Caprice
Tycker själv att det brukar räcka med att äta julbord "ute" 1-2 ggr.. Det brukar bli så mkt ändå... huh.gif

Ska iväg nu o käka, det blir Lida i Tullinge... jättemysigt ställe... wub.gif

Caprice
TeliaNet
farsan blev bjuden på julbord av sitt jobb och blev matförgiftad igår.
Hannele
CITAT (TeliaNet @ 17-12-2004, 16:57)
farsan blev bjuden på julbord av sitt jobb och blev matförgiftad igår.
Vissa blir dåliga av att äta helt enkelt för mycket...


CITAT (Caprice @ 17-12-2004, 16:54)
i Tullinge...
Hälsa min moster!
Jag kan äta julbord hur många gånger som helst! wub.gif
cic
Julbord är lite småtråkiga för en vegetarian.. unsure.gif wink.gif tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Jag har! En gång räckte emr än väl.......

Hälsar Ingrid som ser fram emot 1 Januari!!!
Sulawesii
CITAT (cic @ 17-12-2004, 17:53)
Julbord är lite småtråkiga för en vegetarian.. unsure.gif  ;)  :P

Ja..... aningen..... sad.gif
Köttätare som fixar julbord tycks tro att vi tycker det är jättegott och kul att sitta och knapra på bröd och äta potatis.... Skulle dom själva tycka att det var så gott??
Detta gäller alltså när dom VET att det kommer vegetarianer.
Hannele
CITAT (cic @ 17-12-2004, 17:53)
Julbord är lite småtråkiga för en vegetarian.. unsure.gif  ;)  :P

Då har du valt fel restaurang! Jag går inte till pizzeria och beställer sushi.
Jag har firat två underbara helt vegetariska jular.

Den finska julmaten passar även vegetarianer. smile.gif
cic
CITAT (Hannele @ 17-12-2004, 18:35)
Då har du valt fel restaurang! Jag går inte till pizzeria och beställer sushi.
Jag har firat två underbara helt vegetariska jular.

Den finska julmaten passar även vegetarianer. smile.gif

Jag klagar egentligen inte. Faktiskt. Svensk traditionell julmat ska ju innehålla en massa kött. Förr slaktade man ju grisen och gjorde så mycket (konstigt? blink.gif ) man kunde av den.

Min farmor brukade göra annan mat till mig. Olika grönsakspateér och gratänger.

Själv gör jag ingen julmat. Inte min sambo heller (som äter kött ibland), för det intresserar oss inte.

Men jag ÄLSKAR bruna böner, rödkål, brunkål, rödbetssallad och brysselkål! wub.gif Och det brukar nästan alltid finnas på bordet!
TeliaNet
CITAT (Hannele @ 17-12-2004, 17:45)
CITAT (TeliaNet @ 17-12-2004, 16:57)
farsan blev bjuden på julbord av sitt jobb och blev matförgiftad igår.
Vissa blir dåliga av att äta helt enkelt för mycket...


CITAT (Caprice @ 17-12-2004, 16:54)
i Tullinge...
Hälsa min moster!
Jag kan äta julbord hur många gånger som helst! wub.gif

då åt 5 andra också för mycket! blink.gif
LenaTuring
Stor förstasidesrubrik i min dagstidning "Varning för julbord".
Efter granskning av miljökontoret så visade det sig bl a att ett av matställena serverade lax med en speciell "kryddning" nämligen stafylokocker i en sådan mängd att det kunde ge omedelbar matförgiftning. Två andra rätter på samma ställe fick tjänligt med anmärkning. Ris á la Malta fick samma anmärkning på tre andra ställen.
Ursch för matsnusk. Julbord är lite likt rysk rolette.

För min familj skulle en julbordssittning kosta från 1300:- tror vi klarar oss bra utan det - lite dyrt för magsjuka. tongue.gif
ron
Man skall äta julmat en gång det är julafton,ev resterveckan efter. rolleyes.gif
Själv tycker jag det har gått för långt med julmaten o alla andra saker man längtade efter, nu kan man köpa det när som behagas.
Nä lite traditioner vill jag nog ha kvar
rolleyes.gif
*Felix matte*
Har aldrig ätit julbord på restaurang och kommer inte heller att göra det framöver.
Julbord ska avnjutas på julafton, inte före... tycker jag. biggrin.gif
Inga från Närke
Vårt jobb bjöd på julbord igår. Vi har personalmatsal och som delas mellan 2 företag. 700 anställda på företag 1 och 40 anställda hos oss.
Det var mycket bra julbord och alla är friska. Jag älskar att äta julbord hos andra för det smakar så gott tycker jag när jag inte har stått vid spisen och tillagat allt själv.
Glömmer aldrig förra julen när jag höll på en hel vecka för jag skulle ha julbord för första gången hos mig. Innan vi ens hade börjat fick barnbarnet från Norge maginfluensa. Fick ringa runt till alla andra att de inte kunde komma. Sedan åt vi vuxna som inte var sjuka men sedan blev vi det under natten. Julmaten plockades in i kylen och varje gång man öppnade för att ta sig något att dricka så vände det runt i magen. Mycket av julmaten som jag inte orkade bära ner till frysen fick jag kasta tyvärr.
Men det är ju ett minne som man har kvar fast inte något roligt.
I år ska vi ta det lugnt och vara för oss själva så jag hoppas det går bättre. /Inga
netaave
Ja. på Ålandsbåten 1 skinkskiva, 1 sked jansson, och 1 sked lutfisk, som jag kallar julmat.
Sen blev det sikrom och lite räkor, som viktop kan jag ju inte äta så mkt, även om det är länge sen.
Magdis
CITAT (ron @ 17-12-2004, 20:30)
Man skall äta julmat en gång det är julafton,ev resterveckan efter. rolleyes.gif
Själv tycker jag det har gått för långt med julmaten o alla andra saker man längtade efter, nu kan man köpa det när som behagas.
Nä lite traditioner vill jag nog ha kvar
rolleyes.gif

Jag håller med, jag vill bara äta julmat EN gång och det är på julafton. Möjligtvis småäta av resterna dagen efter också. Jag tycker också att det har gått överstyr med att man ska ta ut så mycket av julen i förskott så man hinner lessna innan julafton är här. Att ta in granen flera veckor före jul är ett big no no! Julen förlorar mycket av sin glans om man ska börja fira den i november.
zaaritha
Det finns en restaurang här i trakten som har ett fantastiskt julbord!
Både vegetariskt o för ej vegetarianer: Idas Brygga i Karlsborg!!!
Jättegott, vilket man nu vill ha!
De har verkligt god o vällagad mat övriga tider också!
pejori
idag ska jag gå ut och äta julbord för första gången i år wub.gif
lotta_
Jag har blivit bjuden på restaurang och ätit julbord två gånger redan men jag längtar ändå till mitt eget. Det är i alla fall bäst med hemlagad mat och sina nära och kära omkring sig.. wub.gif tongue.gif
Anki på Öland
Vår kommun bjöd hela omsorgen på julbord á la ww (=world wide) Det var ett bord men europeisk julmat, ett med amerikanskt, ett med afrikanskt och ett asiatiskt och så ett efterrättsbord från australien. JÄTTESMASKIGT och kul med lite olika maträtter.
Anki
kryddan
Nix, jag hoppade över jobbets julbord. Alldeles för mycket folk och ljud wacko.gif Jag är rätt nöjd med det man äter på julafton - om man nu håller sig frisk vill säga: ryser när jag hör Inga från Närkes berättelse unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon