Sollan
Sitter och gnölar med en namnlista. Har använt STA´s frölista som grund vilket inte alltid är en hit....
Har Silverax släktnamnet Cimicifuga eller Actaea? Enligt STA ska det vara Actaea och i "Botanica" (2003) står det Cimicifuga. Vad gäller????
Lena i Torslanda
Namnbyte har skett sedan Botanica kom ut och rätt namn ska vara Actaea. Jag tror ändringen skedde så sent som i höstas.
kerstin z5-6
Bägge namnen kommer säkert att förekomma ett tag framåt
Sollan
Och Camicifuga som verkligen har satt sig...!
OK, nästa frågor: vad betyder förfortningarna:
e.
v.l
v.
f.
aff.
ex.
sp.
De används överallt men det är fullständigt omöjligt att hitta en förklaring till vad de betyder. sad.gif
kerstin z5-6
Frölistan , botanica eller var ???-ge mej ett sammanhang men ..de har med fröets ursprung , släken genus osv att göra för det mesta .

sp -species -dvs arten


f.) forma, form, blomfärg etc


Kan nog vara bra att kunna, men mycket av detta har jag struntat i att fördjupa mig i -än , då det inte spelar någon större roll-de gror ändå smile.gif

Bienn , perenn , anuell , är väl viktigt att man förstår -
Att förstå att vissa av de vetenskapliga namnen syftar till växtens utseende är ju också trevligt att kunna -tex dissectum-har mycket flikiga blad , ,Flore pleno har dubbla blommor osv laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sylvia
aff. står för affinis, v. = varietet, f. = forma
Sollan
v är alltså samma sak som ssp. ??? Men vad står affinis för?

Här lite sammanhang och exempel:

Acer leucoderme syn. A. saccharum v. l.

Actaea racemosa syn. Cimicifuga r.

Androsace halleri ssp. rosea, A. c. v. Halleri

Antennaria dioica ex. Öland

Aquilegia adoxoides syn. Semiquilegia a.

Aquilegia ecalcarata syn. Semiquilegia e., S. Simulatrix

Astilboides tabularis syn. Rodgersia t.
kerstin z5-6
På latin heter art species, förkortas sp. och underarten heter subspecies, kortas subs. eller ssp.
sp för obestämd art
De kan också ha varianter, förkortas var. eller former, förkortas f.

syn . synonym - växten heter också eller kallas sedan tidigare

-som i Cimicifuga- Actaea fallet

affinis - från Latin, adfinis, neighbouring , liknar -

ett X mellan två namn betyder att två arter/släkten korsat sig
X mellan art och släktnamn


Ett tips
När jag började tog jag STA listan som du o slog upp i min Botanica " som dock heter A_Z --alla de fröer jag tyckte såg kul ut , på det lär man sig masson av vetenskapliga namn , men kanske inte alla hänsyftningar till släkten osv som förekommer
Dessa , vetenskapliga namn ger ett gott hum om vilken växt som menas och räcker för att identifiera den på bild via bok eller internet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon