Full version: när sår ni
nina L
När sår ni frön från exempelvis Thompson & Morgan om det står sen vinter eller tidig vår?
Helen i Piteå Zon 5
Det beror ju på vilka sorts frön det är, men kanske det blir perenner sen vinter och 1-åringar tidig vår. /Helen
nina L
Jag menade När är det sen vinter och tidig vår? Vilka månader menas?
kerstin z5-6
det där är engelska såråd som är svåra att överföra till svenska förhållanden , men vinter januari tidig vår feb mars -I england
Vilka sorter är det ?
nýfiken strut K biggrin.gif
nina L
på aubrieta hybrid mix står det late winter to early summer
och på Aubrrieta purple cascade F1 hybrid står det febr to jun
menar de samma sak måntro? det är ju samma fröfirma.
lobeliaAnthirrium Royal Bride på denna förpackning står det på nederländska!!! nåt jag tolkar som late winter tidig vår (Zaaien in late wintwrof hetvroegevoorjaar)
Agastache cana labiatae Mexican hyssop (ej härdig här antar ja. En ny sort) står det februari till juni! Hinner den blomma om jag sår i juni???knappast eller?

Om det står february på en engelsk fröpåse så kan det betyda januari här då eller?
-asno-
Inte vet jag om det här är ett gott råd eller inte blink.gif blink.gif
Sådde förra året impomea, såtid feb-march. Sådde i slutet av mars och i maj var den fullstor och i blom. Och med stor menar jag - stor. Det var som en invasion laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
lobelia- lång utv tid sås feb
Sådd av Lejongap
Ljusgroende, små fröer som börjar gro inom en vecka i rumstemperatur. Så majus-varianten (den stora) i februari-mars för blommor i början av juli. Den mindre (nanum) kan sås lite senare. Fröerna håller sig i alla fall i 3 år fast de är så små. Toppa gärna även om det försenar blomningen.

rösådd av Agastache cana
Sådde i mitten av mars inomhus. Grodde efter 3 dagar. 75 % grobarhet. Blommade samma sommar! Några ex. överlevde vintern.

Frösådd av Agastache rugosa - Koreans anisisop
Höjd 60, blom jul-okt, sol-halvsk, perenn i skyddat läge,
Sådde inomhus i feb, grodde efter en vecka. Omskolades och flyttades till svalare uthus. Blommade och blev jättefina samma sommar.
Läs mer på sålistan, se länk i inlägget ovan - kallat -Helen -vilka bilder !
Hälsar K
nina L
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2005, 20:27)
Läs mer på sålistan, se länk i inlägget ovan - kallat -Helen -vilka bilder !
Hälsar K

hittar inte länken sad.gif
kerstin z5-6
Du får väl en egen då smile.gif Kolla även ettåringslistan på samma ställe -trädgårdslistor Aot s första sida

Sålistan
nina L
Tack !!!
du är en klippa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon