Fisan
Idag på förmiddagen var jag ute och red på min lilla häst , när jag döm om min förvåning fick syn på flygfän! Jag tittade lite noga på dom och faktiskt såg dom ut som mygg! Jag skakade misstroget på mitt hjälmprydda huvud ; Jag måste sett fel. Sen fick jag syn på några gröna hängen på ett träd. Då radade frågetecknen upp sig må jag säga. Att jag satt kvar i sadeln när jag försökte se på vilket sorts träd hängena satt. Hästen gick som hon ville medans jag hade full koll bakåt. Så jag tänkte se om jag fick syn på fler gröna hängen, då jag får se gröna knoppar! Sen kom det fler mygg svävande strax ovanför det decimetertjocka snötäcket. Med tanke på på att det var -4 grader i går kväll och +6 grader i dag på fm, så är det inte helt uteslutet att naturen har blivit månadsvill och fått en släng av våryra! smile.gif

Många kramar från en villrådig Fisan!
blink.gif wacko.gif unsure.gif

Vi har ju förresten några insektsvetare bl.a en Gosse som kanske vet om det verkligen kan ha varit myggor ?
Zazu
heter inte de där myggorna snömyggor eller nåt sånt?
yla
CITAT (Zazu @ 25-11-2004, 15:33)
heter inte de där myggorna snömyggor eller nåt sånt?

jag tror dom heter så
så kallar jag dom iallafall
tänkte nästan fota dom idag men de fanns annat att fota tongue.gif
renate
Det heter de nog,jag kallar de för "vintermyggor" här var det tidvis 8°,i går morse -9°. rolleyes.gif
amaira
CITAT (Fisan @ 25-11-2004, 12:37)
Idag på förmiddagen var jag ute och red på min lilla häst ...

Det finns inga foton på din lilla häst i ditt album? *vill se*
wub.gif
zaaritha
Vad är "den lilla hästen" för ras?
Gossen Ruda
Visst måste det ha varit Vintermyggor, finns ca 15 arter i Sverige. Familjen heter Trichoceridae och dom är nära släkt med harkrankarna. Dom vuxna djuren är aktiva sent på hösten och tidigt på våren men även vid blidväder på vintern. Larverna lever av multnande växtdelar.

Beträffande dom gröna hängena så funderar jag på om det inte kan ha varit hassel? Den är tidigblommande och hängena anläggs på hösten och växer så sakta under vinterhalvåret.
*Felix matte*
Snömyggor kallar vi dem... de brukar ses här i mars-april, dagar då solen skiner, de är lite större än "vanliga" myggor.
Fisan
Hallå gänget!!
Jag är lite sen vid datorn, men nu har jag lite tid för mig själv. smile.gif

Sorry, amaira inga bilder än. Men jag ska försöka lägga in vid tillfälle. Är inte så superhaj, men det ska väl gå att föra in bilder från datafiler in på albumet?

Min lilla häst är en islänning, nio år, jättesöt brunblack o dräktig. Ska ha föl i slutet på maj ev. början på juni. Mitt första föl... wub.gif

Gossen, visst kan det vara hassel, det växer några buskar där vet jag . Då förklarar det ju lite av "fnattet". Och inte visste jag att det fanns vintermyggor. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Kramar från en mindre förvirrad Fisan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon