ElliC
Hade bestämt mig för att bygga drivbänkar i år och satt på forumet och läste lite när min man kom förbi och kastade ett öga på datorn.
Han har varit lite bekymrad över kostnaderna för vår trädgård. (Ni vet hur ideer och pengar kan rusa iväg) Nåväl, han kastade ett öga och såg ordet pallkragar varpå han utbrister:

- Pallkragar kan man odla i det? Det kan jag fixa. Hur många vill du ha?

Så nu blir det pallkragar för mig också.

Är det någon som vet något billigt alternativ att täcka kragarna med. Jag hade tänkt mig plexiglas men inser att det kommer att bli dyrt.
lisselbo
Jag har nitat fast byggplast på träramar som jag har lagt på mina pallkragar. Har funkat jättebra.
mvh Marie
Betty
Jag har valt ett billigt alternativ till plexi och kanalplast. BILD
netaave
CITAT (lisselbo @ 06-02-2005, 12:50)
Jag har nitat fast byggplast på träramar som jag har lagt på mina pallkragar. Har funkat jättebra.
mvh Marie

Jag också, det är faktiskt altanens vinterfönster som återanvänds så på sommaren. biggrin.gif
evelina
Hej!

Nu blir jag nyfiken och undrar var för något ni driver under plast i pallkragar under sommaren???

När jag odlar i pallkragar på våren så använder jag täckväv. Lägger en extra pallkrage på och fäster täckväven med klädnypor laugh.gif sedan när det växer och blir högre tar jag bort den extra pallkragen och sätter dit höga gröna växtstöd och på med väv och nypor igen. När det sedan är varmt har jag ingenting alls.
lisselbo
I somras odlade jag morötter, salladslök, isbergssallad, rädisor och ruccola i pallkragarna. Täckte med plastramarna i början för att få fart på det hela, tog bort dom sen när allt blev för högt. Det blir väl ungefär samma grönsaker i år + att det utökas med fler pallkragar till gurka t ex.
Har även tänkt att salladen ska få mera plats, var lite snål förra året då det var första gången jag sådde isberg. Har även beställt salladen "Little Gem" från Impecta. Nu väntar jag otåligt på att få gräva upp lite buskar, få bort den värsta kirskålen täcka marken och dit med pallkragar istället.
mvh Marie
netaave
Jag har en örtkrage med dragon olika sorters timjan, oregano, citronmeliss, dill, bladpersilja och gräslök. 1 liten rad med rädisor får också plats.

En blomkrage med olika sorters sommarblommor, ringblomma, ringkrage, malva, minisolros, anemoner och freesia. I den har jag övervintrat några krukrosor för senare utplantering.

I grönsakskragen har jag morötter, rödbetor, salladslök och mangold. Använder vinterfönstren till att skydda från regn och för att få dom komma igång på våren.

I år ska det bli två pallkragar till för mer grönsaker. Jag har kragar som är 40 cm höga vilket är bra för mina artrosknän.
Sulawesii
CITAT (ElliC @ 06-02-2005, 12:16)
- Pallkragar kan man odla i det? Det kan jag fixa. Hur många vill du ha?

Så nu blir det pallkragar för mig också.

Vissa har tur smile.gif !

Ska väl inte säga nåt. Har inte ens börjat leta runt än. Känns som en omöjlig uppgift.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon