Sollan
Hejsan på er!
Har nu återvänt efter nästan 4 veckor i Thailand. Helt underbart! Måste bara dit igen!
Har förstås skördat frön av okända växter som jag ska pröva så till våren.
Det märks i alla fall att man är hemma igen.... Buskarna i trädgården knäckta under 50 cm tung snö, telefonen trasig, förkyld. Äh, inget mer gnäll nu, det är skönt att vara hemma igen!!
Har en fråga: Har fått tips på ett avisningsmedel från Granngården som ska vara mycket effektivt. Kan innehålla kalciumklorid men jag är inte säker. Vet någon om det är skadligt för växterna???
evelina
Välkommen hem!

Krya på dig. tongue.gif
Sollan
Tackar!
Nu måste jag rota fram julpyntet, var jag nu kan ha gömt det...
Gunvor Nilsson
CITAT (Sollan @ 01-12-2004, 08:05)
Det märks i alla fall att man är hemma igen.... Buskarna i trädgården knäckta under 50 cm tung snö, telefonen trasig, förkyld.

Men Sollan, datorn fungerar åtminstone! laugh.gif Se det positiva!

Välkommen tillbaka men nu har du väl laddat batterierna så hugg bara tag i snöskyffeln du och känn dej som oss andra! smile.gif

/Gunvor
Blomstertanten
Välkommen hem Sollan !

unsure.gif Inga bilder ?

sleep.gif OK. Ska försöka ha lite tålamod tongue.gif
yla
näe jag vet inte heller om medlet'
men säger ocså välkommen hem
o var e bilderna rolleyes.gif
Sollan
Jo, bilder kommer, jag lovar! Nu har jag ju fått igång dator och Internet igen.
Stod redan 10 minuter efter hemkomsten och försökte kava bort den värsta snön från buskarna. Min 5 meter höga paradisbuske var bara 1,5 meter hög. Snyft! wacko.gif Shersminbuskarna syntes inte ens...
kerstin z5-6
Oh vad trist , välkommen hem i alla fall och beskärning av schermin KAN ju leda till rikligare blommning laugh.gif
netaave
Om avisningsmedel innehåller urea är det skadligt för växterna. Urea är sånt dom avisar landningsbanor med, men då i koncentrerad form.
Sollan
Vad sjuttsingen är urea?
Sulawesii
Oh vad avis jag är! På fröna! Och på att du varit i Thailand. Ska bli jättekul att se lite bilder sen!!
*Felix matte*
Här kan du se vad Urea är m (gödningsmedel)

Kanske är det Isbort som du tänker på.

Fina bilder från resan biggrin.gif
Sollan
CITAT (Felix matte @ 01-12-2004, 15:20)
Här kan du se vad Urea är m (gödningsmedel)

Kanske är det Isbort som du tänker på.

Fina bilder från resan biggrin.gif

Ja det verkar det vara! Tack för hjälpen!
KURT
Vanligt vägsalt är vad jag vet just kalciumklorid, och det är inte nyttigt för växter (växter bör inte få alltför mycket klorid). Sedan finns det andra salter som tex kalciummagnesiumacetat som är dyrare men bättre för växterna. Urea som används för avisning är ett mycket kväverikt göselmedel, späderman ut det så kan man gösla med det. Men i koncentrerad form bränner det växterna.
Sollan
CITAT (KURT @ 01-12-2004, 15:37)
Vanligt vägsalt är vad jag vet just kalciumklorid, och det är inte nyttigt för växter (växter bör inte få alltför mycket klorid). Sedan finns det andra salter som tex kalciummagnesiumacetat som är dyrare men bättre för växterna. Urea som används för avisning är ett mycket kväverikt göselmedel, späderman ut det så kan man gösla med det. Men i koncentrerad form bränner det växterna.

Hm...
I säkerhetsbladet för IsBort nämner man inget om toxiciteten för växterna. Det enda de nämner i den vägen är att det inte innehåller Urea och att det är jämförbart med salt (som ju inte är bra...)
Var får jag tag det andra då (med långa namnet)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon