netaave
Fick ett himla bra tips som jag provat idag med himla bra resultat.

Fyll diskhon med varmt vatten, häll i några droppar diskmedel och lös upp en påse citronsyra däri.
Lägg ner koppar och mässing under vattnet och låt ligga några timmar, diska som vanligt och torka torrt.
Det gnistrar jag lovar.

Enligt den jag fick tipset av ska man kunna göra detta i diskmaskin också gm att hälla i citronsyra med mask.disken, det vågade jag däremot inte prova.
Copycat
Hejsan ! Nä, det skulle jag inte heller våga mig på, det kan bli en dyrköpt erfarenhet om det inte fungerar tongue.gif
*Felix matte*
Varför inte våga hälla i Citronsyra i diskmaskin unsure.gif wacko.gif

Citronsyra ska man ju köra ren maskinen med ifall den har fått kalkavlagringar, den gör absolut ingen skada. biggrin.gif
Eva i Skåne
Tänkte precis som Agneta.

Citronsyra använder jag till avkalkning av bla diskmaskin, kaffekokare och även kalkfläckar i badrummet.
Snöflinga
Jättebra, det skall jag prova smile.gif Är det någon som har andra bra förslag på hur man rengör silver, guld och brons huh.gif
zaaritha
Silver--då?
*Felix matte*
Jag har en liten burk med "pulver" som ska användas i kokande vatten tillsammans med aluminiumfolie... betalade för några år sedan 100kr för pulvret.
Har hört att det går lika bra att lägga aluminiumfolie i botten av en skål (som tål kokande vatten)...ta i en tesked Bikarbonat (eller om det var Bakpulver..är inte säker) och sedan lägga i guld - eller silversmyckena och låta dem ligga där en stund.. sedan skölja och torka av.
Värt att testa! biggrin.gif
zaaritha
Ja--försökte nå´t liknande i somras; men det hände inget!
Måste gjort nå´t fel...............
ah56
CITAT (Felix matte @ 22-12-2004, 22:54)
Har hört att det går lika bra att lägga aluminiumfolie i botten av en skål (som tål kokande vatten)...ta i en tesked Bikarbonat (eller om det var Bakpulver..är inte säker) och sedan lägga i guld - eller silversmyckena och låta dem ligga där en stund.. sedan skölja och torka av.
Värt att testa! biggrin.gif

Salt skall det vara funkar utmärkt. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon