Gröna_Kajsa
Har haft tur och fått gamla timrade stockar som jag tänkte göra en ordentligt stor upphöjd odlingsbädd av (ung. 3 x 2 m och 50 cm hög). Frågan är, gäller samma princip som för pallkrageodling vid stor bädd, eller odlar man mer som vid ett traditionellt trädgårdsland?

Jag tänkte grunda med markväv, 10 cm gödsel och resten matjord som jag köper från lastbil.

Hur ska man sedan så fröna? Är det några speciella saker som går bättre än annat i en upphöjd bädd? Ska man så tätt eller inte...

Vad jag vill odla är morötter, lök, purjo, ärtor, persilja, dill, kanske till och med potatis... (Och så ett litet hörn med vackra blomster förstås.)

Ska man vända jorden eller låta den ligga, hur ofta måste man vattna, ska man gödsla varje år, snälla - ge mig tips - jag är helt grön...
Lena i Torslanda
Det är ingen skillnad mellan pallkrageodling och ditt sätt, utan det som är avgörande är om odlingbädden är upphöjd eller ej.
Om du ska odla grönsaker så se till att ha rejält med gödsel, det gör en enorm skillnad i utdelning. Du ska ju inte så tätare för att du har en upphöjd bädd, för tät sådd gör bara att du får gallra. Däremot är det praktiskt att bredså vissa fröer tex dill.
Du måste tillföra gödsel varje år. Allt du skördar tar näring från jorden och den måste ersättas. Rejäla tillskott med naturgödsel varje år alltså.
Vattna måste man göra ofta och regelbundet för att få fina grönsaker tex sallad blir helkass om jordn blir för torr. Jorden torkar ut fortare i en upphöjd rabatt så det måste man tänka på.
Ingrid på Västkusten
Om man vill så kan man odla mer i en sådan än i en konventionell bädd. Oftast så sår 'man' i rader vid 'konventionell' odling. Odlar man på ' det franska sättet' som det kalals i Europa eller kinesisk intensivodling som det heter i andra delar i välrden elelr 'Square Foot Gardening' om man gör ett system av det och skriver en bok, så är man beredd att odla och tänka så så får man ut omegamkt.

Precis som Lena skriver - GÖDSEL är A och O. Många frågar mig tvivlande hur dte kommer sig att jag alltid använder så otroligt mkt hästdynga och allting mår bra av det men svaret är ju mkt plantor tätt tätt . Det blir då mer näringsbehov mindre rensning mindre gallring och mindre vatten då avdunstningen blir mindre p g a tätodlingen. Lägger man till täckodling i den ekvationen blir det också lite bättre :-)

Av det Du nämner är nog potater det jag tycker är lite bortkastad på en 'turbobädd' - jag menar att en turbobädd reserverar man för gourmetgrönsakerna, de tidiga grönsakerna och jag älskar att odla i successiva kulturer d v s det är inte mkt i mina finaste upphöjda bäddar med den göttaste jorden som är en hundradagarskultur ( de får sämre mindre upphöjda bäddar d v s och sådana där jordförbättringen int ehar så lång tid på nacken). Hundradagarskultur är purjolök, rotselelri mfl ting som står LÄNGE i landet.

Nu är ju vi 'bladomaner' d v s färska gröna blad till goda sallader fyllningar och som spenat eller bara i en wok. Så mkt av de succsessiva kulturerna är då blad av olika slag, kål vitlök sallad rädisor mm mmm.

Apropos blommor - jag ahde jsälvsådd krasse ett år i ett hörn i en bädd - dne hotade att ta över allt ;-) även opiumvallmo ( fylld) också otroligt vad den sköt fart och vart vacker.


Gödsla sedan när allting är planetrat även med hönsgödselvatten samt mylla ner extra hönsgödsel, det ger raketfart!
Gröna_Kajsa
Tack för bra och uttömmande svar. Gissa om jag längtar till våren nu...
KURT
Låna eller köp gärna Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården , där beskrivs också hur man tar hand om jorden, och hon beskriver också intensivodling. Man får också se hur lång utveccklingstid resp. grönsak har , så att man vet när man bör så dem, för att hinna skörda i rimlig tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon