Full version: Tjära
Christoffer
Tjära kommer ju från organiska ämnen, men en har sagt
att allt organiskt material innehåller tjära.
Men stämmer det?

Innehåller tex alla plantors och träds blad tjära?

Eller bildas det tjära först vid rökning eller utvinning på något
sätt?
Kattgräs
Tjära bildas först när organiskt material förbränns (ofullständigt, tror jag till och med att det var).

Redigerat:
Det här kan du googla fram väldigt enkelt. Här finns massor om tjära: http://www.skogssverige.se/skog/tjara/swe/.../hartssyror.cfm
Christoffer
Så blad innehåller inte tjära, utan det bildas alltså vid
förbränning?

Blir vi människor också tjära när vi brinner upp?
(hemska tanke, men ändå seriös fråga)
Snöflinga
Tjära ni , jag vet inte biggrin.gif
pejori
nej christoffer.... vi blir inte tjära smile.gif smile.gif
oftast beroende på hur svårt bränd man blir, så brukar man se ut som en välstekt gris i kraftig fosterställning, eftersom senorna drar ihop sig av värmen smile.gif smile.gif
är man mycket svårt bränd, så är man ganska svart och lite klibbig, då kroppvätskorna kokar in och samtidigt läcker ut. man är nu inte längre lik en mäniska, men konturen av en mäniska finns fortfarande, speciellt kraniet, då tänderna finns kvar och munnen är öppen. huh.gif vid ännu mera bränntid, tex kremering, så blir vi aska wub.gif wub.gif
Fenja
Här får du en länk till den eminenta sidan Shenet ytterligare en gång... Spar den gärna under favoriter om du funderar över något mer någon gång.
Mvh
Fenja
Christoffer
Jag läste faktiskt om tjära på Shenet (suverän sida) men jag fick inget riktigt bra svar av den. Och kemiböcker här hemma gav inget uttömmande svar heller. Men nu vet jag lite mer i alla fall, tack vara inläggen här ovan.
KURT
Växterna har en massa kåda, fenoler och hartser för att skyda sig mot olika angripare, däggdjuren använder sig av ett immunförsvar istället. Det blir inte tjära av männsikor som brinner (i så fall skulle det bli tjära i stekpannan när man steker kotletter också).

Vill man som amatör tillverka tjära (av någon anledning). Så är det allra enklast att packa en konservburk full med björknäver (det får man bara ta med markägarens tillstånd). Sedan försluter manden och eldar på denna men har ett litet hål som tjäran kan rinna ut genom. Tjära bildas alltså vid ofullständig förbränning, och nävern innehåller mycket skyddande hartser och fenoler.!
Kattgräs
Just det, så var det KURT! Vi gjorde ju tjära på en kemilektion på högstadiet: en liten bit trä, ett provrör, en kork och en bunsenbrännare - en stund senare bubblade röret av tjära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon