Full version: Överaskning
Tessa
Har bott i denna lägenheten lite mer än 1 år, när vi köpte lägenheten fick vi en kista med krukor o grejer med som han inte orka flytta,

Iaf, jag gick igenom den idag, och hittade massa innerkrukor fina ytter krukor, långa blomsterpinnar. Hittade också en jätte kruka och en kruka i den som vart typ som en vanlig kruka men i botten e där en grej rätt ner,
Hittade nån rund grej som såg ut att skulle sitta nånstans på/i den krukan.
och eftersom jag hittade flöten på pinnar och runda rör så tror jag det var en sån här "självvattnande" grej. Men ja akn inte ett dyft om det.
Tror ni det är det? och isf, efter vad jag förklarat , kan de va komplett o hur gör man?

Aja nu ska ja ställa mej o skrubba massa med krukor.
Tacksam för svar smile.gif
TeliaNet
omöjligt att säga, du får prova.
lycka till!
Margith
Flötet på pinnen tyder på att du har en äldre variant på självvattnande kruka. Hur de var konstruerade vet jag inte.
De nyare, om jag nu inte minns alldeles galet, sätter du ihop så här:
I botten på krukan ska du sätta en rund platta som det sitter ett rör i. Röret gör att plattan inte når ända till botten av krukan. Hur långt ner beror på hur stor krukan är, men säg, kanske 5 cm från botten.. Röret ska gå upp till kanten på krukan. I nya krukor sitter det en plaststicka i röret (tänk oljesticka i bilen), det finns en gradering på den som gör att du ser hur mycket vatten det är i krukan. På de äldre steg pinnen upp i röret när du fyllde på vatten och när pinnen sjönk ner i röret vet du att det är dags att fylla på vatten.
Om de gamla krukorna var konstruerade på samma sätt som de nya vet jag inte, men kanske du kan komma en bit på väg med hjälp av det här unsure.gif
Lycka till!
Tessa
jo, de låter vettigt, får kika på de närmare sen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon