Ylva i Dalarna
Hej!

I år har jag tänkt börja odla i pallkrage! Efter åratal av misslyckande i ett vanligt grönsaksland hoppas jag nu på detta. Jag har läst om pallkragar...sett program om pallkragar (Gröna rum tror jag)....tänkt på pallkragar i flera år! Inte fått arslet ur vagn så att säga, men nu tänkte jag börja! Ja, senare i vår alltså...men i år!
Hmmm, jag vet att det går att söka bland alla gamla inlägg men har i alla fall några frågor, det är roligare att få lite kontakt, ju!

Vad är rimligt att betala för en pallkrage, om man tex får köpa från järn och bygghandeln på orten?

Om jag fyller ungefär halva (två-tre pallkragar på varann) med allt möjligt förmultingsbart och sen fyller på med bara brunnnen kogödsel, kan jag så i det, eller såjord överst?

Tips på nybörjargrönsaker?

Ska jag blanda annan jord till morötterna?

wacko.gif

Hej hopp!

Ylva
Ylva i Dalarna
Hej igen!
Jag måste svara mig själv...nej, men det slog mig att man ju måste kunna odla kryddor och medicinalväxter i pallkragar också!!
Jag är alltså i det där stadiet av jätteinspiration och ju mer jag tänker på pallkragar ju mer möjligheter ser jag!
Alla de där ettåriga, och tvååriga kanske, (örter alltså) som liksom aldrig blivit något när jag prövart förut, som mejram, anis, körvel...ja gud vet allt underbart!

Vad odlar ni i era pallkragar?

Ylva
Betty
Pallkrageodling="upphöjd bädd-odling"
Jag odlar blommor, kryddor och jordgubbar i mina pallisar + att jag använder några av dem som kallbänkar.
Endast fantasin sätter gränsen!
Välkommen i gänget! smile.gif
Ylva i Dalarna
Tack Betty!

Såg att du odlar i zon 6 du med!
När börjar du så i kragisarna? Nu bor jag visserligen i norra Dalarna och vi kanske inte har snö lika länge som ni fast nog så kallt många gånger...men det där med hur tidigt man kan börja så är alltid en knepig fråga. Sallat tex? med glasskiva över=kallbänk?

Ylva
evelina
Välkommen!! wub.gif

Det är lite olika vad man får betala, allt ifrån 25 kr och uppåt.
Jag fick mina.
Jag odlar blommor i några som jag målat faluröda.
Sedan har jag några till grönsaker och örter. Till grönsaker har jag två på höjden och till örter en. Fyllde i botten med kompost och sedan koskit på påse.
Sedan har jag några till att driva upp perenner i.
Förra året var mitt första år med pallkragar så jag förstår din ispiration rolleyes.gif
Lycka till!!
Ylva i Dalarna
Hej Evelina och tack!

Min man säger att pallgragarna är så fula...men idén med att måla dem faluröda är ju toppen! Det ska han minsan få höra, så kanske han hjälper mig att fixa några också..jag har ju inte en endaste kragis än blink.gif

Ylva
Malvia
Hej Ylva. Jag fick en länk till gröna rum av Ingrid på Västkusten. Nu hittar jag inte den, gå in på svt.se/svt/Crosslink.jsp................osv
Rapport från en pallkrage hette den utförliga beskrivning hur komma igång.
Ingrid kan säker ge dig rätta länken om du inte skulle hitta.
Men gå gärna tillbaka i denna tråd till april-juni, så hittar du många tips, frågor o svar.
Jag är helt ny i denna form av odling, harskaffat kragar som ska upp så snart det går. Vi får såsmåningom dela med oss till varan om erfarenheterna.
Malvia
Gå in på tråden Bra länkar på denna sida. Där fanns den och fler.
Betty
En del av mina pallkragar är Skogsgröna och en del är bruna.
Jag odlar inte några grönsaker i mina pallisar, så det är svårt för mig att säga när det är dags att så t.ex. sallad. Men det finns gott om grönsaksodlare här i Pallkrageklubben, kolla med Ingrid på västkusten - klubbens initiativtagare, hon kan mycket om pallkrageodling. smile.gif
Ylva i Dalarna
Hej Malvia och Betty!

Kul, Malvia, att hitta en till novis på området alltså! Vi får skriva med jämna mellanrum och dela med oss av våra erfarenheter och mödor här eftersom...
och Betty! WoW! säger jag bara, så fina odlingar, man blir ju knasig av längtan!....och gröna kanske kan gå hem hos maken också??

laugh.gif

Vi höres alldeles säkerligen snart igen!
Tack!

Ylva
Ylva i Dalarna
...och Betty!

Din blygsamma lista på älsklingsväxter stämmer otroligt bra in på mina!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ylva
Margith
Hej!
Jag byggde egen pallkrage förra året. Efter att ha letat från Luleå till Gällivare utan att hitta några, åkte jag till bräd-gården och köpte virke istället tongue.gif
I den sår jag grönsaker: plocksallad, rädisor, vanlig gul lök, sockerärtor och lite morötter. Det är vad som äts här i huset. Alltihop sår jag samtidigt. Jag har morsdag som riktmärke. Jag odlar i zon 6 och har inget glas över.
Betty
CITAT
Ylva i Dalarna Skickat den 03-02-2005, 16:24
--------------------------------------------------------------------------------
...och Betty!

Din blygsamma lista på älsklingsväxter stämmer otroligt bra in på mina!
 
Ylva  


Inte så konstigt då att jag känner mig så "hemma" på din hemsida, trivs verkligen där och kommer att göra fler besök framöver! laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
estet
Min första sommar med pallkragar...jag ställde dem framför/under spaljéen och planterade 2 olika blomman för dagen, klocktobak och penséer.

Till sommaren ska kragen lyftas bort och en rabatt ska grävas i stället. Anledning? Jo, jag vill på just detta ställe ha mjukare linjer men annars är jag jättenöjd med konceptet pallkragar. De ska bara få flytta på sig. smile.gif

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon