Full version: Ta bort röklukt
Blomstertanten
unsure.gif Inte säker på om jag minns rätt, men visst kan man få bort röklukt med hjälp av ättika ?

Har klantat mej. Igen !! tongue.gif
Skulle bara starta datorn och logga in här medans brödet rostades klart. sleep.gif
Fastnade naturligtvis och glömde helt bort brödrostningen.
Men blev påmind när brandvarnaren tjöt ! wacko.gif huh.gif

sleep.gif Ok, det här har ju inget med trädgård att göra, men tänkte att det har i alla fall
med Odla att göra eftersom det är Odlas fel tongue.gif
gammelnalle
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

nej jag skrattar inte åt ditt dilemma... bara hur BRA och roligt du får det att vara ett ämne för odla.......


Trodde dessutom att det var tobaksrök det gällde mad.gif mad.gif mad.gif
-asno-
Ska man inte kunna kräva frukost på sängen och datorn förpåslagen på sin födelsedag laugh.gif Grattis!
Sicken otur.
Ättika tar bort röklukt men jag vet inte om det gäller för annat än cigarettrök. Men prova kan man ju.
Blomstertanten
Har öppnat alla fönster nu och ställt ut pytsar med ättika i överallt.
Så nu luktar det nästan ännu värre ! blink.gif
Tänk er en stinkande blandning av förkolnat bröd och stickande ättikslukt wacko.gif

Men röken börjar i alla fall lätta nu, så det kanske kan bli kalas här i dag trots allt .
Jag får väl förse gästerna med klädnypor i dörren tongue.gif

Tobaksrök, Gammelnalle ? ohmy.gif Sonen har förvisat mej till balkongen ! Eller kanske korrektare att säga utvisat tongue.gif

Borde nog ha skrivit ny brödrost överst på önskelistan (en som ploppar upp brödet när det är klart)rolleyes.gif

unsure.gif Hur sjutton stänger man av brandvarnaren ??? Var tvungen ta ur batteriet och nu kan jag inte sätta tillbaka det utan att det tjuter !
kristerh
Grattis på födelseddagen wub.gif
röklukt får man effektivt bort genom att hänga upp fiktiga handdukar lite varstans, när de torkar suger de åt sig röklukten, väldigt effektivt.
krister
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 07-02-2005, 09:17)
Tobaksrök, Gammelnalle ? ohmy.gif Sonen har förvisat mej till balkongen ! Eller kanske korrektare att säga utvisat tongue.gif

Borde nog ha skrivit ny brödrost överst på önskelistan (en som ploppar upp brödet när det är klart)rolleyes.gif

unsure.gif Hur sjutton stänger man av brandvarnaren ??? Var tvungen ta ur batteriet och nu kan jag inte sätta tillbaka det utan att det tjuter !

Förståndig son!!!

När all rök har lagt sig och de värsta ångorna är borta kan du sätta tillbaka batterierna...

Stor risk för att SÅ MÅNGA (25st) tårtljus kan ställa till det och det är trots bättre att ha en brandvarnare som funkar.

smile.gif smile.gif smile.gif
Blomstertanten
Nu har jag lyckats igen !

Fick en ny brandvarnare installerad för drygt en månad sedan.
Och nu satt jag framför datorn och funderade på att gå ut i köket och laga mat. Och vad händer ?
Jo, brandvarnaren börjar tjuta alldeles öronbedövande ! wacko.gif
Springer runt i full panik och kollar om det är hos mej det brinner. Upptäcker att spisen är på och på plattan står den odiskade gjutjärnsstekpannan och det ryker för fullt ! Av med plattan och upp med köksfönstret, vilket inte visar sig va så lätt. Massor med blommor står i vägen ! blink.gif Undan med blommorna och larmet bara tjuter och tjuter ! wacko.gif
Sen ut i hallen och rycker tag i en stol . Upp och försöker stänga av. Men det bara tjuter och tjuter ! Öppnar alla dörrar och fönster och gör ett nytt försök ! Då ringer telefonen wacko.gif
Och där står jag i full panik med tjutande larm och en ilsket ringande telefon !
Får till slut av larmet och springer o svarar i telefon.
Och nu sitter jag här alldeles skakig , men glad att nya brandvarnaren verkligen funkar ! Till och med bättre än den gamla ! I alla fall högre tjut ! tongue.gif
kristerh
Man kan mao säga att du är vaken nu wink.gif biggrin.gif laugh.gif
krister
lena:-)
Det enda sätt jag vet att stänga av brandvarnare är att ta ur batteriet...... alltså man får ta fram stolen , sträcka sig , knickla loss
brandvarnaren, ta ur batteriet lugnt och sansat, annars så går själva fästet till batteriet sönder...(e.e*) sen när hjärtat lugnat sig så tar man itu med det sönderbrända, tar åter fram stolen och gör om proceduren med brandvarnaren fast i omvänd ordning. Sen lovar man sig att aldrig kombinera matlagning med datoranvändning. Nästa gång gör man om samma procedur men med tillägget att man slår ner brandvarnaren med en klädgalge eller ett skurskaft. wink.gif




anm:*egen erfarenhet
Sulawesii
ohmy.gif Du verkar lite farlig, Blomstertanten....
Blomstertanten
Den här gången lagade jag inte mat ! sleep.gif
Kom antagligen emot vredet när jag hämtade kaffe !

Och inte är jag speciellt farlig ! sleep.gif
Fenja
Om nu brödrostnings ska räknas till matlagning.... tongue.gif
Men vi tycker om dig precis som du är!! wub.gif Bränn dig inte på äggkokaren bara! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Här går det åt mycket ättika. Göteborg, Hisingen, Importgatan nu på em.

gammelnalle
Ett eldfängt fruntimmer med sexiga kjolar .....


HUR MYCKET fyllde du denna gång?? 26??

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 21-04-2005, 18:29)
Här går det åt mycket ättika. Göteborg, Hisingen, Importgatan nu på em.


där behövs ett par tankbilar med ättika laugh.gif laugh.gif
och en h...vetes massa fuktiga handdukar biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
Gossen Ruda
Många många. tongue.gif Egentligen fattar jag inte varför man sprutar vatten över huvud taget när det brinner så här mycket. Gör varken till eller från.
kristerh
CITAT (pejori @ 21-04-2005, 19:21)
och en h...vetes massa fuktiga handdukar biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

Får nog vara dyngsura isåfall wink.gif biggrin.gif laugh.gif
krister
farbror B
Sist vi skulle avlägsna obehaglig röklukt, så slängde vi helt enkelt ut farfar. Tokenkelt! laugh.gif
Christoffer
natriumbikarbonat ska vara det mest kända medlet mot röklukt.
Vattenuppblandad, och spreja!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon