Full version: Kaktusar
e_sedell
Jag tog ett par sticklingar av en kaktus på skolan. Det var grenar på en kaktus som växte rakt upp och förgrenar sig krafrigt. Vet inte ved den hater... Hur ska jag göra?`Jag har låtit dom ligga ett tag nu, ska dom rota sig i vatten först eller direkt i jord? wacko.gif
e_sedell
Ingen som har svar?
abborrmaster
kör direkt i jorden säjer jag... Men jag gissar bara.... Visste inte att det gick med kaktusar... Bladkaktus då eller? ohmy.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
Låt torka en till två veckor, plantera sedan försiktigt i 50-grus/sand resten såjord i ljus varm plats - gärna med undervärme. Hålll LITE fuktigt.
Om det är blomsterkaktus, euphorbia etc gör inge om Du gör så här. Vattenrotning fungerar i princip bara för bladkaktusar.

Att skcika ett inlägg 19:12 och sedan undra igen 20:45 *skratt* - det va nån som va otroligt otålig.
Varför itne söka på Internet själva också om det är bråttomt? Kan tipsa om världens bästa sökmotor,
www.google.com
så kan man använda language tools och t ex bara få träff på sidor på svenska etc. Ovärderlig!
Att kunna söka på Internet är mkt mkt bra om man är plantskalle.

Ingrid
e_sedell
Ja, de har blad, de är 5mm långa och 2-3mm breda, men de torkar.
Jag kan lägga in en bild om jag får tag på någon kamera att låna...
e_sedell
Okej, tack ingrid!
e_sedell
Den heter Higchaparal
Ingrid på Västkusten
Då är det ingen kaktus utan en Euphorbia. Och den har vit mjölkig växtsaft som är giftig, även vid kontakt kan den verka irriterande.

Man skär sticklingen med en steriliserad kniv och sköljer sårytorna i varmt vatten då slutar blödningen. Sedan är det bara att rota som jag beskrev innan.


Hälsar Ingrid
e_sedell
Vad är skilnaden på en Euphorbia och en riktig kaktus?
Ska man även låta dem tårka?
Ingrid på Västkusten
Euphorbia och kaktus är exemple på vad som kallas för konvergent utveckling.

Nord & Sydamerika(samt några öar) där utvecklades familjen Cactaceae, i Afrika utvecklades familjen Euphorbiaceae.

Ofta ser de helt likadana ut då det ju är Naturens sätt att finurligt handskas med extrema miljöer...... att konservera vatten och stå emot kreatur och andra som vill åt vattnet.


Hälsar Ingrid
e_sedell
Okej, jag hörde att det fanns två likadana, den ena ska toppas för att den skulle utveckla sidoskott och den andra skulle man inte det med. Stämmer det?
Ingrid på Västkusten
Den ena 'High Chaparallen' ?

I 'min' värld grenar sig de alltid - men jag misstänker Du egentligen pratar om två helt olika arter - har'u foton`- ett foto säger mer än 1000 ord!

Vissa Kanarieholms-euphorbior grenar sig itne - de bildar stora snår med upprätta stammar - kan ju vara en sådan Du har också.


Hälsar Ingrid
Inga från Närke
Hör inte denna fråga till Krukväxter?????????????
e_sedell
jag hörde bara av en kompis...
jag ska ut i dag och se om jag kan få loss lite sand och så ska jag trycka ner dem i morgon!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon