Mariaana
Hejsan!

Vet ej om frågan hör hemma här men chansar... unsure.gif

Har någon av er erfarenhet av att odla i vattensängar? Negativt? Positivt?

Läste i en bok att en sådan "anläggning" håller i många många år medans jag på odla i en artikel läste att det fanns en risk att hålen i dräneringsröret kunde täppas till efter en tid.


Mvh M
Blomstertanten
Jag brukar sova i vattensängen ! tongue.gif
Mariaana
Hehe.... laugh.gif rolleyes.gif ...Hm, det kanske kallas våtbädd unsure.gif Blötbädd?

Nåväl, ingen som provat?
Ingrid på Västkusten
Blötbädd :-)


Ja till t ex surjordsväxter etc är det kaaaanon har jag sett. Skulle säkerligen funka bra till grönsaker med....
kristerh
CITAT (Blomstertanten @ 10-12-2004, 21:40)
Jag brukar sova i vattensängen ! tongue.gif

Precis vad jag tänkte biggrin.gif eller göra annat laugh.gif laugh.gif
krister
Mariaana
Ja, det var just för grönsaker jag hade tänkt det då våran tomt blir till en öken om somrarna.....Men har nu kommit in på andra tankar... rolleyes.gif


Mvh M
Ingrid på Västkusten
Öken? Man kan alltid prov aatt täckodla - det är första steget :-) d v s ha 5 - 10 cm gräsklipp. Riktigt varma somrar så vattnar vi varje dag. Det gäller ju också att grönsakerna har tillräckligt långa rötter så de når ner - sallad t ex har oftast ganska så ytliga rötter.
En tanke till - när det gäller torrområden, då skal man itne odla i snörräta rader utan man skall täcka allt med grönt dels plantera allting tätt tätt samt ha gräsklipp där det syns lite brunt :-)

Man kan också sätta sprionklers/bevattningslist på timer om man itne är hemma.

Sedan finns det något som är raka motsatsen till en upphöjd bädd som också är bra för att odla saker och ting i .....Mariaana, vad brukar Du vilja odla och vad har Du trassel med som inte blir bra?

Undrar Ingrid
Mariaana
Ja, Ingrid, det är just precis täckodling jag tänkte prova med nästa år rolleyes.gif Vad jag har förstått så håller gräsklippet marken fuktig lite längre...och att det är suveränt gödsel samtidigt...

Förra sommaren var mitt första år med trädgård så misstagen var många... unsure.gif Nu läser jag bok efter bok och för varje bok har jag en ny plan... rolleyes.gif och är samtidigt aningen mer förvirrad... wacko.gif

Motsatsen till upphöjd bädd? Är det djupbädd du menar då eller?

Mvh M
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Nej inte djupbädd :-) man kan odla i nedsänkta bäddar också men dte är ju knappast 'lönt' än på mkt heta platser.

Djupbäddar är annars mkt bra ting om man dessutom kombinerar dem med en upphöjd ram. Många begår ju misstaget att de odlar även i upphöjda bäddar i snörraka rader - här är det 'annat' som gäller - boktips - så i ruta av Karin Berglund ( fås antikvariskt) Square Foot Gardening av Mel Bartholomew som finns antikvariskt på svenska den med. Den är inte svår att få tag i.
Den kommer nog att revulotionera sättet att odla och tänka på för Dig :-)
Och se upp med alla dessa böcker - en del pratar bara i nattmössan :-)

Har Du problem med sniglar? Det är en plåga man får ta med i beräkningen vid täckodling samtidigt så kan man lägga otrevigt vasst grus runt sina upphöjda bäddar som hjälper något.

Plus att väljer man att bekämpa är det alltid lättare att göra detta runt just upphöjda bäddar .-) man skiljer allting åt s a s.

Hälsar Ingrid
Mariaana
Tack Ingrid för dina utförliga svar...du har månne inte givit ut någon bok själv? rolleyes.gif ...den boken skulle jag gärna läsa... wub.gif

Ska skaffa Bartholomew´s bok, låter väldigt intressant.

Har fastnat lite för Nils Åkerstedts ideér om ett biologiskt sätt att odla och att alltid se till att all mark är täckt m.m. Tycker han verkar rätt vettig...

Nja, sniglar....har en del sniglar med hus, snäckor, men dom är väl inte lika "farliga"?


Området där jag har mina odlingar på är en väldigt het del av tomten, där finns inga träd som ger skugga och solen ligger på från ca 12 tills den går ner...är det en solig dag så kan man inte göra något alls där pga värmen....
Men jag tror att täckodling kan vara rätt bra där...provar en säsong och gör en utvärdering nästa vinter...

Mvh M
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Jag gilalr också Nils Åkerstedt smile.gif) iofs så torkar hanses bäddar ut snabbare än vanlig jord men ideen är så bra så bra och fungerar verkeligen! Om jag itne hade en sluttningstomt där allt måste bäras upp så .....

Vi har också ett sådant läge som Du beskrive,r rakt i söder och som gassas och steks. Där har jag härjat duktigt med hästgödsel som ju tillför mull ( efetr nedbrytningen då) och som är mer fuktighetshålande. Magiska mått för upphöjda bäddar om man gör dem fyrkantiga är 1,2 meter i bredd och max tre meter långa. Smalare då torkar de ut väldigt fort, man får ju räkna med en 'torkmån' längs träsargen oavsett om man väljer djupgrävd bädd, upphöjd bädd med ram eller pallrkage. Om det är ca en meter i vidd är det himla lite kvar å odla på ( därför kör jag mest med EUpallrkage även om tex torrälskande örter mfl växter går bra i halvpallsformatet).


Och i min köksträdgård där är gräsklippet himla 'göttigt' när det steker som mest.

Sniglar med hus - de äter de med men inte lika mkt tackochlov.

Ett himla kul sätt att anlägga bäddar på är lasagna gardening :-)

http://www.lasagnagardening.com/


Iofs inget nytt udner solen - det är inget annat är 'sheet composting' d v skompostering i lager på lagermetoden, men har man allt material hemma är det verkeligen 'gent' :-))

Hälsar Ingrid som inte skrivit nån bok ( tiden räcker då aldrig till) - men nån gång kanske jag fattar pennan ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon