Full version: kattfråga
kermita
Hej !
Bara en liten kattfråga. Har frågat på kattforum, men fick inget bra råd, mer än att man ska tänka sig för innan man skaffar sig en katt och ev. problem de kan orsaka Men det här ser inte jag som något problem.
Jag har en kattfröken på 9 år. Hon är innekatt, steriliserad och världens goaste. Vi hade en katt till men henne fick vi avliva för två år sedan, då hon blev sjuk. Sen dess har min katt inte träffat någon annan katt. Till Jul kommer min dotter hennes sambo hem med sig har de sin nya lilla katt på 1,5 år ( kul att få träffa den kissen också ). Den lilla katten har de köpt från en fadderfamilj , genom ett katthem. Hon är också steriliserad jättesnäll innekatt men lite busig. Hon är van vid andra katter från fadderfamiljen.
Hur ska vi göra? ska vi ha katterna åtskilda och låta en i taget springa löst i huset medans den andra får vara i eget rum. Vårat hus är ganska stort. Eller törs vi låta dom träffas, utan kattslagsmål! Hjälper det att låta dem se varandra genom kattburarna eller ha sele på dom.
Någon med erfarenhet kom med råd.
mekare
Hej Kermita!

Min erfarenhet är att att det är lika bra att släppa ihop dem båda på en gång. De brukar fräsa lite en stund men lugnar ner sig ganska fort, speciellt som ni har ett stort hus och de inte behöver trängas. Se bara till att den äldre katten får vila lite emellan varven, då den yngre säkert orkar mycket mer. Endel "äldre" katter kan leva upp väldigt och nästan bli kattungar igen när de träffar en yngre kattkompis. ett tips är att ställa undan ömtåliga saker innan då de kanske är lite hoppiga i början och inte ser sig för. De har ju fullt upp att kolla på den andra katten smile.gif Lycka till med katterna.
kermita
Tack snälla för svaret.
kermita
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej!

För mig har det funkat bra att låta gästen sitta kvar i kattburen en stund just när den har kommit! Då kan båda kissarna få chansen att sniffa runt lite på varandra utan risk för omedelbar konfrontation. Sedan kan man öppna burdörren och sitta ner på golvet med kissarna när de hälsar. Det brukar gå bra, men en del katter blir ju lite rädda i en ny omgivning och då kan det bli lite fräsigt... Då är det bra att klappa båda två och prata "gosespråk" med dem - sedan är det ju inte dumt att sätta fram varsin skål med favoritkäket... wub.gif rolleyes.gif tongue.gif

Det är definitivt klokt att ta bort de ömtåligaste prydnadsföremålen! Även julgranen kan ligga pyrt till biggrin.gif wub.gif blink.gif

Hoppas ni får en härlig helg allihop!
kristerh
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 02-12-2004, 10:14)
Hej!

För mig har det funkat bra att låta gästen sitta kvar i kattburen en stund just när den har kommit! Då kan båda kissarna få chansen att sniffa runt lite på varandra utan risk för omedelbar konfrontation. Sedan kan man öppna burdörren och sitta ner på golvet med kissarna när de hälsar. Det brukar gå bra, men en del katter blir ju lite rädda i en ny omgivning och då kan det bli lite fräsigt... Då är det bra att klappa båda två och prata "gosespråk" med dem - sedan är det ju inte dumt att sätta fram varsin skål med favoritkäket... wub.gif rolleyes.gif tongue.gif

Det är definitivt klokt att ta bort de ömtåligaste prydnadsföremålen! Även julgranen kan ligga pyrt till biggrin.gif wub.gif blink.gif

Hoppas ni får en härlig helg allihop!

Jag har oxså hört att det är bra att presentera dem för varann via en kattbur, och sedan låta den nya katten gå runt och känna sig för medans katten som bor där sitter kvar i buren.
krister
Boxer
CITAT (mekare @ 02-12-2004, 09:32)
Hej Kermita!

Min erfarenhet är att att det är lika bra att släppa ihop dem båda på en gång. De brukar fräsa lite en stund men lugnar ner sig ganska fort, speciellt som ni har ett stort hus och de inte behöver trängas.  Se bara till att den äldre katten får vila lite emellan varven, då den yngre säkert orkar mycket mer. Endel "äldre" katter kan leva upp väldigt och nästan bli kattungar igen när de träffar en yngre kattkompis.  ett tips är att ställa undan ömtåliga saker innan då de kanske är lite hoppiga i början och inte ser sig för. De har ju fullt upp att kolla på den andra katten smile.gif Lycka till med katterna.

Precis så gjorde jag när jag en gång i tiden fick en kattunge som kompis till min då 7-åriga katt.

De första dagarna uppfostrade den gamla katten den nya, och när det var klart hade de så kul ihop så att mattorna låg i drivor längst bort i korridoren.

Vänta en ett underhållande skådespel som med största sannolikhet kommer att gå jättebra.

Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon