Dzad
Puh... Måste börja denna tråd redan nu före jag glömmer bort det.

Tror jag tidigare blev rekommenderad att omplantera mina trädplantor då det grott och fått blad i någon annan jord.
De flesta sådda i jord från gräsmattan, några i blomjord med följande ämnen (taget från tidigare tråd):
"Välförmultnad grundgödslad o. kalkad sandblandad naturmylla.
Råvaror: torvmylla (85%) sand (15%).
Tillsatsämnen: Dolomitkalk F, torvs grundgödsel NPK o spårnäring. Finns statistik om hur mycket det finns av vardera tillsatsämne fast det behöver ni väl inte veta. "

Vad för slags jord skall jag odla om i och varför? Är det inte bra med näringsrik blomjord då det skall växas?
Såjord och odlingsjord har nämnts... Vad är det för slags jord? Jord med lite näring? Vad är det i så fall bra till?
Är själv mer fundersam över den där andra jorden från gräsmattan. Det är ju ingen kvalitet på den.

En annan sak jag funderat över är då trädrötterna växer sig större än det som var i själva krukan... då växer ju rötterna snart in i sådan jord som den inte är van vid... kanske är helt annorlunda jord. Vad tycker den om det?
kerstin z5-6
såjord - näringsfattig jord -för fröernas första tid -passerat för din del
-Bra till perenner ettåringar mm -när man sår fröna

plantjord
Blomjord
U jord
S jord mm namn -Näringsrikare jord -för plantor som fått flera blad ,förutom hjärtbladen -medan de odlas i kruka
-ger näring de första 3-4 v
sedan måste näringslösning tillsättas via vattningen

Jorden på stället du ska plantera ut dina växter -Anpsssas till växens naturliga växtplatser En del vill ha ph som är lågt sk surjordsväxter andra vill ha eller klarar mer kalkrika jordar
Ek verkar inte så kinkig , men en näringsrik , väldränerad jord passar många växter .Har du sådan i dina krukor kommer rötterna att gilla den näringsrikare jorden o växa smile.gif
Flyttar du till nya krukor ska du vara försiktig med rötterna vis omplantering
Dzad
Så med andra ord är det optimala ungefär:
Såjord då de fortfarande är fröer eller miniplantor (har inte passerat för min del isåfall eftersom det ju bara är frön ännu på de som är ute i kruka förstås).

Blomjord o dylikt då de de växt till sig lite.

Efter 4 veckor till eller så tillsätts näring via vattnet (vad exakt man ska blanda i vattnet har jag ingen aning om!? smile.gif)

Och så ska man hålla på tills man planterar dem i trädgården utan kruka...

Har jag förstått det rätt?
kerstin z5-6
yep , plantera inte om det du redan sått i såjord bara ,

det är onödigt -de gror säkert

-vanligt krukväxtgödningsmedel , flytande -halv rek dos har jag använt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon