Full version: *morr*
kiki
Vår j*kla bil har gått sönder precis lagom till jul, ser framför mig hur det kommer kosta en 250.000 eller nå't... Även om det bara kostar lite så är det pengar vi inte har. Jag är inte direkt nå'n optimist. *svär och lever rövare ett tag*

Jag behöver muntras upp!!!!!

Är det nå'n som kan bidra med nån kul länk till något meningslöst och roligt och skingra min ilska?
ah56
Uch fy och blä. När jag blir stor (större) skall jag uppfinna en bil som aldrig går sönder, inte behöver tankas och servas eller tvättas för det är så himla tråkigt.
Hoppas att det inte blir allt för dyrt.
Julkramar
kiki
Jag lovar att köpa en av dig då! Om det inte är en lådbil, som fyller kraven som den är. Tack ska du ha, men med min tur kommer det att bli svindyrt och bilf*n är inte ens färdigbetald än. *rullar in sig i en filt och surar* mad.gif
Fenja
Avigsidan - tröst i bedrövelsen!!
Mvh
Fenja
Malvia
Vad är det för fel på bilen?
TeliaNet
låt mig gissa, det är en volvo, troligen 740.
eller är det en asiatisk småbil?
kiki
Ja, Malvia visste jag det... sitter just nu och väntar på assistans att ta den till verkstan. Bilkunnig far säger "det är med största sannolikhet startmotorn som har lagt av", överdramatisk dotter (moi) säger "jag lovar att motorn har skurit". Jobb och julfest och hela alltihopa gick i stöpet idag. Vi bor på landet så bil-*svär massor* måste funka.
kiki
Claes, det är en citroen. Kanske säger en del bara det.
kiki
Fenja, det känns bättre redan efter att ha läst lite roliga särskrivningar på avigsidan. tongue.gif Tack!
TeliaNet
CITAT (kiki @ 17-12-2004, 10:18)
Claes, det är en citroen. Kanske säger en del bara det.

men citroën brukar vara bra.
om jag inte minns fel så vart det en citroën som blev felväxlad, det var en som skulle växla fr. 4:an till 5.an och råkade få i 1:an, gissa om motorn gick på högvarv.
kiki
Jag har också levt under villfarelsen att citroen är bra bilar. Väntar ett tag med att definitivt bestämma mig om jag tycker det eller inte. Kan vara så att bilen har dåliga ägare. Det som är så konstigt är att den gick bra igår när sambon körde hem den, och så nu bara vill den inte. Motorn drar inte runt, det är säkert startmotorn. *hoppashoppashoppas* För lysena och fläkten går, så jag tror inte att det är slut batteri.
Malvia
Låter som startmotorn. Maken hade sånt fel förra veckan. Han stod med sin pick-up plus släpkärra och tankade på en mack, när han skulle köra därifrån var bilen helt död. Han fick koppla bort släpet och be några snälla att putta på bilen, då gick den igång. Han fick sen ha bilen igång i sex timmar för han ville vara säker på att komma hem från jobbet!
Min 3 år gamla Saab vägrade att starta när jag hade så fint fickparkerat. Det var bara att ta bärjare till verkstad och hyra bil. Verkstan hade inte tid på några veckor så det blev en dyr hyrbil - bor också på landet.
Felet - batteriet hade lagt av!!!!!!!!
Ewa L
För några veckor sedan hände det mig att bilen stendog. Backade upp ur garaget och stannade utanför gången till huset. Var dessvärre tvungen att ta ur startnyckeln för att kunna springa och låsa. När jag skulle starta igen — nada!! wacko.gif mad.gif

När jag kom hem på kvällen igen (utan bil förstås, den stod där den stod — halvvägs ut i gatan) kom jag på den ljusa idén att rucka lite på mojängerna som sitter på batteriet. Mycket riktigt, då startade den så snällt. wub.gif
kiki
Ewa - det är skönt när det är enkelt...Tur att du kom på det då! Här har det både ruckats i mojänger och dragits i flärpar - no luck.
Zanna
Jag har inget kul att komma med men om det är någon tröst så är jag spyfärdig på min märkesverkstad, de är uppenbarligen alldeles för stora och är så ignoranta mot kunderna (i varje fall mot mig och några andra jag pratat med, det kanske förklarar varför man hör att de + en annan verkstad har dåligt rykte här i Karlstad). Fy f_n säger jag bara, jag vill bara glömma dem men måste återigen in med bilen mad.gif mad.gif mad.gif

Startmotor. Om jag inte minns fel så kostade det 2 500 när jag lagade startmotorn på min förra bil (av äldre modell). Verkstan ville ha mer för det hade varit så bökigt att få ut startmotorn men jag sa att 2 500 med ev 10% pålägg var allt jag skulle betala och så blev det. Jag begär alltid maxpris och det har gjort att jag klarat mig från prischocker många gånger.

Hoppas det blir en billig reparation för er.
Sulawesii
CITAT (TeliaNet @ 17-12-2004, 10:13)
eller är det en asiatisk småbil?

Nä, nu måste jag försvara asiatiska småbilar! De ska ju vara de som åker in minst på reparation!
Mamma har haft Mazda sen början av 80-talet och hon har aldrig behövt lämna in någon av de två bilar hon haft på reparation smile.gif !

Själv har jag ingen bil alls, och det är oftast bara skönt! Den enda (nja.... )tråkigheten är att jag inte har friheten att bara dra iväg om jag känner för det nån dag.
kiki
Det verkar ju onekligen som om man inte bara kan dra iväg nå'n dag när man känner för det ÄVEN om man har en bil...
kiki
MIn pappa fixade den just med startkablar. Måste dock köpa batteriladdare och kablar med det känns relativt billigt... wub.gif
Boxer
Här är några visa ord på vägen.


- Glöm inte att byta till nya julbultar innan tomten kommer.
Och släng ut de gamla fyllbultarna på andra sidan tomtgränsen.

- Färsk fjälluft i däcken kan få bilen att nå oanade höjder.

- Tungt kylarvatten är ett måste om du vill bygga om bilen till en kärnreaktor.

- Med en gammal varmvattenradiator kopplad till avgasröret får du en billig kupévärmare.

- Undvik alla korsningar - sväng alltid till höger så fort det går.

- Du slipper sladd i kurvorna om du bara kör raksträckor.

- Drag åt kardanknuten så att den inte går upp.

- I England dubbar drottningen däck och riddare.

- Filkörning är mest för mejeriets bilar.

- Om bromsarna är svaga kan man sticka ut ett paraply i takluckan.

-Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska.



tongue.gif
LenaTuring
CITAT (TeliaNet @ 17-12-2004, 10:13)
låt mig gissa, det är en volvo, troligen 740.
eller är det en asiatisk småbil?

Ursäkta mig! varför detta agg mot volvo 740?
Kan meddela att min numera avställda har gått över 40 000 mil. De sista årens mil har jag avverkat med den,helt utan problem!! Motorn går fortfarande utmärkt. Numera ersatt med efterföljaren 940.
Grannen har en citroen, har sällan skådat en bil som stått på verkstad så många gånger!

Hoppas att det löser sig för dig kiki (annars kan jag tipsa om volvo rolleyes.gif tongue.gif )
Inga från Närke
CITAT (kiki @ 17-12-2004, 09:51)
Jag behöver muntras upp!!!!!

/Inga
zaaritha
Jadu--är det inte bilen, så är det datorn............
Kattgräs
CITAT (kiki @ 17-12-2004, 11:45)
MIn pappa fixade den just med startkablar. Måste dock köpa batteriladdare och kablar med det känns relativt billigt... wub.gif

Men så bra! Då behöver du inte byta hela startmotorn? smile.gif

Eller så får du önska dig en sån i julklapp... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon