Full version: Katt m bajsklumpar
zaaritha
Zirran--gammelmorsan--försvann före jul o kom tillbaka i förrgår!!
Trodde hon var död.....
Till problemet: Hon bajsar halvlöst, ljusgult, grynigt. Det fastnar i hennes långa hår i bak, vi har försökt tvätta m ljummet vatten o klippa bort klumparna... Men-hon blir totalt "tossig" o vi får kämpa väldigt!
Dessutom har hon väldiga tovor i underhåret, hon som hade så´n
fin päls--förut!
Vad gör vi?
Hon stinker skit nu.
Arma djur!!
yla
tvätta kissen blir ni nog tvugna att göra
o om ni inte kan kamma ut tovorna så måste hon
klippas

jobba på o va rädd om henne
stackarn hon kan ju ha vart me om vasomhelst
Fenja
Jag skulle maska av Zirran det första jag gjorde Zaaritha, det kan hjälpa mot diarréerna. Ge henne också fil om hon äter det och koktfisk och ris ett tag så att magen lugnar ner sig.
Bajstovorna skulle jag helt enkelt klippa bort, hela "byxorna" på bakbenen om det behövs. Tovorna i under håret måste du nog klippa/ kamma ut igen. Ett alternativ är att låta någon som kan raka henne om det är massor.
Glöm inte att berätta för oss hur det går!
Mvh
Fenja
Bjäbban
Du kan kanske fråga en vetrinär om han kan skriva ut något lugnande, för hon måste ju klippas/tvättas.
Lilla Selma
Veterinären kan raka henne, då använder de någon slags muskelavslappnande medel eller söver henne - så ska ni se att hon blir fin igen! Det kan ju dessutom vara bra att ta avföringsprov på henne... Stackars kisse - skönt att hon är tillbaka hos er i alla fall! sad.gif wub.gif

/Selma
zaaritha
Har gett henne avmaskningsmedel.
Ska ringa veterinär måndag morron.
Sulawesii
Härligt att hon kom tillbaka! smile.gif
kristerh
Testa med att ge henne morotspuré sån där på burk barnmatsvarianten,
det brukar stoppa diarre.
krister
Caprice
Stackars krake...

Hur verkar hon vara annars, i sättet menar jag...?

Är hon som vanligt..... eller verkar hon orolig av sig...?


Caprice
mollys_matte
Vad jag fick göra med min Molly, som har jätteproblem med sin mage, var att först fasta henne, ett dygn, eller ett å etthalvt (de ska ju vara tomma i tarmen för att en "ny" diet ska funka bra)
Sen är kokt torsk och ris bra, Mollyn funkade det inte på, så hon får gå på specialfoder från veterinären...
Men din kisse har säkert "bara" mask, och de går ju att bli av med!

Ge henne en nospuss från Molly å mig! wub.gif
zaaritha
Hon är rädd.
Men; för övrigt väldigt kelig, ska ligga på mitt bröst nattetid--
men det luktar ju så illa!!
Försökte tvätta henne i rumpan i dag--igen--men hon blir jättesur!!
Caprice
Stackarn...

Hon känner säkert lukten själv, och katter som är så renliga djur... sad.gif

Vår ena katt var väldigt sjuk i våras, och det märktes att hon då inte prioriterade sin dagliga tvätt...

Hoppas hin kvicknar till snart..!

Caprice
Zaz
härligt din kisse kom tillbaka! Man får inte en lugn stund förrän de behagar återvända från sina strövtåg...
Mot diarrén brukar vi använda koltabletter, precis såna vanliga som mänskor kan äta. Ta en halv sån tablett, mosa väl och blanda med köttfärs (el nåt annat hon tycker om). Har hört att man kan motverka tovor genom att ändra kosten, tovorna kommer om det blir obalans i näringsämnena, för lite eller för mycket av nånting... köp till exempel nån sorts helfoder från en auktoriserad återförsäljare av djurmat..
lycka till! smile.gif

mvh Zaz
zaaritha
Ska höra med veterinären på måndag va´hon anser att vi ska göra!
Zaz
..vad sa veterinären? huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon