fjodor
Dags för fastlagsbullen

Redan före jul kunde man stöta på de frestande fastlagsbullarna i butiksdiskarna. Nu finns de överrallt och det börjar bli dags på riktigt att stoppa i sig en bulle.
Fastlagen går egentligen ut på att fylla på kroppens fettdepåer inför fastan. Oavsett om vi behöver det i dag eller ej så är det märkvärdigt gott med vetebulle, mandelmassa och grädde på en och samma gång.
Semla kommer av simila, det fina vetemjölet som användes till bullarna på Fettisdagen som förr också kallades vetetisdag. Den åttonde februari är det Fettisdag i år men redan på måndagen, bullamåndag, lekte man förr fastlagslekar och åt fastlagsbullar i Skåne.
Mindre kul är att fem fastlagsbullar eller semlor fyller ditt dagsbehov av energi.

Detta knöckade jag här.

och nedan länk knycklades till här.

en:Semla Semla, kallas även fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg, är ett slags bulle eller bakelse som förr traditionellt åts under fastlagen. Fettisdagen är tisdagen i fastlagsveckan. Belägg finns att namnet fettisdag använts i Sverige redan 1594. Innan tog man farväl av fet mat och kött frossade man i fett och i många länder klädde man även ut sig. I flera katolska länder är det karneval under fastlagen, efter orden carne och vale som betyder "kött farväl". Namnet "hetvägg" är en felöversättning av tyskans heisse Wecken ("varma kilar"), vilket kom av bullarnas form på den tiden. Bakverket med det namnet tillverkades nämligen genom att bullarna fylldes med mandelmassa och kokades sedan i mjölk. För att så många bullar som möjligt skulle få plats i kastrullen, gjordes de kilformade (dvs trekantiga). Den varianten kom på 1700-talet, den moderna typen av semla är känd sedan tidigt 1900-tal.
Numera säljs och äts semlor redan strax efter jul och under hela vintern. Namnet hetvägg har tyskt ursprung. Ordet semla kommer antagligen från latinets semila som betyder fint mjöl. I Sverige består semlor oftast av en söt vetebulle med avskuret lock och med mandelmassa och vispad grädde som fyllning under florsockerpudrade locket. I Finland kallas Sveriges semla för bulle, och en semla är vad svenskarna kallar småfranska.
Traditionellt placeras semlan i en djup tallrik varefter varm mjölk mjölk tillsätts och alltsammans äts sedan med sked. Denna metod är numera ovanlig, istället äts semlan direkt som en bulle.
Se även: svenska maträtter

Smaklig måltid!!!
Fenja
Yeaaaaaaaaaaaaack! Semlor äter man inte.
Mvh
Fenja
Keya
hade verkligen tänkt vänta med första semlan till idag men blev bjuden förra veckan och kunde inte tacka nej... Nu har jag just fyllt på fettdepåerna med nr 2... Det får bli en kvällspromenad...
kristerh
vi fick semla som efterrätt i lunchmatsalen idag tongue.gif
krister
Berith
CITAT (Fenja @ 08-02-2005, 11:54)
Yeaaaaaaaaaaaaack! Semlor äter man inte.

Herrejösses människa!! ohmy.gif huh.gif Såklart man gör!

Åt min andra för året alldeles nyss, med varm mjölk och kanel. Mmmm.... wub.gif
Tessa
funderar på att köpa när ja e och handlar, men de e ju rätt fett tongue.gif
Eva i Skåne
Det är väl suveränt att man har både fastlagssöndag och fettisdag biggrin.gif .

Då måste man offra sig två gånger rolleyes.gif för inte vill vi bryta sådana traditioner laugh.gif Mums tongue.gif

Dessutom ska jag ha kompisar hemma imorgon kväll, så det får nog bli en uppoffring då också wub.gif










Viktväktarna sad.gif Jo, kanske nästa vecka då sad.gif
gammelnalle
FASTJAGS ka ju inte ha så mycket varae sig varm- eller kall-orier...

sad.gif

sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif



FAST för den som nu vill "synda" har netaave lagt ut ett recept
här på odla



smaklig spis ni frossare!!!
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 08-02-2005, 14:42)
FASTJAGS ka ju inte ha så mycket varae sig varm- eller kall-orier...

sad.gif

 :(  :(  :(  :(

Inga orgier alls Gammelnalle ??? huh.gif ohmy.gif

Stackars dig ! huh.gif

Jag har desto fler, så det jämnar nog ut sig *tröstar*
tongue.gif
Ciczi
Fick ett ryck igår och bakade egna vetebullar. Sedan sprang jag till affären för en annan grej och såg då grädde och mandelmassa. Så blev det som det blev. Sambon klagade inte ialla fall.

Ciczi
wolkenkrabber
själv ska jag trcka i mig två fett bullar med hetvägg till efterrätt biggrin.gif

tjockis tisdan e fasiken en av årets bättre dagar biggrin.gif
kristerh
CITAT (wolkenkrabber @ 08-02-2005, 15:35)
själv ska jag trcka i mig två fett bullar med hetvägg till efterrätt biggrin.gif

tjockis tisdan e fasiken en av årets bättre dagar biggrin.gif

Varför inte försöka slå det svenska rekordet: 15 temlor på 45 min laugh.gif rolleyes.gif
krister
renate
Här är en till som inte äter semmlor. laugh.gif
evelina
CITAT (renate @ 08-02-2005, 15:54)
Här är en till som inte äter semmlor. laugh.gif

Samma här gillar inte semlor!!!
Virgo
ja idag är det fettisdag och fest på semlor. IOFS så har jag ätit semlor en gång i veckan hela detta år. De finns ju året runt numera förutom ett kortare sommaruppehåll.

Annat var det i Polen förra torsdagen, då firade man fettorsdagen.
Minst 35 miljoner munkar gick det åt. I dessa munkar är det vanligt med nyponsylt wink.gif
amaira
CITAT (Fenja @ 08-02-2005, 11:54)
Yeaaaaaaaaaaaaack! Semlor äter man inte.
Mvh
Fenja

CITAT
Yeaaaaaaaaaaaaack
biggrin.gif Gillar det uttrycksfulla uttrycket.

Hör det ända hit ... när jag läser det. laugh.gif laugh.gif .

Semlor ... tja, ibland för all del.

En gång i min ungdom - när jag var "nyutflugen hemifrån" och äntligen fick göra som jag ville, äta vad jag ville, i vilka mänder som helst, så tröttnade jag på att behöva äta så mycket mättande bulla, när jag bara ville åt mandelmassan och vispgrädden, så då köpte jag ett kilo mandelmassa och tre dl vispgrädde. Och så åt jag tills magen stod i sju hörn.
Sen var det slut...

Men inte på aptiten, så under några år framåt gjorde jag så, när jag var "sugen". wub.gif

Numera är jag ganska nöjd ändå, "föräten" som jag är sleep.gif .


Dessutom börjar jag få anlag för "fettmage" ohmy.gif , tänka sig, JAG, som kan kunnat stoppa i mig vad som helst! Så nu är jag lite mer nyttig, och håller igen med allt det där gottigaste.

Det allra första jag gjorde när jag fick eget, det var att göra en sockerkakssmet - och sedan äta upp hela!!

Underbara revanch!!! Tänk, alla gånger då jag bara fått slicka mammas degskål...
Vilket slöseri jag alltid tyckte det var, att stoppa in det mesta i ugnen och förstöra det goda.
ninnisky
Här är ytterligare en som inte äter semlor!!!!
lisselbo
Är väl inte så där överförtjust direkt, men nå´n enstaka går i. Äter absolut ingen förrän det fettisdag. Intar den den då naturell som den är, inte som min sambo som vill ha kanel och varm mjölk till sad.gif . Ungarna tycker inte om mandelmassa så det får bli med sylt istället.
mvh Marie
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 08-02-2005, 15:14)
Inga orgier alls Gammelnalle ??? huh.gif  :o

Stackars dig !   huh.gif

Jag har desto fler, så det jämnar nog ut sig   *tröstar*
   :P

Jo , tyvärr....


var bortbjuden ikväll och då bidde jag bjuden på Temlor...

fast utan mandelmassa:

Istället hade man tryckt i mosad banan (Inte alls dumt!!!) och i den andra vaniljkräm ..... min uppfostran förbjuder mig att säga vad jag tyckte om den...

Phu!!! inga fler orgier på ett bra tag nu tack!!!
Eva i Skåne
Så så. I mogen ålder gäller det att ta vara på de tillfällen till orgier som bjuds.... laugh.gif rolleyes.gif wub.gif


Men vetebulle med banan i kan jag inte tänka mig ger några större njutningar sleep.gif
gammelnalle
Nu skall man inte kasta sten när man sitter i glashus Eva !!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Banan kan intagas på mer än ett sätt!!


men visst... om jag hade fått välja själv.....

mandelmassa är ju pricken över iet
Sulawesii
CITAT (Berith @ 08-02-2005, 13:37)
CITAT (Fenja @ 08-02-2005, 11:54)
Yeaaaaaaaaaaaaack! Semlor äter man inte.

Herrejösses människa!! ohmy.gif huh.gif Såklart man gör!

Åt min andra för året alldeles nyss, med varm mjölk och kanel. Mmmm.... wub.gif

Eko: såklart man gör!
Jag har hunnit ätit tre sen de började sälja dem i år. Och jag är ändå väldigt duktig på att hålla mig ifrån bakverk smile.gif. Tycker jag själv. Och jämfört med förr. Under en period (några år i min svunna ungdom.....) i mitt liv åt jag semla varenda dag så länge det fanns att köpa.
cic
Trodde jag skulle orka äta två igår.. Men det gjorde jag inte, så jag åt den nu till förmiddagskaffet istället. Blev så sugen när jag läste tråden!



(Förmidddagskaffe var det väl egenligen inte.. Snarare morgonkaffe.. Semlan? Hmmm.. Efterrätt till frukosten..? Ville framställa mig själv i en bättre dager. sleep.gif rolleyes.gif )
kristerh
CITAT (Virgo @ 08-02-2005, 16:07)
Minst 35 miljoner munkar gick det åt. I dessa munkar är det vanligt med nyponsylt wink.gif

Polen är ju katolskt men 35.000.000 munkar wink.gif biggrin.gif laugh.gif dessutom fyllda med sylt...
krister
*Felix matte*
Äter inte semlor smile.gif
estet
De blev två stycken igår. Den första var så stoor att den intogs med kniv och gaffel. Gott!
Berith
CITAT (Felix matte @ 10-02-2005, 00:05)
Äter inte semlor smile.gif

Vad gör du med dom då? ohmy.gif


Har ätit semlor i flera dar nu, såg att det fanns en kvar i kylskåpet men försöker titta åt andra hållet när jag har ärende dit. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 10-02-2005, 08:12)
CITAT (Felix matte @ 10-02-2005, 00:05)
Äter inte semlor smile.gif

Vad gör du med dom då? ohmy.gif



...är snäll och låter dem stanna hos bagaren tongue.gif biggrin.gif
Berith
Aha! wink.gif Trodde det fanns en baktanke med alltihop....
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 10-02-2005, 12:03)
Aha! wink.gif Trodde det fanns en baktanke med alltihop....

bakat har maken gjort idag... matbröd . biggrin.gif
Eva i Skåne
En fastlagsbulle stod kvar i kylen idag. Den såg så ensam ut tongue.gif och förmodligen ville ingen annan ha den...

så jag har offrat mig igen tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
Sulawesii
Jag lurade i både mig och en kompis en idag.... tongue.gif Mums!
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 10-02-2005, 15:46)
En fastlagsbulle stod kvar i kylen idag. Den såg så ensam ut  :P  och förmodligen ville ingen annan ha den...

så jag har offrat mig igen  :P  :lol:  :rolleyes:  :wub:

laugh.gif Helt rätt inställning!

(ska gå och kolla i kylskåpet om the lonely fattuesdaybun finns kvar...) wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon