Full version: Såtråd
pisanggoreng
Berätta gärna vad ni sår här allteftersom... och berätta hur ni gör!

(Alltså berätta inte vad ni ska så eller vill så, utan vad ni just nu sår!)

Det hade varit kul,

Tack. smile.gif
kerstin z5-6
jaha smile.gif Kan inte låta bli att börja då smile.gif
Just nu sår jag -eller ska i dagarna så :
Rosa Chinensis -ros
Crambe tatarica -stäppkål -en gigant!
Så fort jag får leverans ska jag så: Lewisia flera sorter samt Gentianor och
Anemone multifida rubra smile.gif återkommer med fler laugh.gif
Dessa kallstratifieras alla i 6-8 v ,utom rosen som däremot ska varmstratifieras i 8 v o därefter kastas ut smile.gif
sålåda såjord + frö -inne ett dygn -plastpåse -plastback o ut under snön laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Sollan
Jag har sått inomhus; vild- och tampelargoner och 2 olika sorters änglar. Måste få till belysning bara för nu har de börjat sticka upp.
Så har jag sått:
5 olika sorters aklejor, silverfryle, olika stjärnflockor, bergsvallmo, olika varianter av vanlig vallmo och något som heter Silene regia. Allt dethär har jag påtat ner i vanliga såkrukor, satt plastlock över och virat runt odlingsduk. Hela paketet står nu ute i "kylan". Allt det här är sått enligt principen "går det så går det". smile.gif
jessica zon6
Jag kan börja med några sorter som jag har sått. biggrin.gif återkommer med fler sorter eftersom.
aconitum
lewisia
astrantia major
dictamnus albus
alchemilla
veratrum
smällspirea
palettblad
alla utom palettblad ska kallstatifieras. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har börjat med olika sorter av Pioner, Nunneörter, Clematisar, Bergvallmon, Allium, Fritillarior, Stjärnflockor, Nävor, Stormhattar bla. klättrande, Marton, Penstemoner, Aklejor m.m. alla sådder är ute. Inne har jag börjat med Mirabilis, Jätteverbenan, Rödbladig hjärtbergenia, Silvernjurvinda, Bergnäva, m.m. Har även sådder ute i garaget där det är rätt svalt och mot familjens vilja tongue.gif några krukor i kylen också, bla. egna frön från Buskvallmo,Grönlilja /Helen
jessica zon6
Helen,jag har precis sått zigadenus elegans,och jag undrar om man ska ha sådden i kylskåp?jag har den nämligen i rumstemp.Ska jag flytta den till kylskåpet eller till 10-12 grader eller låta den stå kvar??? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/jessica
Helen i Piteå Zon 5
Normalt brukar jag ha Zigadenus elegans ute, men nu har jag valt att pröva kylskåpsmetoden för att efter några veckor sätta ut i garaget så att det får börja gro tidigare. -04 frösådde jag Zigadenus nuttallii (osäker på stavningen) och ställde ut krukan direkt i garaget där tempen är ca. +8-15gr. och fröna grodde ganska fort, så då sommaren kom var plantorna rätt stora. Jag vet inte säkert men tycker att Z.nuttallii växer fortare än Z.elegans, kanske någon mer har erfarenhet av just det?. /Helen
Helen i Piteå Zon 5
Har kollat på Asle´s fröråd och även genom STA:s frödatabas och där står båda sorterna av Zigadenus som varmgroende. /Helen
pejahren
Jag sådde 10-15 frön av varje av 60 olika sorter perenner i oktober, och började i går på rond 2:

Allium aflatunense
Clematis alpina 'Cyanea'
Clematis macropetala 'George'
Clematis macropetala 'Rosy O'Grady'
Delphinium (vit?)
Delphinium grandiflorum
Gaillardia aristata 'Kobold'
Primula polyanthus
Primula saxatilis
Primula veris
Primula x pubescens (Hageaurikler)
Primula x pubescens (Show aurikler)

Inte såå mycket, men det är en början tongue.gif

Allt som allt har jag 93 olika sorter på min frölista för 2005, med risk at det passerar 100-talet innan det blir slut wub.gif 65 av sorterna är perenner, det är dom jag sår nu, sommarblommorna börjar jag så runt 1:a mars. I antal blir det nog flest av doftåart och flitiga lisa, men, time will show laugh.gif
pisanggoreng
Det var det jag anade! Ni har redan börjat! Nu måste jag också leta fram sålådorna! Fortsätt berätta, och tack...! smile.gif
-asno-
Jag sådde oxå zigge - ute, inne och i kylskåp. Men det kom absolut mest i de krukor som bara blev utställda på balkongen. Sådde oxå penstemon grandiflorus - bättre resultat med stjärtlapp i kylskåp än med GA-3. Använder gärna stjärtlapp, tar lite plats i kylskåp, man ser när det gror och man kan ha bråttom inne och inte vänta på lämplig utetemperatur. DEN kan ha förmåga att låta vänta på sig här i zon 7.

Detta år ska det bli penstemoner, en klar favorit. Och så har jag gjort ett nytt försök med daggros som inte alls ville förra året... mad.gif

Annars är det mesta som är på gång just nu varmsådder/groende. Vet inte hur det gick till, men jag var nog lite sen i beställningen . Stratifieringssådderna är på väg från kanada nu, men vi har ju en lång vinter här laugh.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Penstemon grandiflorus har jag sått och ställt ut, fröna gror riktigt i början på maj här i zon 5, det blir bladrosett första året, för att blomma det 2:dra och vilken blomma sen, det var en av mina favoriter förra sommaren. /Helen
Helen i Piteå Zon 5
Idag har jag frösått 2 olika sorters Lewisia, Sphaeralcea munroana-Klotmalva, Sidalcea candida-Axmalva, Centaurea nigra-Svartklint, Symphyandra pendula-kaukasisk Elfenbensklocka och Lychnis coronaria "Angels Blush"-Purpurklätt. allt får så lätt fuktat inne 1dygn sedan åker krukorna ut. biggrin.gif /Helen
-asno-
Sådde oxå penstemon grandiflorus förra sommaren och har alltså blomning att se fram emot rolleyes.gif rolleyes.gif Sådde oxå en penstemon som grodde varmt och den blommade redan första sommaren. Vacker den med, tror det var Husker red.
I år ska det bli sått en mix av berberis, mer penstemoner och dianthus knappii. Och mer och mer och mer laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6


Penstemon grandiflorus -finns även vit laugh.gif
Tesa
Idag har jag sått sånt som kan få stå inne ett tag...en del åker väl ut om de inte gror..
Johannesbröd
Tilia tomentosa, silverlind
Rodgersia pinnata
Petunia `Prism sunshine´
Eleutherococcus senticosus, Rysk rot
Gunnera manicata
Mimosa "rörmejej"
Heliotropum arborescens
Allium ursinum, Ramslök
Porslinsklocka
Citronmeliss
Chili Early jalapeno och en rödbladig var. som jag fått av en kompis
Okra `Burgundy´
Aubergine Black beauty och Rima F1
Kronärtskocka Green globe
Kalebass
och Järnek...tror jag ...och nåt annat blått bär som jag snöt i en buske på Liseberg i våras..
har lagt Lakritsrot och Sikkimgurka i blöt...

....i morgon hade jag tänkt så perenner som skall få stå ute....återkommer om dem....
pisanggoreng
papaya
passionsblomma
litchi
dadel

[det får bära eller brista, men gör det det senare så har jag åtminstone fler fröer kvar till en andra omgång... biggrin.gif ]
kerstin z5-6
passionsblomma-grott här - men fråga inte om såråd .. tror det är frö från fallfrukt som grott -Ingen aaaning hur länge de legat i den jorden biggrin.gif huh.gif
Tesa
Nu har jag sått mera...
Sydstormhatt
2 sorters lönn
Alpklematis
Klematisakleja
Stjärnflocka"Maxima"
Brudbröd
Vit myskmalva
Blodnäva"Album"
Potentilla Miss Wilmott
Lyrsalvia
Tremastarblomma
Vinröd akleja
Rosa akleja
Axmalva vit
Malva "Braveheart"
Violkungsljus
Stockros 3 sorter
Digitalis "Apricot"
" Primrose carousel
" vit
Digítalis obscura, buskfingerborgsblomma
Rödmalva "Zebrina"
Jättenattljus
Romersk kamomill
Perukbuske
Vit sötväppling
Angelica gigas
Angelica atrorpurpureum

får stå ute i växthuset tills solen når dit om några veckor....
kerstin z5-6
Du vet att en hel del av de du har där är varmgroende -men de tar ju ingen skada av kyla heller direkt smile.gif
Tesa
Jo jag vet...men de kan stå där ute tills vårvärmen kommer och jättenattljuset är en kallgroende variant.....och de andra fröerna som behöver en köldperiod hinner få det också ju...
Har inte plats inne till perennsådder....det blir fullt med olika grönsaker inne så småningom..har ju redan börjat...
Det mesta är "fådda" fröer så ...det som gror det gror...resten får stå i krukor ute nånstans.....så länge de vill i princip
Är det nån speciell sort som jag väldigt gärna vill lyckas med så brukar jag så både inne och ute...
pimpinell
Hur är det med stjärnflockan ?? Läste Jessica att du sådde den nu.
Kan man så den i kallväxhuset eller hur gör du/ni för att lyckas?

Hälsningar
Christine
kerstin z5-6
Astrantia behöver en kallperiod för att gro -sätt sådden ute ! de gror i maj .Färska frö + kallperiod ger bäst reultat
kerstin z5-6
jaha mera sådder på g -Alplaines denna gång
Här är några
Caragana microfylla -varmt -stuckit fröna med nål -mini buske
Dalea thomsonae - lurvig buske -grått bladverk -sådd so
Oxytropis oreophilea se ovan för såddPerstemon leonardii kylning 8-12 v
Physoplexis comosa- -Ga 3 beh .. vill gärna ha tips ?
Veronica ornata kylning 6 v -Hur ser den ut ..?
Swertia perennis varmt ljusgroende
Collomia debilis vit form ljus kall varm variant
Kalmia microphylla -verkar vara halv varm variant +15 ..
Penstemon grandiflorus -ja den vet ni hur 8v ute
Rosa stellata ssp minifica kall 8-12 v

Johooo laugh.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
kalmia microfylla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon