Caprice
Av brottslingar, alltså...?
DNA

Själv är jag lite splittrad...
Gillar inte Big Brother-känslan, men å andra sidan är det ju praktiskt.. Hittar man tex blod på en brottsplats och DNA finns i register så är fallet förhoppningsvis löst..
Kostar mindre skattepengar att reda ut mao...

Caprice
kristerh
jag är för en sådan registrering av grövre brottslingar, men var skall man dra gränsen för registreringen?
krister
fjodor
CITAT (Caprice @ 03-02-2005, 11:48)
men å andra sidan är det ju praktiskt.. Hittar man tex blod på en brottsplats och DNA finns i register så är fallet förhoppningsvis löst..

Varför tror du det???

Tror du inte man kan "plantera" ett DNA..??? En näsduk, en kam, en handske etc innehåller massa DNA... inga problem att skaffa någon annans eller hur???


Bättre argument får du ha OM du vill övertyga mig iallafall..

smile.gif smile.gif smile.gif
Caprice
Det är just det som är kruxet... wink.gif

Kanske om man suttit i fängelse, dömd för våldsbrott...?
Och att det sedan kanske funkar som en betalningsanmärkning...

Sköter du dej så är den borta om.... tio år...?
Då har man koll på småknarkarna som ständigt stjäl bilar och gör inbrott...


Caprice
Caprice
Man blir ju inte dömd helt på grund av DNA, utan det ger polisen en fingervisning vart de ska leta... Vem de ska ta in till förhör osv...

En kombination av vittnen och DNA alltså...

Caprice
fruberglund
Varför inte ett DNA-register med alla i? Jag skulle inte ha något emot att vara med i ett sånt, vart anmäler man sig biggrin.gif

Om man är oskyldig så har man väl inget att oroa sig för...konspirationer...pyttsan säger jag.

Jag har rent mjöl i min påse i alla fall smile.gif
kerstin z5-6
Jag säger som sist, detta var uppe . ALDRIG ! Vad blir nästa ?
Kamera i pannan -jag betackar mig för 1984

Och vad är "rent mjöl o påsen" ?o hur vet du att andra tror på det -att ditt mjöl är" rent"
Vill du att nån annan ska ha tillgång till din DNA kod - din o din mans släktsjukdomar -För sådana finns -det har alla
Ajöss anställning av Astmatiker -och människor med handikappande ärftliga sjukdomar , osv -Om demokratin upphör -och det kan den göra imorron

mad.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2005, 22:52)
Jag säger som sist, detta var uppe . ALDRIG ! Vad blir nästa ?
Kamera i pannan -jag betackar mig för 1984

Och vad är "rent mjöl o påsen" ?o hur vet du att andra tror på det -att ditt mjöl är" rent"
Vill du att nån annan ska ha tillgång till din DNA kod - din o din mans släktsjukdomar -För sådana finns -det har alla
Ajöss anställning av Astmatiker -och människor med handikappande ärftliga sjukdomar , osv -Om demokratin upphör -och det kan den göra imorron

mad.gif

De får gärna ha min dna-kod, jag är inte rädd för nåt.

Jag har allergi, demenssjukdom på pappas sida, cancer på mammas sida. Smusslar inte med det, vill någon veta så är det bara att fråga.

Nu snackar vi om brottslingar och att användas i brottsfall, inte att användas när man söker jobb. Det får de knappast göra i USA heller. Kolla bara på vad mycket oskyldigt folk de lyckats få ut ur fängelserna för att de använt sig av DNA (de dömdes innan DNA fanns och blev godkänt). Och hur många skyldiga de har lyckats döma pga DNA-registret. Det är inte bara av ondo!

Jag tror fortfarande det bästa om folk smile.gif
Ronny
Det tycker jag absolut ska finnas. Inte minst för att det skulle spara oändliga summor skattemedel, dvs våra pengar, som skulle kunna användas till nått bättre. Sjukvård/äldrevård tex. Tycker tex. att det är skandal att interner har bättre förmåner än våra gamlingar.
Grundskälet torde ändå vara den ökande möjligheten att säkerställa gärningsmannen/kvinnan.
ah56
CITAT (fruberglund @ 03-02-2005, 23:03)
De får gärna ha min dna-kod, jag är inte rädd för nåt.

Jag har allergi, demenssjukdom på pappas sida, cancer på mammas sida. Smusslar inte med det, vill någon veta så är det bara att fråga.

Vad händer om t ex försäkringsbolag får tillgång till dina uppgifter. Varken du eller dina ev barn skulle bli försäkrade. Eller så skulle premierna bli orimligt höga.
kerstin z5-6
"Du "i det här fallet var inte riktat till någon speciell skribent :)Berglund
Utan mer frågor att ställa sig
Man kan tro det bästa om vad man vill.
Man kan tro att ett register bara ska användas får det det är avsett för -men så är det inte .Vilket fö redan har visat sig då PKU registret redan används i annat syfte. I ett kanske gott syfte , men det har inget med saken att göra
Det handlar inte om att smussla, utan vad det KAN användas till .
I mina ögon är det naivt att tro att det inte kan missbrukas.

Fö behövs inget register för att binda en misstänkt till brottsplatsen -
Den typen av dna test har jag inget emot
Det är DNA registrering av ALLA jag absolut har något emot

Jag har levt i en diktatur i flera år , med vänner som hade"rent mjöl i påsen " om nu nån tror att någon enda människa har det ?-
Det hjälpte dem inte särskilt mycket -och då var övervakningen ändå bara styrd av människor , inte av DNA register
Jag vägrar!

"Däremot säger regeringen nej till ett DNA-register över alla medborgare. Ett sådant register har föreslagits av straffrättsprofessorn Madeleine Leijonhufvud och förre rikspolischefen Björn Eriksson för att underlätta identifiering av personer som efter flodvågskatastrofen"

Än så länge finns i alla fall nån vettig kvar i toppen ..Frågan är hur länge
Fenja
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-02-2005, 00:01)
"Du "i det här fallet var inte riktat till någon speciell skribent :)Berglund
Utan mer frågor att ställa sig
Man kan tro det bästa om vad man vill.
Man kan tro att ett register bara ska användas får det det är avsett för -men så är det inte .Vilket fö redan har visat sig då PKU registret redan används i annat syfte. I ett kanske gott syfte , men det har inget med saken att göra
Det handlar inte om att smussla, utan vad det KAN användas till .
I mina ögon är det naivt att tro att det inte kan missbrukas.

Fö behövs inget register för att binda en misstänkt till brottsplatsen -
Den typen av dna test har jag inget emot
Det är DNA registrering av ALLA jag absolut har något emot

Jag har levt i en diktatur i flera år , med vänner som hade"rent mjöl i påsen " om nu nån tror att någon enda människa har det ?-
Det hjälpte dem inte särskilt mycket -och då var övervakningen ändå bara styrd av människor , inte av DNA register
Jag vägrar!

"Däremot säger regeringen nej till ett DNA-register över alla medborgare. Ett sådant register har föreslagits av straffrättsprofessorn Madeleine Leijonhufvud och förre rikspolischefen Björn Eriksson för att underlätta identifiering av personer som efter flodvågskatastrofen"

Än så länge finns i alla fall nån vettig kvar i toppen ..Frågan är hur länge

Så sant Kerstin, jag hänger med upp på barikaden!! tongue.gif Håller med dig fullständigt i de farhågor du hyser.
Mvh
Fenja
Anders zon 1
Gillar inte heller tanken på att det skulle finnas ett register där hela vårt DNA finns registrerat så att det kan användas för att kontrollera ärftliga sjukdomar etc. Men det påstås ju att det inte är detta som är meningen med DNA-registret. För att kunna använda DNA för identifiering av människor behöver man egentligen inte spara själva DNA:t utan bara uppgifterna om hur små, små delar av DNA:t ser ut, delar som saknar gener och därför inte innhåller information om ärftliga sjukdomar, men som däremot varierar mellan olika människor och kan fungera på samma sätt som ett fingeravtryck (men betydligt mer exakt!). Med denna typ av register behöver vi nog inte oroa oss över att det ska missbrukas. Sparar man däremot själva DNA:t eller kanske rent av blod eller annan vävnad, som ju kan analyseras många, många gånger, finns inget som hindrar att man i framtiden börjar föra register över anlag och ärftliga sjukdomar. Själv har jag ingen aning om hur dom har tänkt att registret ska se ut, men det vore intressant att veta!
zaaritha
Kan DNA avslöja mördare o dyl., ja: då är det ju okej!!
Berith
Helt OK! Tror mer på Anders tankar än på Kerstins farhågor. rolleyes.gif
Mia, zon 3
Svårt..... men jag har i alla fall hittills varit inne på "rent mjöl i påsen"-linjen.... Tror också att det borde kunna läggas upp på ett sådant sätt som Anders zon 1 beskriver. Vi som är födda efter 1975 finns ju redan i PKU-registret, så vi kan väl inte gärna neka till att vara med misstänker jag.
Det finns ju faktiskt folk som är misstänksamma mot organdonationsmedgivande också, och tror att de skulle kunna bli "fimpade", bara för att någon rik gangster behöver deras hjärta/njurar eller så....
Livet blir så otrevligt om man ska vara konspirationsrädd hela tiden.... Men jag förstår absolut Kerstins ståndpunkt också, så jag vet inte.....
fruberglund
Jag är född -75 så då finns jag ju redan med i registret i så fall. Då var det problemet löst....jag har redan nu möjlighet att bli utsatt för en komplott smile.gif

Nejdå, jag förstår självklart att folk är rädda för att det ska missbrukas men man måste ju lita på att de som har hand om det sköter sitt jobb. Sen finns det självklart alltid svarta får och onda människor som har makt men det kommer vi ju tyvärr aldrig ifrån.
Sollan
Ja mig får de gärna registera....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon