Gabi
Hejsan!

Jag är en ny medlem som har ett brinnande intresse för växthus, odling i pallkragar mm (i sand och jord). Var tvungen att hitta alternativa odlingssätt eftersom mitt trädgårdsland blev invaderat av kirskål mad.gif och sniglar mad.gif mad.gif . En fråga till Ingrid: eftersom man kan använda 80 % gödselblandning i pallkragarna, är det då möjligt att göra samma sak i krukor och hinkar? Eller blir det för starkt och gynnar bladtillväxten mera som tex hos tomater?

Jag är mycket nöjd med mina pallkragar och det har blivit rikliga skördar. Tog faktiskt upp de sista morötterna nu som är jättegoda. De är odlade i sand och gräsklipp och de blir godare i sand än i jord, tycker vi. Så stort tack till Nils Åkerstedt. Har gjort Åkerstedtblandning i somras och skall använda den i nästa år. Blir spännande.

Tack för mig

trädgårdsälskare som längtar efter januari då hon får börja så...
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag har kört med köpekodynga i hinkar och urnor med - fast där brukar jag blanda i lite grus för dränering och så att rötterna får luft. Men det är nog mina kaktusnerver som slår till där ;-)
Nej jag tycker inte det är för starkt till tomater för just i starten vill Du ju att tomaterna skall växa till, inte sant? Tillväxt ett tag sedan blommor och frukt. Och näring i en ampel/kruka/hink varar ju inte alls så länge ( det är ju mindre volym av allting). Sedan vidtager ju oftast gödsel med annat om man så vill - gräsklipp eller PK-gödsel elelr nässelhönsgödselvatten com ju också ger mkt tillväxt.
Nu har jag ju sett att påskogödsel kan variera otroligt i hur den är och hur den ser ut - allt ifrån sådant som ser ut som trevlig jord till stabbiga surluktande saker med dålig struktur.... också ett argument för grus biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Gabi
Hej ingrid!

Tack för ditt svar! Vet du något kogödsel som är bra? Märke alltså? brukar köpa Plantagens men har ingen aning om den är bra.

Tack igen

Gabi
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Vänd på påsen och lär hur mkt gödsel just den påsen innehåller. I år har jag haft goda erfarenheter av något som hette Top nånting som fanns på K-rauta. Köpte på andra ställen med men det var sämre. Man får hålla koll på hur den ser ut/känns när den kommer ur påsen. Sedan kan jag väl aldrig låta bli att blanda i lite grus :-) har köpt två ton 2-5 mm till den blivande uteplatsen men misstänker jag kommer å gå och nalla hela våren :-))))

Har för mig Plantagen är en 70% men det ser Du när Du läser på påsen. Jag fick mer säckar och 80% kodynga i dem jag köpte ifrån K-rauta. :-))

Men som med allting - gäller att vara vaksam på hur kvalisorten är ifrån det ena året till det andra.
Berith
Topstar! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Så var det ja! Tack Berith!
uno
Skitbra blev resultatet när jag odlade tomater, gurka, kapkrusbär, melon och pelagonier i påskogödsel. Inköpt hos GÖFAB. 5 säckar för 100 spänn, vilket räckte till många spänner.

God Jul biggrin.gif
Copycat
Hejsan ! Odlar ni i enbart kogödsel då? Ingen tillsats (förutom Ingrid då) av annan jord eller något annat? unsure.gif
lotta_
Jag odlade enbart i kogödsel i somras och det växte så att det knakade. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Påskogödsel - då det är lite torv i då ( läs på påsen) - jag brukar tippa i lite grus - emellanåt :-) ibland tryter även mina grusförråd ;-))) å då kör jag naturell.

Potatis blir itne så bra i detta och morötterna tror jag är godare om de odlas i 100% sand & gräskipp a la Nils Åkerstedt men resten blir ju DRÖM!
pejori
odlar bara i mu-påse rolleyes.gif rolleyes.gif
blir jättebra resultat smile.gif smile.gif
Malvia
Var hittar man info om Nils Åkersteths metod?
Kogödsel såg jag att de hade på granngården nu. Kan den var o.k.?
Ska kolla procenten först! tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittas info:

http://www.odla.nu/artiklar/odla_i_sand.shtml

+han skriver även böcker och det brukar stå en del om odling i sand + gräsklipp. Här är exempel på en bok han skrivit:

http://www.odla.nu/natur/min_tradgard/index.shtml
(böckerna brukar gå att låna på biblioteket)

+Han brukar skriva artiklar med jämna mellanrum i denna trädgårdstidning:
http://www.odla.nu/natur/
Gabi
Hej!

Jag kan verkligen rekommendera Åkerstedts bok "Min trädgård-vecka för vecka". Att odla i sand och gräsklipp fungerar utmärkt men nackdelen är att det är svårt att få tag på gräs ibland. Man måste ta det när det är alldeles färskt. Men morötter blir allra bäst i sand med gräsklipp. Och raka.

Gabi
Ingrid på Västkusten
Om man har svårt med gräs kan jag verkeligen rekommendera annat klippt ogräs :-) vilket kan vara lättare att få tag i.

Tigg gärna av grannarna - de vet inte vad de slänger bort ;-) även om åsynen av mig bärandes på (en efter en) tre fulla säckar med gräsklipp ifårn en granne gav upphov till en massa skratt ifrån andra (oupplysta ) grannar så är det värt allt slit :-) de oupplysta grannarna har förresten upptcäkt hur bra det växer på berget ;-)

Klippta nässlor klippta kirskålstoppar - klippt - det mesta i ogräsväg :-) fungerar asbra!
Gabi
Jaha, vad bra att det fungerar med ogräs-det har jag ju gott om, i synnerhet kirskålen som jag krigar med varje år. man kanske skall bli vän med sina ovänner och göra kisrkålsoppa och sedan använda den som gödsel. Slår vad om att den försvinner nästa år bara för det... tongue.gif

Gabi
Ingrid på Västkusten
Gavi - jag har så svårt att förmå mig att äta dne så mkt avskyr jag den. När Du repar den - akta bara att Du inte får upp små små rotbitar 'nederst' ifrån bladen för de rotar sig - även om de är lättdragna sedan :-))

Maskorosor och nällor är mumsens :-)
Eva St
CITAT (uno @ 22-12-2004, 15:08)
Skitbra blev resultatet när jag odlade tomater, gurka, kapkrusbär, melon och pelagonier i påskogödsel. Inköpt hos GÖFAB. 5 säckar för 100 spänn, vilket räckte till många spänner.

God Jul biggrin.gif

Funkar det att odla alla dessa växter i enbart kogödsel alltså. Ingen risk att det blir för starkt för någon av dem??????
Ingrid på Västkusten
Det här med 'starkt' är väldens skröna nuförtiden :-) det var mera relevant förr när man tillverkade egen jord och hade tillgång till äkta vara. Påsvarianterna är helt ofarliga....
Eva St
Aha För mina tomater blev inget att skryta över i somras och då hade jag tagit i ca en decimeter med kogödsel i botten på hinken och resten med planteringsjord och de blev mycket sämre än tidigare år. Fick då för mig att det var kogödslets fel och bestämde mig för att skippa det i år men då kanske jag ska omvärdera mina tankar en gång till och bara köra med kogödsel. Det kanske var helt andra orsaker till att det blev så dåligt i fjol.
Ingrid på Västkusten
Tippa gärna i lite hönsgödsel också - och vattna med hönsgödselvatten i starten om Du int etäcker hinken med gräsklipp. Näringen i jorden i en hink tar slut inom tre veckor :-/ och vädret i somras var verkeligen inge kul varken för tomater eller squash. Mina frilandstomater vart så gott som lika med noll...
Eva St
Alltså hela hinken med kogödsel + lite höndgödsel inte undra på att plantorna hungrat hos mig tidigare
Gabi
Hej!

Med risk för att bli tjatig...kan man ha rent gödsel i krukor och kragar till blommor också?

Gabi
Ingrid på Västkusten
Ja - jag spetsar vissa med hönsgödsel efetr ett tag andra får gräsklipp men det mesta används rent med tillsats av grus och inget mera - men det är jag nog i minoritet om :-)

T ex indiankrasse är inte så väldans tjusig att planteras i dynga till den är nästan helt ren sand bäst om Du itne äter den och alltså odlar den för bladen- för den får mestadels BLAD :-)

Ja - skulle jag säga med vissa små undantag.......
Gabi
Tack igen Ingrid!

Jag antar att pelargoner mår bättre i sand också eftersom blomningen missgynnas då de får för mycket gödsel? Erfarenheter?

Gabi

Vad roligt det här är...nästan så jag inte har tid att så etc.
Ingrid på Västkusten
Näeee - det är faktikst int eså.. Jag föredrar att ge mina Osmocote/Plantacote 6M i botten på krukan och så vattanr jag med hönsgödselvatten. Provade en del pelargoner i kodynga med och med grus i - fungerade skapligt väl tyckte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon