netaave
Idag kom nyheten på lokalradion att tropiska trädgården i Botaniska i Uppsala stänger och det redan 1 dec.
Därmed blir Uppsalas botaniska trädgård den första i världen utan tropiska växter. mad.gif

Nu ska dom inventera växthusen och sen ev sälja ut en del växter.

Orsaken till alltihop är förstås peeeengar! wacko.gif
Betty
Gissar att Andreas kommer att stå först i kön med något vilt i blicken den dan den eventuella utförsäljningen börjar... rolleyes.gif
LenaTuring
Det var tråkigt att höra, undrar om det inte kan finnas några organisationer som skulle kunna gå in och stötta ekonomiskt såna här gånger.
Vi behöver våra tropiska trädgårdar i det här landet.
Zazu
jag tycker det är jättesynd att de ska stänga sad.gif sad.gif sad.gif
andreas i uppsala
VAD FAN!!!!!!!ursäkta de starka orden men det här är katastrof, en av världens äldsta botaniska trädgårdar utan trpiskt växthus!??! blink.gif

KATASTROF!!! Nu ska jag bombadera kommunen och alla andra mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
netaave
Lyssna på trädgårdsmästaren
http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/a...?artikel=511402
andreas i uppsala
han låter VÄLDIGT ledsen sad.gif och det förstår jag.

Jag har nu mailat bl.a kommunen och UU och krävt att de ska kasta in lite pengar, annars får man väl börja samla ihop pengar.
wolkenkrabber
ytot aldrig att du kan sammla ihopå nog med penbgar. bara uppvärmningen av det på vintern får en att gråta, men jag hoppas självklart att det får att rädda!
Sulawesii
Synd..... sad.gif Dumt..... mad.gif
Zazu
Dom i kommunen borde skrota musikens hus-projektet och lägga de pengarna på att rusta upp det som redan finns! t.ex. botans växthus.....
Evin
Lider med er. Var i veckan på Lunds botaniska.
Det finns inget bättre än att omges av stora växter eller tropiska blommande växter (läs orkidéer) en tråkig kall och regnig höstdag.

/E
Blomstertanten
Synd ! sad.gif

Och jag som så gärna ville dit i sommar !
Zazu
det var det.
det tropiska växthuset har nu stängt för allmänheten och kommer kanske inte att öppna igen
länk: läs här
netaave
Första gången jag läste om den här nyheten var i förra veckan, beslutet togs igår och de stängde idag.
Jag har sagt det förr, hela den här beslutsprocessen stinker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon