Full version: fråga STA fröer..
Sollan
Har frågat på STA´s forum men de verkar inte vara lika aktiva där... Så jag frågar här istället.
STA´s frölista innehåller smaskens som jag förmodligen vill ha. T.ex frön av japansk lönn. Jag vill ha en rödbladig sort: Acer palmatium atropurpureum.
I frölistan står det bara Acer palmatium. Hur ska jag då veta v-i-l-k-e-n det handlar om, det finns ju massor av sorter? Det finns fler exempel men det här räcker.
Fattar jag inget av det här eller...? Någon där ute som känner till STA och som kan hjälpa mig?
Caprice
Hej Sollan,
jag är oxå med i STA....


Jag gissar på att om det endast står Acer palmatium, och inget mer, så vet antagligen donatorn inte något mer... Han / hon vet att det är en Japansk lönn, that´s it...

Vet att det varit kritik tidigare ang frölistan då folk trott / gissat vad de haft... Någon fått fröer, och det visat sej att det inte varit precis den sorten...

Det går ju att spåra vem som är frödonatorn, de kanske har ett foto så du kan få se lönnen...?


Caprice
Christer i Falköping
Troligen är det så som Caprice skriver. Det är det namnet de har. Sedan kan det bli jättefel ibland med fröerna. Jag beställde föer till ungersk blåsippa förra året. Gissa om jag blev förvånad när det kom upp Heucheraplantor laugh.gif Men lika glad var jag för det. Det är mycket sällan det blir så fel, oftast är det rätt i påsen.
Christer.
Christer i Falköping
En sak att tänka på också är att bara för att fröerna kommer från en rödbladig/rödblommig sort, betyder det inte att avkomman blir likadan. Om det är en namnsort av någon växt, kan den ha mycket gener som spökar i bakgrunden. Dessutom kan det hända att donatorn har haft nära släcktingar till växten alldeles intill. Då kan de mycket väl korsat sig med varandra. Hur blommorna/bladen på just dina fröplantor då kommer att se ut, vet man inte riktigt. wacko.gif
Christer.
Sollan
Ja det ante mig... Lite "wild and crazy" får man vara. Det är ju helt OK eftersom det är rackarns billigt (om man får allt man vill ha)!
Sitter nu försöker strukturera upp en egen DB med latinska och svenska namn, färger mm. Så kanske jag kan lära mig lite latin på kuppen. sleep.gif
kerstin z5-6
Den interaktiva listan på STA s hemsida kan ju också ge en del tips smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon