Posse
Det kom ett brev från Eniro:

CITAT
Nu är det dags att sammanställa telefonkatalogen för 2005.... (---)
Eftersom vi vill att alla uppgifter skall vara aktuella ger vi dig nu möjlighet att uppdatera dina uppgifter. I det här utskicket ser du grunduppgifter för ditt fasta abonnemang som vi hämtat från din teleoperatör.
I Eniros grunduppifter hade det gamla "Pl" före postlådenumret blivit "Plan" och för övrigt brukar jag aldrig frivilligt använda postlådevaianten när jag anger min adress, utan istället skriva namnet på huset.
Jag valde att försöka justera uppgifterna via Eniros hemsida och skrev glad i hågen in uppgifterna på det sätt som jag ville att de skulle ut. På raden för "Gatunamn" skrev jag förstås (precis som jag brukar annars) bara namnet på mitt småhus, ty landsvägen utanför har verkligen inget "gatunamn". Fältet för "Gatunr" lämnade jag förstås av samma skäl tomt.

ohmy.gif Men si... när jag försökte mata in uppgifterna blev det tvärstopp - den som konstruerat formulären hade tydligen aldrig hört talas om människor som inte bor på en gata, jag fick bara beskedet i röd text:

CITAT
Du har glömt att fylla i Gatunr (Grunduppgift).


....och det var omöjligt att komma vidare. mad.gif sad.gif
Malvia
Har du talat om detta för Eniro? De kanske inte vet om detta.
Jag brukar maila myndigheter/företag om frågor och problem. Det går oftast fortare att få svar, och man får det skriftligt.
Susanna
Samma sak händer mig när jag ska begära eftersänding av post från lägenheten i stan till sommarhuset. Huset har bara ett nummer och ingen gatuadress finns. Omöjligt för Adressändrings internetsida att förstå. Det slutar alltid med att jag får sitta en lång stund i telefon och förklara. Tröttsamt...!
Ewa L
CITAT (Malvia @ 25-11-2004, 11:01)
Har du talat om detta för Eniro? De kanske inte vet om detta.
Jag brukar maila myndigheter/företag om frågor och problem. Det går oftast fortare att få svar, och man får det skriftligt.

Precis min åsikt. Jag hade plötsligt mitt namn felstavat på Eniro (v istället för w).
Skickade ett e-mail och fick ett jättetrevligt svar och ursäkt. Plus att de ändrade blixtsnabbt.
Hannele
CITAT (Posse @ 25-11-2004, 10:55)
Det kom ett brev från Eniro
Där finns också ett telefonnummer, dit man kan ringa. Samtalet kostar några ören.

Min man höll på att försvinna från katalogen efter 20 års äktenskap,
för det är tydligen jag som äger telefonen.
Jag frågade denna person, som svarade: "Vi har inga gamla uppgifter." wacko.gif
jendah
...jag försvann från telefonkatalogen... det är min mans som står på telefonräkningen... vi ringde, fick det fixat, sen försvann jag igen... och igen
... tre gånger försvann jag. Känndes inte bra att sluta existera på det sättet tongue.gif laugh.gif tongue.gif

Alla våra vänner och bekanta blev också singlar på ett kick... blev lite rörigt när vi skulle skicka ut inbjudan till folk, och vi inte visste om de separerat på riktigt eller om det var eniros klanterier... Lyckligtvis var det eniro i alla fallen smile.gif
Smekajsa
Här i Örebro har vi som bor på landet
fått så kallad "belägenhets adress"

fastigheten har allså fått ett nummer
för att utryckningsfordon t ex lättare ska hitta hit
amaira
Nä, det är inte lätt att bo "på landet" alla gånger.

Min postadress är ett boxnummer, inte gata. Då får jag frågan:

- Jamen, var bor du!???

- Vad svarar jag på det? Till höger efter kurvan och andra gården på höger
sida?

- Jamen gatu-adress!

- Jag bor på landet, det finns inga gator här.



Att det har tillkommit "vägnamn" och nummer gör inte saken bättre.
Inte än i alla fall.

- Har du inget vägnummer?

- Jodå... men det är ingen som känner till det, inte ens taxi hittar hit om de får vägnummret! Post kommer definitivt inte fram!!!!!


Till saken hör, att mitt hus har ett "nummer"! Och det fick det år fjortonhundrafemtiotvå!
Nåja, inte själva huset, men gården.

Och nu kommer någon myndighet som aldrig satt sin fot här, och ger mig ett helt annat nummer mad.gif


Men jag förstår syftet, och det är bra. Det tar lite tid bara - så här på landet - innan alla nymodigheter smälter in i landskapet rolleyes.gif (både det yttre, och mitt eget inre tongue.gif ).

/amaira.
Gossen Ruda
När alla kände alla och livet var lugnare var det inte så noga. När jag och ett par killar till var nyupplärda apparatuppsättare på Televerket hamnade vårat utbildningslag på Hönö/Öckerö i Göteborgs skärgård. Året var 1973. Det fanns ju färja och gator och sånt men inga gatuadresser, bara husnr!!!! Alla kände ju alla där ute men vi kände ingen och hittade inte nånstans. Dom äldsta husen låg i någorlunda nummerordning men alla nybyggen låg utspridda. Hur hittar man hus 403 på en stor ö???? Till slut snokade vi upp en kiosk där hon som stod där var en levande adressbok, fast husnumren kände hon inte till. Det var namnet som gällde och hon hade aldrig fel. Vi blev stamkunder hos henne. laugh.gif

Sommarstugan har nyligen blivit med adress också. Förut har det varit fastighetsbeteckningen som har gällt men nu skall man ha en adress också för bl.a. räddningstjänsten. Eftersom vi 4 som har husen på udden har en halvkm till väg blev det en konstruerad adress baserad på sjön. 100-serien är reserverad för öar så vi fick 200-nr. Nu har jag dock vissa tvivel på att brandkåren vet vart dom skall köra om det brinner på Gröen 202, dom för följa röksignalerna. biggrin.gif
zaaritha
Hit ringde nå´n från Eniro och undrade om även jag ville stå med på vårt
namn i katalogen...................
*Felix matte*
I min ingång har tre av fyra samma efternamn... till på köpet så har vi kvinnor namn som börjar på A.... Tur att vi har fått behålla samma brevbärare i minst 20 år... han vet minsann att stoppa posten i rätt brevlåda. wub.gif
Värre är det under semesterperioden (vikarier)... då springs det upp o ner i trappan och post "byter plats" laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Eniro...både min man och jag hade fått ett extra mobilnr. men efter kontakt med dem så har åtminstone ett av dem tagits bort.
Jejja
CITAT (Hannele @ 25-11-2004, 11:19)
"Vi har inga gamla uppgifter." wacko.gif

Vad märkligt... Någon från eniro ringde till mig för ca 2 veckor sedan och undrade om det fortfarande var de gamla uppgifterna som gällde eller om det har blivit förändringar.
Posse
CITAT (Jejja @ 26-11-2004, 12:02)
CITAT (Hannele @ 25-11-2004, 11:19)
"Vi har inga gamla uppgifter."  :wacko:

Vad märkligt... Någon från eniro ringde till mig för ca 2 veckor sedan och undrade om det fortfarande var de gamla uppgifterna som gällde eller om det har blivit förändringar.

Jag utelämnade en mening i mitt citat ur Enirobrevet, där stod:

CITAT
Vi bygger en ny databas och har inte tillgång till exakt samma uppgifter som tidigare.


Hmmm, har de månne råkat sabba eller slarva bort den tidigare... unsure.gif
Posse
Inte verkar det vara mycket ordning med Eniro inte...

Efter att jag förgäves på deras webbsida försökt mata in uppgifterna som jag ville ha dem, valde jag att istället noggrant pränta ner dem på deras utskickade "svarstalong". På följebrevet angav Eniro:

CITAT
Om vi inte hör av dig före 2:a december publicerar vi de uppgifter vi hämtat från din teleoperatör i 2005 års katalog.


Svarstalongen postade jag visst den 24 november och när jag kom hem igen den 30 november efter en veckas bortavistelse låg redan en Eniro-katalog 2005 nerstuvad i brevlådan och väntade.

Uppgifterna som publicerats i den alltså för tidigt sammanställda och publicerade katalogen är en röra av det som Eniro angav i sitt utskick och det som jag angav att jag verkligen önskade. Efter namnet på mitt småhus - vilket som jag nämnt saknar gatunamn eftersom ingen gata finns - har de istället angett postlådenumret som om det vore ett husnummer. sad.gif

Nåja, förhoppningsvis har strulet ingen praktisk betydelse... förutsatt att inte folk som ser uppgifterna i katalogen tror att det är jag själv som är så wacko.gif .
jendah
CITAT (Posse @ 26-11-2004, 14:39)
CITAT
Vi bygger en ny databas och har inte tillgång till exakt samma uppgifter som tidigare.


Hmmm, har de månne råkat sabba eller slarva bort den tidigare... unsure.gif

Jo, de har tappat bort mycket ur den gamla databasen - det var iaf svaret vi fick när vi undrade varför mitt namn trillat bort...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon