Full version: Helsingfors
Cecilia-08
Har någon varit på nån känd trädgård i Helsingfors eller runt i kring. Jag tänkte åka dit och skulle vilja besöka nån trädgård. Vore kul att se mer än Sveriges trädgårdar.
Cecilia-08
Tack för internetsidorna.
Det var jättebra verkligen.
Det ska bli spännande att åka dit och se vad de har att visa.
Hannele
Varför åker du inte till Turku, Åbo??

Finlands vackraste stad! wub.gif
Hannele
Helsingfors stads rosenträdgård vid vinterträdgården
Alla, både helsingforsbor och turister kan besöka vinterträdgården (växthuset), njuta av dess frid och av blomsterprakten, som växlar med årstiderna, samt lyssna till kanariefåglarnas kvitter. Vinterträdgården ligger mitt i staden vid Hammarskjöldsvägen 1.

Helsingfors stads rosensamling i Mejlans Arboretumpark
Stadens har i början av 90-talet anlagda samlingen, som innehåller ett 90-tal sorter, både av tradition i Finland odlade och andra gammaldags rosor. Den är ständigt öppen för publik. Adressen är Johannesbergsvägen 4. Parkeringsplats med infart från Mejlansvägen

Helsingfors universitets rosensamling i Vik
Lantbruksinstitutionerna i Vik (Telefonkatalogens kartblad 36, ruta 80/56 Den vackra samlingen, anlagd på en söderslänt, omfattar ca 2000 buskar. Där ingår en täckande samling av traditionella finska rosor, ett basurval av "gammaldags" rosor och nyare busk-rosor, kanadensiska sorter, och ett representativt urval av de senaste årens förädlingsprogram. Klematissorter av estniskt och svenskt ursprung samt andra perenner ger en fin färgeffekt. Samlingen är ständigt öppen för besök.

Helsingfors universitets botaniska trädgård
Botaniska trädgården grundades 1678 i Åbo och fungerar sedan 1833 i Kajsaniemi vid Unionsgatan 44. Den nya delen anlades 1986 i Gumtäckt vid Jyränkövägen 2. I Kajsaniemi är rosorna främst arter med hybrider, i Gumtäckt gammaldags rosor.

Åbo universitets botaniska trädgård Runsala
Trädgården innehåller en rik samling av i huvudsak gammaldags rosor, men också nyare buskrosor.

Åbo stads Axpark
Betty
CITAT (Hannele @ 05-03-2003, 12:34)
Varför åker du inte till Turku, Åbo??
Finlands vackraste stad!  :wub:

Du menar väl Finlands näst vackraste...?
Vackrast är JAKOBSTAD !
Tycker jag i alla fall!!! wub.gif
Viola
Hej Cecilia -08 !
Du har fått massor med fina tips om vad Helsingfors har att bjuda på när det är så dags....
--Men -- om Du är intresserad av rhododendron och azaleor då borde Du också se Degermyrparken i stadsdelen Haga i Helsingfors.
- Jag har en broschyr där det påstås att denna park är unik i hela världen eftersom den fungerar både som allmän park och som universitetets försöksområde.
Och det brukar vara såååå obeskrivbart vackert i rodo-tid !!!
Den bästa tiden att besöka Degermyrparken är i början av juni (beroende nu på hur varm våren är) då rodorna och azaleorna blommar....

Mvh
Viola i Helsinfors rolleyes.gif
Ps. Åbo och Jakobstad är helt OK - jag kan ännu rekommendera Borgå, Hangö och Ekenäs - små och mysiga...
Cecilia-08
Jag är jätte förtjust i Rododendron och Azaleor. Jag har 42 st Rododendron och 6 st Azaleor. Så tack för tipset om parken i Haga. Nu har jag många platser att besöka i sommar, det ska bli jätte kul smile.gif

/Cecilia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon