Full version: Bildtelefon ...
råse-marie
Jag är kontaktperson till en döv kvinna.
jag försöker nu få soc att betala en bildtelefon åt mig så vi kan ringa till varandra ( tycker det vore en självklarhet ..... mad.gif )
som det är nu kan jag inte få tag på henne om hennes man inte är hemma .
Nu till min fråga VAD kostar det , någon som vet vad som är bäst.( Telefon , abonnemang, samtalsavgifter )
Jag vill ha en bra bildkvalite så det syns bra och det är enda kravet ,
annars ska den vara så lättthanterlig som möjligt.
kristerh
om hon har dator kan ni ju prata med varann via nätet, bara att skaffa en webkamera wink.gif
krister
råse-marie
Nej tyvärr har dom ingen dator. sad.gif
och kommer nog inte ha råd att skaffa någon sån heller.och det är mer att jag behöver få tag på henne ibland .
TeliaNet
på grund av våra specifika AXE-växlars frekvensspektrum kan vi inte komma upp i nån vidare kvalite, även om vi kör på ATM.

kort sagt så blir nog inte bilden stor och får inte så bra kvalitet.
Posse
CITAT (råse-marie @ 08-02-2005, 15:34)
Nej  tyvärr har  dom ingen dator. sad.gif
och kommer nog inte  ha råd att skaffa någon sån heller.och det är mer att jag  behöver  få tag  på henne ibland .

Jag har nog tagit för givet att i princip varje gravt hörselskadad person hade tillgång till en texttelefon så att de kan nås och nå.

Här t.ex. från http://www.stockholmsdf.org/info.htm :

CITAT
Varseblivning: De här är de vanligaste; blinkers, vibratorer, och alarmklockor (som både visar ljussignal och vibrerar) som uppmärksammar döva på vad som händer. Det blinkar eller känns med vibratorn t.ex. när det ringer på dörren, babyn skriker, telefonen ringer, brandlarmet går eller väckarklockan ringer.
Hörservice AB installerar hjälpmedel och landstinget står för kostnaden.
08-777 29 25 text och fax

Telefon: Döva har en texttelefon, lite liknande en dator, som möjliggör kommunikation, dock inte med ljud utan på visuell väg med text. Det finns en förmedlingstjänst som är öppen dygnet runt:

Förmedlingstjänst tel: 90160 för döva och 90165 för hörande.
Ring först dit och begär numret du vill nå. Därefter förmedlar telefonisten samtalet mellan döva och hörande. Telefonisterna har absolut tystnadsplikt, men kan vägra förmedla samtal som uppfattas som obscena.
råse-marie
Den här kvinnan är analfabet och har bara haft ett hemma gjort tecken språk tills för 2 år sen när hon börjde få träning 1 TIMME I VECKAN !!!!!

Vi kan ändå prata och förstå varandrra bra kanske för att vi båda har livlig fantasi wub.gif laugh.gif


Nu ska hon ha barn om knappt en månad och båd hon och jag är rädd att hon är ensam hemma när det händer sad.gif
På soc verkar dom var mest bekymrade om jag skulle kunna använda den privat !!! mad.gif
jag har en egen TELEFON sleep.gif

Men när jag tog uppdraget då lät det så bra ....STÖTTNIG; UPPFÖLJNING
BLA BLA:::::::::::: unsure.gif undrar just vart det tog vägen ?????
Caprice
De här mobilerna där man ser varandra har ju blivit en succé bland döva...

Är det ingen lösning..? unsure.gif

Då får du ju alltid tag på henne dessutom..

Caprice
kristerh
CITAT (Caprice @ 09-02-2005, 16:00)
De här mobilerna där man ser varandra har ju blivit en succé bland döva...

Är det ingen lösning..? unsure.gif

Då får du ju alltid tag på henne dessutom..

Caprice

3 G telefoner heter de rolleyes.gif
krister
TeliaNet
CITAT (kristerh @ 09-02-2005, 16:06)
CITAT (Caprice @ 09-02-2005, 16:00)
De här mobilerna där man ser varandra har ju blivit en succé bland döva...

Är det ingen lösning..?   unsure.gif

Då får du ju alltid tag på henne dessutom..

Caprice

3 G telefoner heter de rolleyes.gif
krister

va? vad är 3 G?
jaha du menar UMTS. laugh.gif

för närvarande så har operatörerna valt 384 Kbit/s, tjänsten stöder ca 2000. priserna kommer minska och bandbredd och kvalitet kommer öka.
det bästa är att vänta då systemet fortfarande har "barnsjukdomar".
netaave
Kan du inte vända dig till hjälpmedelscentralen? Detta blir ju helt klart ett hjälpmedel för att höja hennes livskvalité och säkra hennes och hennes blivande barns säkerhet.
Om du inte får napp där så skriv till omsorgsnämnden i din kommun, försäkringskassan och ev lokal förening för hörselskadade, någon av dom borde kunna hjälpa till att lotsa dig till rätt instans för att få ett underlag till soc.

Se till att du får ev avslag från soc skriftligt och med motivering, fråga efter vad det finns för prejudikat i liknande beslut.
Överklagar det beslutet görs till länsrätten.

Annars vore väl det här en story som tidningarna skulle sälja lösnummer av....... tongue.gif
netaave
Ur handikappinstitutets skrift "Vägar till hjälpmedel och samhällsstöd" hämtar jag följande ur kapitlet "Hjälpmedel för daglig livsföring samt för vård och behandling"

Vad är hjälpmedel för.....(meningen jag skrev ovan)

"Hjälpmedel är en del av vården och kan inte frikopplas från andra vård- och behandlingsinsatser. I all vård, inklusive habilitering och rehabilitering, är helhetssyn på personens behov och situation viktig.
Enligt propositionen 1992/93:159 (förarbete till handikappreformen) framgår bland annat att med hjälpmedel för den dagliga livsföringen menas de hjälpmedel som erfodras för att personen själv eller med hjälp av annan ska kunna:[B]

*tillgodose grundläggande personliga behov (att klä sig, äta, sköta sin personliga hygien m.m.)

*förflytta sig

*[B]kommunicera med omvärlden


*fungera i hemmet och närmiljö

*orientera sig

*sköta vardagslivets rutiner i hemmet

*gå i skola samt delta i fritids-och rekerationsaktiviteter."

Det står mycket mer men du kan ringa hjälpmedelsinstitutet 08-620 17 00 eller kolla hemsidan www.hi.se där kan du också beställa lite braha-litteratur om du vill, min bok kommer därifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon