Full version: Den stackars påven
Gunvor Nilsson
Vore det inte mer humant att låta gubben få lite lugn och ro när han är så gammal och sjuk? Undrar om dom försöker uppehålla livet på honom med hjälp av livsuppehållande metoder? Jag tycker faktiskt synd om honom! unsure.gif Dom har nog sämre äldrevård i Vatikanen än Sverige.

/Gunvor
Posse
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 19:50)
Vore det inte mer humant att låta gubben få lite lugn och ro när han är så gammal och sjuk? Undrar om dom försöker uppehålla livet på honom med hjälp av livsuppehållande metoder? Jag tycker faktiskt synd om honom! unsure.gif Dom har nog sämre äldrevård i Vatikanen än  Sverige.

/Gunvor

Kanske hög pensionsålder i Vatikanstaten? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 19:50)
Vore det inte mer humant att låta gubben få lite lugn och ro när han är så gammal och sjuk? Undrar om dom försöker uppehålla livet på honom med hjälp av livsuppehållande metoder? Jag tycker faktiskt synd om honom! unsure.gif Dom har nog sämre äldrevård i Vatikanen än  Sverige.

/Gunvor

"Gubben" har vägrat att avgå...säger sig vara kallad till livets slut. wacko.gif
För mig ser hela påvegrejen vara en form av avgudadyrkan.
renate
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 20:12)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 19:50)
Vore det inte mer humant att låta gubben få lite lugn och ro när han är så gammal och sjuk? Undrar om dom försöker uppehålla livet på honom med hjälp av livsuppehållande metoder? Jag tycker faktiskt synd om honom! unsure.gif Dom har nog sämre äldrevård i Vatikanen än  Sverige.

/Gunvor

"Gubben" har vägrat att avgå...säger sig vara kallad till livets slut. wacko.gif
För mig ser hela påvegrejen vara en form av avgudadyrkan.

Håller med dig Agneta,tycker inte syn om Påven.
Gossen Ruda
Om inte jag är helt felunderrättad väljs påven på livstid så han kan varken avgå eller avsättas.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2005, 20:36)
Om inte jag är helt felunderrättad väljs påven på livstid så han kan varken avgå eller avsättas.

Så klart han kan "stiga åt sidan" men det har han hårnackat vägrat ...alla vädjanden till trots.
Fastän han väljs "på livstid" så har han rätt att välja att avgå t.ex pga hälsoskäl.
"gubben" vill helt enkelt inte lämna ifrån sig "gudaglorian". wacko.gif
lilla mamma
humanare äldrevård i sverige?
Undrar hur många av oss som är inom vården som var dag ser yngre mindre erfarna läkare använda våra äldre patienter som provdockor, till att se hur mycket kroppen tål av alla diverse gifter och läkemedel som ingen annan förut provat??? unsure.gif

Påven är en inskränkt man som suttit på sitt podium i sin skyddade verkstad och talat om saker han inte ens sett på bild.

Jag tror på människan och människans rätt till att välja vård och ickevård, men då utesluter jag patienter inom LPT-vård.

Anita, en enda ynklig undersköterska
Gunvor Nilsson
Ja men han kanske känner det det sociala trycket! Vet ni bättre?

/Gunvor
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 20:12)
För mig ser hela påvegrejen vara en form av avgudadyrkan.

smile.gif Hihi, precis vad jag sa på jobbet tidigare idag!
*Felix matte*
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 20:51)
Ja men han kanske känner det det sociala trycket! Vet ni bättre?

/Gunvor

Det sociala trycket?
Nejdå.... Han vägrar släppa titeln ifrån sig wacko.gif säger att han är vald på livstid.
Säkert hittar du om du letar på Google.. en hel del artiklar om just denna hans vägran att avgå.

Om jag vet bättre?.. Nej det vet jag väl inte... inte mer än jag under årens lopp följt "gudens" liv i media.
fruberglund
Vi brukar köra det dåliga skämtet att han redan är död och de petar upp hans armar med pinnar när han ska vinka smile.gif

Ett dåligt skämt kanske men håll med om att han nästan ser död ut, han kan ju knappt röra sig gubben.

Låt han hålla på så länge han vill. Jag tycker dock inte det minsta synd om honom, han har väl valt att bli påve själv?
Gunvor Nilsson
Jag tycker 'skit samma' men för mej är han bara en människa av kött och blod och därför har jag medkänsla för honom!

/Gunvor
netaave
Är han över huvud taget medveten om omvärlden? För mig ser han gravt senil ut! tror dom pallar upp honom, för han ser ju inte ut att hålla ihop ens.
*Felix matte*
CITAT (fruberglund @ 02-02-2005, 21:20)
Vi brukar köra det dåliga skämtet att han redan är död och de petar upp hans armar med pinnar när han ska vinka smile.gif

laugh.gif men var det inte så de gjorde med Chrustjov el. Bresnjev el. vad han nu hette minns iaf att jag såg någon ta tag i hans arm och vinka...
Tragiskt..javisst, men jag kunde inte hålla mig från skratt. laugh.gif

Vad gör en del inte för att hålla sig kvar vid makten sad.gif ohmy.gif mad.gif
Gossen Ruda
Han har inte valt själv, han har blivit vald. Men han har givetvis ställt upp frivilligt. Jag vet faktiskt inte om påven KAN avsäga sig titeln men det är en rent hypotetisk fråga, en påve avgår inte helt enkelt. Han är ju kristi ställföreträdare på jorden. Det har nog inte med makten i sig att göra, har man ett kall så är det det som gäller. Fö är han påve nr 301 om nån vill veta detta. Observera dock att ett tag fanns det parallella påvar.
Gunvor Nilsson
Tack för ditt inlägg Gossen Ruda! Vad jag ville säja var, att det som han gick in i för många år sen kanske inte alls är relevant i dag för honom. Hur skulle det kännas att ligga på sitt yttersta och veta att miljoner människor förväntar sej att han skall leva i 'evigheter' - det måste vara frustrerande, eller....?

/Gunvor
Tesa
Han är ju som sagt tillsatt på livstid...och tro vad man vill om påven men att han är djupt religiös kan man väl förmoda....så då gör han nog som det är tänkt...sitter tills han dör...han är nog för konservativ för att gå med på nåt annat...vilket borde vara helt i enlighet med hans uppdrag...att vara konservativ alltså...
...och om han nu har kort tid kvar här i jordelivet så tror jag inte han vill äventyra det kommande heller.....
Virgo
Han har den bästa äldrevården som finns!
Hur många av pensionärerna i Sverige får åka utomlands stup i kvarten med livvakter uppassare och dessutom åka omkring i en fräsig merca med glaskupa?

CITAT
Påven är en inskränkt man som suttit på sitt podium i sin skyddade verkstad och talat om saker han inte ens sett på bild.

Nakna tjejer? tongue.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Virgo @ 02-02-2005, 22:16)
Hur många av pensionärerna i Sverige får åka utomlands stup i kvarten med livvakter uppassare och dessutom åka omkring i en fräsig merca med glaskupa?

Nakna tjejer?  tongue.gif

Vem 17 har nöje av det när man är ½-död? Och vad han för glädje av nakna tjejer i sitt tillstånd?

/Gunvor
Hannele
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 19:50)
Jag tycker faktiskt synd om honom!

Han vill själv sitta kvar tills gud hämtar hem honom.
Virgo
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 22:25)
CITAT (Virgo @ 02-02-2005, 22:16)
Hur många av pensionärerna i Sverige får åka utomlands stup i kvarten med livvakter uppassare och dessutom åka omkring i en fräsig merca med glaskupa?

Nakna tjejer?  tongue.gif

Vem 17 har nöje av det när man är ½-död? Och vad han för glädje av nakna tjejer i sitt tillstånd?

/Gunvor

han har väl varit ung han oxå, ?
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 02-02-2005, 22:29)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 19:50)
Jag tycker faktiskt synd om honom!

Han vill själv sitta kvar tills gud hämtar hem honom.

och för mig framstår han som en hycklare av största graden! wacko.gif sad.gif
fastän han idag knappast vet ens vad han heter sad.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 22:33)
fastän han idag knappast vet ens vad han heter sad.gif

Nej jag har ju sagt att han ser ½-död ut!

/Gunvor
Gunvor Nilsson
CITAT (Virgo @ 02-02-2005, 22:33)
han har väl varit ung han oxå, ?

Då ja! tongue.gif

/Gunvor
Tesa
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 22:25)
CITAT (Virgo @ 02-02-2005, 22:16)
Hur många av pensionärerna i Sverige får åka utomlands stup i kvarten med livvakter uppassare och dessutom åka omkring i en fräsig merca med glaskupa?

Nakna tjejer?  tongue.gif

Vem 17 har nöje av det när man är ½-död? Och vad han för glädje av nakna tjejer i sitt tillstånd?

/Gunvor

Han är ju katolsk präst för 17....



(de brukar ju mest vara begivna på små pojkar)....näää...f´låt..det var lågt... jag vet.. unsure.gif unsure.gif
Fredi
CITAT (Felix matte @ 02-02-2005, 22:33)
CITAT (Hannele @ 02-02-2005, 22:29)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 02-02-2005, 19:50)
Jag tycker faktiskt synd om honom!

Han vill själv sitta kvar tills gud hämtar hem honom.

och för mig framstår han som en hycklare av största graden! wacko.gif sad.gif
fastän han idag knappast vet ens vad han heter sad.gif

Vad vet du om det? Har du hört hans senaste predikan? Har du läst bönerna han skrivit den senaste tiden?

Det är löjligt att nedvärdera en symbol för så många människor på det sättet bara för att han är sjuk, eller kanske framför allt när han är sjuk.

Vatikanens talesman informerade igår om att många personer som genom tiderna "dödförklarat" påven redan har dött av hög ålder.

Skulle han dö är det sorgligt eftersom han inlett ett bra reformarbete som kommer att modernisera den katolska kyrkan steg för steg.
Sulawesii
Med allt skit som hänt inom den katolska kyrkan hade han nog inget val än att reformera.
ninnisky
Kom osökt att tänka på den spanska filmen "Dålig uppfostran" från i höstas.

För den som inte sett den, så den handlar den om just den katolska kyrkan och prästernas beteende mot unga pojkar (finns annat ord för det). Trots temat var filmen verkligen vacker o skickligt gjord. Sevärd!

Frånsett detta, borde någon tala om för påven att livet för alla, även honom, en gång tar slut.
*Felix matte*
CITAT (Fredi @ 03-02-2005, 08:01)
Vad vet du om det? Har du hört hans senaste predikan? Har du läst bönerna han skrivit den senaste tiden?

Det är löjligt att nedvärdera en symbol för så många människor på det sättet bara för att han är sjuk, eller kanske framför allt när han är sjuk.

Vatikanens talesman informerade igår om att många personer som genom tiderna "dödförklarat" påven redan har dött av hög ålder.

Skulle han dö är det sorgligt eftersom han inlett ett bra reformarbete som kommer att modernisera den katolska kyrkan steg för steg.

Nej jag har inte läst hans böner...ber mina egna.

Att han betraktas och betraktar sig som "gud"
och fortfarande år 2005 är abort förbjudet samtidigt som också prevenitvmedel är det
och man "mörkar" sexuella övergrepp inom katolska kyrkan, det ger honom inga pluspoäng.

Detta är som sagt min åsikt.
Att du och säkert många andra har en annan...det respekterar jag.

Människan bakom "påvemasken"...såklart jag tycker det är synd om honom som är så sjuk, det är inget man önskar någon

Samtidigt så förstår väl även hans anhängare att inte ens en påve har evigt (jorde) liv. Frågan är inte om han dör...utan när.
Virgo
CITAT
Vad vet du om det? Har du hört hans senaste predikan? Har du läst bönerna han skrivit den senaste tiden?


Han har spökskrivare. Han har inte skrivit en predikan eller bön de senaste åren.
Fredi
CITAT (Virgo @ 03-02-2005, 23:19)
CITAT
Vad vet du om det? Har du hört hans senaste predikan? Har du läst bönerna han skrivit den senaste tiden?


Han har spökskrivare. Han har inte skrivit en predikan eller bön de senaste åren.

Vilket skitsnack. Vem har lurat i dig det?

Felix matte: Påven tror varken att han är gud eller odödlig. Som alla kristna tror han dock på en fortsättning på livet efter döden. Viss skillnad.

Varför hittar alla på sina egna saker om påven? Vilken otrolig brist på respekt för ett trossamfund.

Att klaga på abortförbud, övergrepp, homofobi mm är rationellt (i alla fall från vårt protestantiska synsätt) och jag håller med dig, men att hitta på saker om påven är löjligt.

Dumt av mig att ge mig in på småprat igen. Här är nivån fortfarande lika låg.
ninnisky
CITAT (Fredi @ 03-02-2005, 23:27)
Dumt av mig att ge mig in på småprat igen. Här är nivån fortfarande lika låg.

och vad var detta nu då??????? Dåligt kvällshumör kanske?

Läs inte allt så slipper du umgås på låg nivå! Och om du skulle läsa något av misstag, så strunta i att kommentera det!
zaaritha
Påven är en gammal sjuk man!
Och --allt detta religiösa-- är ju helsjukt!
Katoliker--"är väl ej de flesta" av oss????
"Protestanter"???
Jag tycker att påven har "gjort sitt"--den nuvarande......
Berith
CITAT (Fredi @ 03-02-2005, 23:27)
CITAT (Virgo @ 03-02-2005, 23:19)

Han har spökskrivare. Han har inte skrivit en predikan eller bön de senaste åren.

Vilket skitsnack. Vem har lurat i dig det?

Felix matte: Påven tror varken att han är gud eller odödlig. Som alla kristna tror han dock på en fortsättning på livet efter döden. Viss skillnad.

Varför hittar alla på sina egna saker om påven? Vilken otrolig brist på respekt för ett trossamfund.

Att klaga på abortförbud, övergrepp, homofobi mm är rationellt (i alla fall från vårt protestantiska synsätt) och jag håller med dig, men att hitta på saker om påven är löjligt.

Dumt av mig att ge mig in på småprat igen. Här är nivån fortfarande lika låg.

Precis sånt jag kallar religiöst dravel. *duckar* sleep.gif
Mia, zon 3
Ganska fånigt av någon av oss här att tro oss "veta" vad påven gjort/tyckt/tänkt osv överhuvudtaget, eller? Han är väl också en människa, med allt vad det innebär av hemligt själsliv osv. Att han är djupt religiös får man väl förmoda (även om jag för min del tror att det funnits mer än en ren karriärist på den posten), men att vara djupt religiös är väl inte automatiskt detsamma som att vara en "god människa" eller ha ett oklanderligt samvete. Som sagt - människa är man ju ändå, och alldeles säkert MÄNSKLIG också.

Min alldeles personliga åsikt är att en människa med den sortens makt, och som dessutom inte riskerar avsättning, borde kunna reformera ännu hårdare än vad han gjort. Men det förutsätter ju att han VILL. Han kanske personligen inte alls gillar aborter eller preventivmedel. "Djupt religiös" betyder ju inte heller automatiskt att man är "upplyst" i alla frågor.

Men detta är precis en sådan diskussion som inte går att slutföra, i och med att vi alla har olika värderingar bakom så laddade ord som dessa. Jag önskar mannen i påvemössan ett gott slut på ett långt liv, och att de som känner att de får stöd från den instansen får en värdig efterträdare att se upp till. Och hoppar ur denna tråd innan jag blir indragen i någon form av religionskrig.... smile.gif
Kram på er alla!
Berith
Sunt tänkt och sagt Mia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon