorna..kopparkitteln...kannan...
F.ö såg det väl ut som ett ANVÄNT utrymme....där folk lever och VERKAR där syns spår av aktiviteter.....
Gossen Ruda
Det dräller av en hel del gamla saker i huset eftersom min mamma var lite av en ekorre på sånt. Beträffande väven så var den ett bruksförmål däremot. Den stod vanligtvis uppmonterad i utrymmet på den övre bilden och var besvärlig att ta sig förbi. Öppningen rätt fram fanns inte på den tiden, jag grävde ut utrymmet där för ca 8 år sen.

Vävstolen var i full användning när mamma dog 86 och det tog ett bra tag innan jag hittade nån som kunde väva färdigt det som satt i den. Rosengång var inte så poppis. tongue.gif

Annars var det mest gardiner och framför allt trasmattor som lämnade vävstolen. Några syns på bilderna.
lotta_
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2004, 21:53)
Rosengång var inte så poppis. tongue.gif

det tycker jag är vackert...smile.gif

CITAT
framför allt trasmattor som lämnade vävstolen

det är lycka att ha hemvävda mattor.... tongue.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2004, 21:53)
Vävstolen var i full användning när mamma dog 86 och det tog ett bra tag innan jag hittade nån som kunde väva färdigt det som satt i den.

Jag hade gärna hjälpt till om jag bara vetat. sleep.gif

Hade jag bara plats skulle jag ha vävstolen framme jämt! unsure.gif
Gossen Ruda
På den tiden var möjligheten till kontakter begränsad. Med nätet igång är tillgången obegränsad.

Rosengångsvävning är snyggt men tydligen inte så enkelt att utföra.
Betty
CITAT (Berith @ 22-11-2004, 07:07)
unsure.gif Menar ni verkligen tjejer att ni "städar iordning" era mäns saker? Här håller var och en ordning på sina saker, oavsett om det är ordning eller inte för den andre. Jag skulle iaf inte vilja att nån städade runt bland mina saker, så jag förstår gott att männen muttrar...  :huh:

Skulle aldrig falla mig in att städa i hans "hobbyskrubb", lika lite som det skulle falla honom in att städa i mitt "dator/odlings/bibblo-rum".
Var och en hittar bäst i sin egen röra... rolleyes.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 23-11-2004, 16:12)
Var och en hittar bäst i sin egen röra... rolleyes.gif biggrin.gif

Appsolut! tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Ewa L
CITAT (Berith @ 23-11-2004, 07:47)
Hade jag bara plats skulle jag ha vävstolen framme jämt!

Och jag har prexis fixat så att jag kan det. Plus en syhörna med symaskinen framme för jämnan i samma rum. Nästan så jag är avundsjuk på mig själv. rolleyes.gif biggrin.gif
Håkan
CITAT (Ewa L @ 24-11-2004, 12:58)
CITAT (Berith @ 23-11-2004, 07:47)
Hade jag bara plats skulle jag ha vävstolen framme jämt!

Och jag har prexis fixat så att jag kan det. Plus en syhörna med symaskinen framme för jämnan i samma rum. Nästan så jag är avundsjuk på mig själv. rolleyes.gif biggrin.gif

-det låter mysigt, får jag låna en liten hörna av dig? biggrin.gif *H
Berith
CITAT (Ewa L @ 24-11-2004, 12:58)
Och jag har prexis fixat så att jag kan det. Plus en syhörna med symaskinen framme för jämnan i samma rum. Nästan så jag är avundsjuk på mig själv. rolleyes.gif  :D


Vill också ha det så! sad.gif Får göra ett arbetsrum ute på altanen kanske.... unsure.gif
yla
apropå röror så minns jag nu en historia
gumman hade varit hemmmafru alltid o så gick gubben i pension
han började röra till det i köket o laga mat o dona o flytta grejer så inget i köket va sej likt till gummans stora sorg
men hon gick resolut ner i hans allra heligaste o började dona o flytta grejer o lägga verktygen på nya ställen så efter ett kort tag så va ordningen återställld o gumman fick ha sitt kök ifred o gubben sin verkstad

det är märk väl en gammal historia som idag kanske får folk att bara säga OCH??? blink.gif
men då det begav sej så förstod alla gummor OCH gubbar utan förklaringar
laugh.gif ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif rolleyes.gif sleep.gif sleep.gif smile.gif
Tesa
JAG FÖRSTÅR PRECIS laugh.gif
Ewa smålänska höglandet
Jag kan väva rosengång, och vad jag förstår är jag lyckligt lottad. Mitt arbetsrum är på 20 m2, där jag har vävstolen uppställd med väv i, en varpa, ett stort klippbord 1 x 1,80 m och symaskinen, flera hyllor och fack till garner och tyger. Bara att gå dit och arbeta när andan faller på smile.gif

/Ewa zon 45-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon