Full version: Fettisdag!
Betty
Idag är det Fettisdag... och jag har ätit två semlor... wub.gif
Monique
biggrin.gif Hörde på radio idag en kvinna som ägde ett konditori:
Semlan,hetväggen eller fettisdagsbullen skall innehålla kardemumma, mandelmassa, grädde, gott bröd och ha trekantigt lock. Det ni......

I det här konditoriet gjorde de tre sorter, en vanlig med lock, en jättestor vanlig om kunden var extra sugen på semla och en där mandelmassan och grädden blandades ihop. Mmmmm... Vi sprang ut och handlade semlor efter att lyssnat på den marknadsföringen.

Det är fortfarande grått och kallt i Skåne mad.gif
Eva i Skåne
Mmmm, vad det hade varit gott tongue.gif Jag skulle tänkt på detta tidigare idag. Nu är det så dags sad.gif
Fialotta
Slog till med en
jag oxå i dag...semla alltså rolleyes.gif
gott var det...mmmmm...
lolo
Ja, jag sällar mig också till den skara som ätit semlor. Har redan ätit typ 10 15 stycken hittills i år, dålig karaktär som man har wub.gif laugh.gif , men smaskigt värre var det tongue.gif . Ett tips är att baka dem själv. Jag brukar göra det varje år nämligen (kommer väl in på "recept" nu?) och som fyllning tar jag vispad grädde, mandelmassa och en bit av semlan (innanmätet som man gröper ur) och blandar ihop detta till en massa som sedan bres på "gropen". MUMS!

/Ann-Louise i Umeå
Hannele
Eftersom smaken lite olika, så serverar jag ibland
släta bullar, en skål vipad grädde och en stor bit mandelmassa,
så var och en får göra sin egen semla!
Några väljer tunnt med mandelmassa, andra tar dubbelt, några hoppar över grädden...

Populärt! Barn gillar det speciellt. wub.gif
Ina
Jag fick inte tag på semlor igår, där jag letade var de slut... sad.gif

Men idag! NU skall här ätas semla!! laugh.gif
Berith
CITAT (Ina @ 05-03-2003, 18:10)
Jag fick inte tag på semlor igår, där jag letade var de slut... sad.gif

Jag har också märkt att det är lättare att hitta semlor om man letar där dom finns! tongue.gif
Premiäråt också en i går och det blir säkert många fler.
Ina
Det stora misstaget jag gjorde var att jag letade där de hade funnits.... Det är lika illa som att leta på helt fel ställe d v s där de aldrig har funnits! laugh.gif
Eva i Skåne
Ingen dum idé alls Hannele. Det är som du säger, alla har sin önskan om hur de ska vara.

Jag brukar baka egna bullar, men ännu har det inte blivit av.
Idag var jag inom till mina föräldrar en stund och jag vet att mamma bakat bullar. Lite skämtsamt sa jag till henne att jag tänkt ta familjen med mig igår och bli bjuden på fastlagsbullar. Det kunde ni väl gjort fick jag förstås till svar, och det vet jag att vi varit välkomna, men det är oftast inte lätt att få hela familjen med på impulsvisiter, alltid är det någon som ska något annat.
Det slutade med att jag fick bullar, mandelmassa och en burk med färdig grädde med mig hem wub.gif Underbara mamma wub.gif Så idag äter vi våra fettisdagsbullar trots att det är onsdag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon