Full version: Ja nu har jag sått
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Ganska så fint väder och plusgrader igen på Västkusten och knappt ens en isskorpa - ingen tjäle alls. Jag slig till idag och sådde i min ena upphöjda bdd.

Vi knödde ner en värmekabel och så hade vi på jord ovan på ca 5 cm och så sådde jag asiatisk vårmix, sallad Galactic samt japansk salladssenap.

Och så nu sådde jag en del i växthuset - som skall bli plantor för utplantering. Föromåren när jag testat varmbänk så har vi satt ut plantor så detta är första gången med sådd på friland.

Ja - det värsta var inte detta - det värsta var att få på fiberduk som var stelfruse - isig till max! Cirka tre lager så får vi hoppas att våldsamma stormar inte kommer hit. Sist av allt - ner med en jordtermometer. Uppe i min köksträdgård är jordtempen 1,5 plusgrader så nu hoppas jag att vi kanske kommer upp i fem :-)

Så - hurra hurra - jag ahde fingrarna i jord - RIKTIG jord och det var så hääärligt hääärligt så- peace of mind!

Hälsar Ingrid vansinnigt nöjd!
Ellebo
Sååå spännande jag har också haft vårkänslor idag, planerar nya rabatter men att så redan!! det var ju häeftigt, hoppas att det är milt nästa helg då skall jag minsann också så! rolleyes.gif
Tack för inspirationen!
Helen i Piteå Zon 5
Det låter jättehärligt och dessutom spännande, du får hålla oss informerad om hur det går. /Helen
Ingrid på Västkusten
Fniss - skall undersöka läget i veckan - :-) ja idag känner man sig våldsamt dåraktig då det oftast ju är Mars alla varmbänkar sätts - men provar man itne får man inte reda på någe!

Hälsar Ingrid ( som dock hoppas hoppas)
Susanna
Det här var ju jättekul! Blir spännande att få höra resultatet. Fiffigt med värmekabel.
lotta_
Friskt vågat - hälften vunnet ... eller ... om man inte vågar - vinner man inget. smile.gif

Jag tror att du lyckas Ingrid! Håll oss informerade om vad som händer, det här är ju kul. laugh.gif
vickeva
Det lät ju spännande, men nu skulle man ju vilja veta hur det har gått, har det varit lika kallt hos dig som hos oss, så får du väl göra om alltihop?
Ingrid på Västkusten
Avrapportering - det är mkt som är grönt och ruccolan är över fem centimeter :-))

Inte skördat än - allting tog paus mitt i västa perioden som kom i februari med massor med snö is och kyla men allt som jag sått har grott då och det som inte grodde då gror nu. Och dte är INGEN tjäle i backen i den bädden :-) smile.gif
Susanna
Kul att det gick så pass bra. Blir en tidig skörd för dig av vissa saker. Jag sådde på friland för två veckor sedan, med fiberduk över. Ska ner i helgen och se om något grott!
Maria i Helsingborg
Sena i vändningarna är vi visst, men vi gör så gott vi kan! smile.gif

Lite rädisor, piplök, ruccola och spenat åkte ner i pallkragen idag. Fy bubblan så kul detta är!!! tongue.gif
Startskottet har nu gått även för de sena!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon