Full version: Favoritbok/böcker?
Sulawesii
Eftersom vi nyss (och fortfarande?) röstar på vad vi läser för sorts böcker, skulle jag vilja fråga alla som vill svara vad ni har för favoritböcker!?
Jag envisas med att då och då läsa "fina" författare, men, jag fattar inte storheten i böckerna. Kanske för att jag inte orkar reflektera och leta dolda budskap, jag vet inte.
När jag var 17 läste jag 'Talismanen' av Stephen King och Peter Strauss. Oj vilken upplevelse det var! Jag säger fortfarande att det är den bästa bok jag läst, fastatt jag kanske skulle tycka att den är heljobbig om jag läste den idag. Uppföljaren kom ju ut för ett tag sedan och så fort den får röd prislapp på sig kommer jag att köpa den!
Andra favoriter är 'En geishas memoarer' av Arther Golden och Marian Keyes första bok, 'Vattenmelonen'.
En faktabok jag gillar är 'The African Violet Handbook', en annan 'Mirakelhjärnan' av Jean Carper.
Fenja
John Le Carre - Den lilla trumslagarflickan är nog bland det bästa i som skrivits i thriller väg! Missa inte heller hans: Mullvaden, Käpp i hjulet, Vinnare och Förlorare, Spionen som kom i från kylan, En liten stad i tyskland och så vidare
Frederic Forsyth - Täcknamn Odessa, Schakalen, Djävulens Alternativ, Krigshundarna med flera
Tom Clancy - Täcknamn Rainbow, Röd Storm etc.
Mvh
Fenja
Sylvia
Jag tycker att det är svårt att komma ihåg författare och böckernas namn... man vet att man har läst en bra bok, men vad 17 hette den och vem skrev den??? blink.gif sad.gif
Men jag var också ung när jag läste en sf-bok som jag minns fortfarande: I tidernas gryning av Réne Barjavel. Den var, förutom ruskigt spännande, även lite romantisk... wub.gif
netaave
Läser just nu om Elsie Johanssons triologi om Nancy (delvis självbiografi) för 3:e gången. Handlar om torparliv i en byhåla 3 mil härifrån på 40-talet. Glasfåglarna, Mosippan och Nancy heter böckerna. Glasfåglarna har även getts som teater i Uppsala där Vanna Rosenberg gör en otrolig rolltolkning av Nancy, hon står på scen varenda sekund av de tre timmar pjäsen är.
E J har även skrivit en vuxenbiografi, Näckrosträdet, även den en otroligt bra bok. Handlar till en del om hennes genomgångna skilsmässa.

Rekommenderar varmt alla 4 böckerna.
GoSatta
oftast är det boken jag läser för tillfället och så är det nu också.

V.S. Naipaul "magic Seeds" (ingen aning om vad den heter på svenska efter som jag läser mest på engelska). Riktigt bra bok!!! Men man bör nog läsa "Half a Life" först efter som det är en uppföljare. Han har även skrivt två reseskildringar genom den muslimska världen som är väldigt bra.

Sen finns det ju fakta böcker, karen Armstrong "The History of God" som är något av ett mästerverk om man gillar religions historia (då är i pricip allt hon har skrivit otroligt bra)
pisanggoreng
Håller med GoSatta att bokan man läser för tillfället är också den som man tycker är bra (i många fall).

Själv läser jag för tillfället Torbjörn Flygts "Underdog" och innan dess Alice Sebolds "Flickan från ovan".
gammelnalle
Kevin O Connors: TUTTAR (TUT 1,2 3, &5) och TOT är inte alls dumma....

TUT uttydes The Ultimate Tone
TOT uttydes Tonnes of tones
och är om hur man bygger RÖR-förstärkare till gitarr. (minnesgoda lässare kanske minns att jag var på seminarium med honom i somras och i fjor.)

Jaså?? wink.gif det lät inte intressant???

ett citat ur en av hans böcker:


"Many parents prefer the sound of an electric guitar when it is played all on its own-that is, not plugged into an amp".....

ung: Många föräldrar föredrar elgitarrens ljud när den spelas för sig själv- d.v.s. inte kopplad till en förstärkare…
Kevin O Connors (Kanadensisk Förstäkar-GURU) i boken ”TONNES of TONE”


mannen har en underbar självdistans....


EDIT: Konrad Lorentz : I samspråk med djuren. ligger på nattduksbordet.
UNDER på hyllan väntar : Jukebox av Åke Edwardsson. (blev påmind av ah56) och färdigläst är
Inte utan Gemma.

"Populärmusik från Vittula"..... en höjdare... fast man får inte vara nödig... stor risk för läckage-
ah56
CITAT (netaave @ 22-11-2004, 18:35)
Glasfåglarna, Mosippan och Nancy heter böckerna.

E J har även skrivit en vuxenbiografi, Näckrosträdet, även den en otroligt bra bok. Handlar till en del om hennes genomgångna skilsmässa.

.

Håller med om Nancyserien. Har dock inte läst Näckrosträdet men tar det som ett tips. Annars rekommenderas Da Vinci koden av Dan Browning, det bästa jag läst på länge. Senast läst för övrigt. Sommarens rikedom av Barbara Kingsolver som också skrivit Giftträdets bibel. Jukebox av Åke Edwardsson.
KURT
För de som uppskattar Elsie Johanssons triologi om Nancy så kan jag också rekommendera Ruth Berggrens biografi "Erikas bok" från 2001. Den fick inte så stor uppmärksamhet när den kom ut 2001, men alla som jag vet om som har läst den, har stäckläst långa delar av den. Inte hela , eftersom den är 1200 s lång ! Den liknar faktiskt till stor del Nancy böckerna.
zaaritha
Läste på 70-talet en svensk bok: Gittan Kofot, skriven av en övervakare.
Den va´hemsk! En tjej som övergivits av "samhället", suttit inne, knarkat,
gjorde en mängd inbrott. Försökte vara tuff..............
Hennes övervakare skrev boken m hennes godkännande, hon tog sej faktiskt upp ur träsket till slut o fick ett "normalt" liv.
lisselbo
Gillar självbiografi, typ Pojken som kallades det, Pojken som inte fanns, Pojken som överlevde. Ska även köpa den fjärde snart.
Har även läst boken "Sålda", kanonbra.
mvh Marie
Sulawesii
Har varken hört talas om Tuttar, Erikas bok eller Gittan Kofot. De två senare lät läsvärda, den första hoppar jag nog över..... rolleyes.gif

Jag kom på en annan bok jag läste alldeles när jag börjat läsa skönlitteratur, jag är nästan säker på att den heter Kulpåsen och handlade om judar under andra världskriget. Den var super!
Evin
Jag läser mest kokböcker och blomböcker....Bilder säger ju mer än tusen ord smile.gif

Min absoluta favorit är en bok med enbart bilder på livsmedel (allt från mjölsorter, tropiska frukter till styckade delar av kött och fisk).

Harry Potter böckerna är inte fel faktiskt. Och så blev jag imponerad av Grabben i graven brevid.


/E
*Felix matte*
CITAT (lisselbo @ 26-11-2004, 20:25)
Gillar självbiografi, typ Pojken som kallades det, Pojken som inte fanns, Pojken som överlevde. Ska även köpa den fjärde snart.
Har även läst boken "Sålda", kanonbra.
mvh Marie

Trilogin om Pojken har jag så länge tänkt låna och läsa...
måste ta mig i kragen och göra slag i saken mad.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon