Full version: Telefråga.
renate
Min son kopplade sig upp för att skicka iväg ett mail,efter det funkade inte min telefon.Köpte en ny i går,och vad upptäcker jag?,ja det var bara det telefonjack som sonen hade kopplat upp sig som inte funkade,alla andra fungera.Vad kan det vara för fel när bara ett jack inte funkar???
Anki på Öland
Hej Renate
När jag hade vanligt modem var jag tvungen att ta ut jacket till modemet för att telefonen skulle fungera. Kan det vara något sådant?? Kanske är olika för olika telefoner eftersom det fungerade på din förra.
Anki
renate
Jag har bredband,men för att får iväg ett mail på sinjobbdata var sonen tvungen att använder telejacket,varför har jag glömt.(hoppas inte han läser detta)
gammelnalle
Heter iofs inte Claes smile.gif




men för ADSL gäller att man måste koppla datorn på FÖRSTA brytjacket....

Din sons jack kan vara paralellkopplat eller seriekopplat. (Parallell innebär att flera personer kan lyssna samtidigt och i serie kopplas andra telefoner bort...
kristerh
jag har för mig att jag hade samma problem ett tag wink.gif i vissa telefonkontakter sitter det en plastpinne som går in i jacket när du stoppar i kontakten, har för mig att om man tar bort den pinnen så går det att ringa igen, eller om det var så att du skall ha ett jack med pinne, kommer inte ihåg, men det hade nåt med pinnen att göra iallafall.
krister
TeliaNet
svenska telejack är oftast kaskad-/seriekopplade.
den lilla plastipiggen i mellan de nedersta stiften hindrar att efterföljande telefoner avlsyssnas.

ta ur alla teleutrustningar och gå runt jacken och prova med en vanlig telefon. om något av jacken inte funkar så har du avbrott.

återkom med resultaten!

CITAT
men för ADSL gäller att man måste koppla datorn på FÖRSTA brytjacket....
för DSL tekniker gäller att inga telefoner används för DSLAM:en, alltså kan man sätt filtret/splittern sist bara man inte har telefoner som används framför.
renate
Nu har jag kollat vilka jack inte fungera,det är två st.den där han hade kopplat upp sig och ett till som ligger vägg i vägg med den som är sönder.1:sta j.där ADSL är inkopplat funkar plus 2:dra där min bärbara telefonen är kopplat.Fler har jah inte.Fattar ingenting.
TeliaNet
CITAT (renate @ 03-02-2005, 12:24)
Nu har jag kollat vilka jack inte fungera,det är två st.den där han hade kopplat upp sig och ett till som ligger vägg i vägg med den som är sönder.1:sta j.där ADSL är inkopplat funkar plus 2:dra där min bärbara telefonen är kopplat.Fler har jah inte.Fattar ingenting.

du har alltså 4 jack varav de 2 första fungerar?
då får du öppna alla jack och kolla så att kablarna sitter fast i jacket.

det är XELV anläggning på upp till 90v dock blir det inga farliga strömmar så du behöver inte vara orolig.(det kittlas i fingrarna om det ringer)

det som jag inte förstår är att han varit uppkopplad och sedan fungerar inte jacket det verkar vara ett avbrott, en tråd som lossnat.
troligen sitter ni på ringledning och det enda du behöver komma i håg är att inkommande kopplas på de nedersta och vidare till nästa jack på de översta. sen får du tänka på att det finns 4 skruvar att koppla på på de översta.

ring nu inte till telia för då skickar de en flexare och ni kan få betala upp imot 1500.

om du bor i hyltebruk så kan du kontakta mig så kommer jag och rättar till det och jag tar inte ut mer för mer än en tågrasa från och till nässjö.
långt i från 1500 kr.
renate
Tack för ditt svar Claes,jag vågar inte öppna jacket,väntar tills sonen kommer.Det är ingen fara jag behöver inte de två jack har bara två telefoner kopplat,den bärbara och en fast,ifall strömmen går.Är det så att jag behöver en tekniker återkommer jag till ditt erbjudande.Tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon