krukan
Jag har satt massor av frön nu biggrin.gif Bland annat rosenviva, som ju enligt impectas fröråd först skulle stå varmt någon vecka och sedan in i kylen sisådär 6 veckor. Men efter bara en vecka har det nu grott något i den krukan. Den har inte hunnit in i kylen ännu.

Kan det vara rosenvivan som grott, eller är det något annat busigt som smugit sig in i krukan? Jag har ju satt många frön, så om bara ett frö gror i värmen kanske det ändå är bättre att offra den grodden för att få igång de övriga?

Så många frågor...
kerstin z5-6
Rosenviva ? Känner jag inte till, vad heter den mer ?
Generellt kan jag dock säja att jag inte gillar standardiserade råd som impectas -särskilt inte om de säger stå i värme x antal v -Det är ytterst få växter där faktiskt ingen gror då .. ros,nån till undantagen ..
Sen blir det mögel i det som står framme .. tja mest elände
Gissar att nån enstaka grott:)Ser det ut som ett litet öra?
Du kan ju:
Vänta o se om fler gror
Flytta den uppkommna o driva den inne
Resten gror med all sannorlikhet inte utan kylperiod
i så fall bör de endast stå inne 24-48 tim före kylningen ,enl mitt tycke
Då gror de flesta samtidigt
Några få har en mycket utdragen o oregeklbunden groning hur man än bär sig åt
Men jag kör kyla först på dem med
krukan
Rosenviva : Primula rosea[I]. Hm, som ett litet öra ser det inte ut, har en tunn liten själk och två jämnstora hjärtblad. Just nu inte mer än en cm hög (jättetunn). Tror inte den går att flytta, men jag kan väl göra ett försök.

Resten ska ut i kylan direkt nu då? Eller snararare in i kylskåpet...
kerstin z5-6
yup laugh.gif Vivor i allmännhet brukar gulla 5-6v ute /kylskåp
Caprice
Sådde massor av frön idag, bla rosenvivan... Jättesöt.. wub.gif


Ska få bo i bergskrevor hos mig...

Caprice
Britt zon 3 fi
Jag sådde Rosenviva för flera år sen i januari och då grodde den också efter några dagar inne.

Skickade då mail till Impecta och frågade hur jag skulle fortsätta, fick råd att hålla sådden svalt men inte ute. De sa att det antagligen var god grobarhet på fröna det året men oftast är vivor lite envisa o. behöver kyla.

Jag hade besvär att hålla småplantorna vid liv men det lyckades.
Britt zon 3 fi
Glömde berätta att jag hade sådden svalt och LJUST.
kerstin z5-6
Ja precis samma erf här smile.gif Svalt o ljust -
krukan
Hm. Svalt och ljust. I kylskåpet är det ju inte direkt ljust... Men är det nog kallt ute? Här i skåne är det ju nu mellan 5 och 10 grader varmt för det mesta (helt galet! I januari!! En norrlänning som jag häpnar) Dessutom är det så blåsigt och eländigt ute.
Hm, igen. Ge mig råd på hur jag ska lösa det här.
kerstin z5-6
Du kan inte ställa ut den utan avhärdning om du talar om den lilla plantan -talar du om sådder UT med den -ett par frostknäppar lär ni få innan maj
0-+6 -idealisk temp -ut med sådder skydda mot extrem väta -sätt i plastback vid huset
Svalt o ljust är för plantan laugh.gif


Nu blev jag visst lite tjatig smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Britt zon 3 fi
Jag fick en massa små "Rosenviv-babysar" redan en vecka efter sådd. De kunde jag inte sätta ut i vinterkölden utan hade dem i fönstret i ett litet svalare rum (ca 15 grader).
Det hade varit bättre att sätta ut sådden efter en dag eller att så i april. Det där rådet att ha sådden inne någon vecka och sedan ut var inte så lyckat.
krukan
"Jag fick en massa små "Rosenviv-babysar" redan en vecka efter sådd. De kunde jag inte sätta ut i vinterkölden utan hade dem i fönstret i ett litet svalare rum (ca 15 grader).
Det hade varit bättre att sätta ut sådden efter en dag eller att så i april. Det där rådet att ha sådden inne någon vecka och sedan ut var inte så lyckat."

Nej, jag börjar fatta det. Jag skulle just omplacera min lilla groddplanta för att kunna ställa ut de övriga fröerna. Då såg jag att flera andra frön i krukan nu börjat gro. Jag vill ju inte ta död på hela högen, och de där småsakerna är ju omöjliga att flytta på utan att skada dem. Nu får den här krukan stå kvar inne, tills alla fröer som vill gro har gjort det. När de är stora nog att flytta på så gör jag det och då kan kanske resten av fröerna få komma ut i kylan.

Vad tror ni om den planen?
krukan
Ooo, glömde. Resten av mina frösorter som vill ha kyla har i alla fall nu åkt ut från kylskåpet och är utomhus istället. Det naturliga kanske är bättre? Pluss at det plötsligt blev mycket rymligare i kylen biggrin.gif
kerstin z5-6
En del kan iofs gro i kylen , men inte många ..
De flesta lite seg groende fröer beter sig på det vis du beskriver -har man dem inne mer än 2 dagar så börjar alltid någon pigg rackare att gro -nästa v gror en annan osv osv ....
Risken är att du aldrig får ut brädet smile.gif men lugn .. om du nu ska ha det inne ett tag -Ställ under ljus - ser groningen ut att upphöra flyyta till kyl eller ut
det går säkert bra !
Låt de som grott få växa på sig INNAN du skolar ut dem -2 blad par minst utom hjärtbladen är bra
biggrin.gif
Du får tänka positivt -det är trevligt med blommande vivor inne i slutet av mars laugh.gif
och de överlever vintren lika bra för det
krukan
Ja, jag får göra så, dessa råd har gett mig mycket bättre humör smile.gif Har två lysrörs-spotlights riktade mot de små liven nu och de står i västerfönstret. Hoppas det ljuset räcker så de inte blir för rangliga.

Såg föresten i 2 grannars rabatt blommande lila vivor, som kommit upp och blommar nu! Vad kan det vara?
kerstin z5-6
Antagligen de primula man kan köpa nu .. i affären de brukar vara mkt tidiga o går bra att plantera ut sen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon