Full version: Ny i gänget
Bengan
Hej!

Som ny och grön är det kul att ha hittat hit. Det finns inte så mycket "allmänt" på webben, men klubben här verkar vara rätt forum.

Slet men en förbenad odlingslott i somras men den gav inget. Såg av en händelse ett bandat inslag från Gröna Rum och tänkte att det vore perfekt att prova med på egna tomte. Inget grävande utan odla på höjden istället.

Har någon av er medlemmar en bra "kom-i-gång"-sida jag kan få kika på?

Mvh

Bengan
Susanne i Linköping
Hej och välkommen till forumet!

Vad kom det sig att odlingslotten inte gav något? Dålig jord? Min odlingslott gav dåligt första året, men andra året växte det så att grannarna gjorde stora ögon (och började ta efter mig och lägga gräsklipp på sina land de med, dock var det inte enda sättet jag jordförbättrade).

Men med pallkragar och "kossa på påse" slipper du som sagt allt det slitet! Använd sökfunktionen och leta i gamla inlägg så hittar du en del, och under Fakta (inte minst underrubriken Bra att kunna) på Odlas startsida finns massor av matnyttig information.
Bengan
Tack!

Ja att det inte blev något beror väl till största delen på jorden - gammal sjöbotten = betonglera. Mycket blev inget alls (!) och det lilla som kom orkade inte växa något vidare trots grävning och gödsling.

Fick av "grannar" höra att de som hade lotten innan oss gav upp av samma anledning.

Nåja, det var det försöket och nu ska det bli kragar på egna tomten istället.

Tack för läsetipsen. Jag "ilar"..... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hela forumet här är bra läsetips :-) nån gång måste jag få tummen ur och skriva en FAQ :-))

Och jag samlar pallkragar för säsong 2005! EU-pallrkagar :-)

Hälsar Ingrid som planerar att utöka återigen - men på vilken plats bara ( hihi en dag tar det la stopp)
Caprice
Välkommen, Bengan...!

Caprice
Gabi
Hej Bengan!

Ja, det här är definitivt ett bra forum för frågor och svar. När det gäller pallkragar kan jag bara komma på fördelar: perfekt jord, lättrensat, växer så det knakar, bra höjd, lätt att täcka med glasskiva eller fiberduk, lättare att få bukt med sniglarna. Finns det några nackdelar? Kanske att de är fula men jag ligger redan i startgroparna och tänker skaffa flera. Min man vet inte om det än-stackarn, han har "bara" byggt växthus, hjälpt mig köpa och transportera pallkragar, hämtat släp md jord och fyllt rabatter, riggat upp belysning och hyllor till fösådder resp. övervintrande växter... allt detta trots att han inte är ett dugg intresserad. Jag är BORTSKÄMD! Men han äter gärna produkterna. Barnen också. Min son ville att jag skulle odla gurka hela vintern "för den var mycket godare än den köpta". Då blir man glad och allt besvär är verkligen kärt besvär.

Vi hörs

Gabi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon