netaave
Hittade ett tidningsurklipp jag spart där det stod olika saker om färgers betydelse. Längst ner på klippet stod en hemsideadr till Aura-soma och när jag gick in där hittade jag lite mer info. Jag har aldrig hört talas om det här förut men tyckte det var lite intressant.


Färger
I Aura-Soma finns det 14 färger och varje enskild färg kan delas in i minst fyra nivåer: andlig, mental, emotionell och andlig. Färgsymboliken är internationell och färg påverkar oss på samma sätt mer eller mindre. Färgen i vår aura kommer från våra olika chakran i kroppen.
I en konsultation tolkar man hur färgerna kommer upp i valet och även den eller de färger som inte finns med.
RÖD
Energi: blod, liv, livskraft, viljestyrka, uppvaknadets energi, passion för livet, överflöde, mogenhet.

Grundning: den materiella sidan av livet, överlevnadsfrågor, praktiskt, det ger isolerande beskydd - stänger ute den yttre världen.

Passion: kärlek, passion, grundenergi för kärleken, enhet, broderlig kärlek, tillhörighet, inre värme, återfödelse.

Andlig mening: flammansom rensar, flamman ifrån den heliga anden, objektiv, regenering,offra, andlig återfödelse, andlig energi och styrka.

Mental mening: dominant, auktoritär, energi att ändra situationer, sig själv och andra, stress, kaos, seperation ifrån sig själv, andra el. livet, omvärdering, koncentration.

Emotionell mening: temperament, aggression, hetta, hot, vrede, motvilja, fustration, våld, styrka, genererande, modig, ombytlig.



ROSA
Andlig mening:villkorslös kärlek, andligt uppvaknande.

Mental mening:feminin intuition, kreativitet, göra oss hörda, overklig, verklighetsflykt, kärlek till sig själv, problem med den kvinnliga rollmodellen.

Känslomässig mening: värme, bry sig om, ta hand om, mjukt, sött, behov av kärlek, svårighet att ta emot kärlek, överbeskyddande kärlek, släppa rädsla.



KORALL
Viktigaste mening: visheten att älska oss själva, obesvarad kärlek, det omedvetna, att offra sig själv som individ för samhällets bästa, strävan efter ljuset, känslig. Står för Tibetaner, indianer och etniska grupper. Korallen är hård utanpå och mjuk inuti, människan är tvärtom.

Andlig mening: högre intuition (från eterisk nivå ej astral), den nya strålens färg för Kristusmedvetenheten, medkänsla.

Mental mening: projektion av både positiva och negativa karaktärer till andra personer, istället för att erkänna dem i sig själv, självanalys, möjlighet att komma över våra fustrationer, människkor som är som parasiter och som bara vill ha mer och mer, beroende, medberoende, oberoende, ömsesidigt beroende. Frigöra födelsetrauma.

Känslomässig mening: olösta/lösta förhållande, spontanitet, beskydd från oärlighet, möjlighet att acceptera kärlek, skoj i kärlek, känslor av ensamhet och isolering, alla i allt, sårbarhet, känslig, svårigheter inom familjen.



ORANGE
Viktigaste mening: lycksalighet, hänförelse, extas, djup insikt, harmoni, skönhet, konst, höst, solnedgång, chock, trauma, beroende- i alla skepnader, längtan efter gult-kunskap, avsägelse, släppa saker- buddist munkar, sexualitet-glädje,tillit.

Andlig mening: djup insikt, utveckla individen, hängiven, behov att till höra, andlig tillit.

Mental mening: visdom, obslutsam, tålmodig, nöjd, ståndaktig, insikt,i ngen själv- känsla, besatthet.

Känslomässigmening: spontanitet, glädje, social, sällskaplig, hysterisk, depression, upphetsning, samarbetsvillig.



GULD
Viktigaste mening: visdom, djup rädsla, exalterad,glädje, erfarenhet, självvärdering, djup förvirring, dåligt självförtroende, alkemi, omvandling, förändring, förmögenhet på alla nivåer.

Andlig mening:vishet, urskiljningsförmåga, helig, rättvisa, evighet, renhet, skönhet, prakt, upplysning.

Mental mening: vishet, stöd, falsk ödmjukhet, lura, bedrägeri, vilseledande, makt, beroende.

Känslomässig mening: önska, extas, fred, bekvämlighet, förtjust, konstant, tillit, rädsla, nervositet, girighet, avsky, förvirring.



Gult
Symbol mening: glädje, individualitet, mental klarhet, upptagning, kunskap, förvärvade kunskaper, sol, ljus, jorden, varning. I Tibet är läraren gulklädd och eleven i kastanjefärgade kläder.

Andlig mening: ljus, viljekraft- individen.

Mental mening: stimulering, cynism, mental förvirring/klarhet, intellekt, obeslutsamhet, sarkasm, kontrollera fakta för att hålla borta ångesten.

Känslomässig mening:värme, skratt, glädje, förtjusning, svartsjuka, rädsla, tror inte på någon, feghet, nervositet, förvirring, depression, ångest.





OLIVGRÖNT
Viktigaste mening: förlösa bitterhet och rädsla från hjärtat, feminina kvaliteter i ledarskap, utrymme, vishet, hopp, nytt liv på jorden, fred, ljus manifesteras, förvandling, olivoljan, olivkvisten(fred).

Andlig mening: klarhet på livsvägen, möjlighet att förvandla andlighet till vardagslivet,glädje och kan skratta åt sig själv= som en andlig kvalitet, kunskapen om vem man är, jordning, bro mellan det högre-lägre, permanent-förgängligt.

Mental mening: harmoni, fullständig, otillfredsställd, känna sig förföljd,avrättningskomplex - alla på en.

Känslomässig mening: självkärlek, avståndstagande ifrån ens egna känslor, ledarskapskvaliteter, kombinerade med kvaliteter från hjärtat, balansen mellan kärleken till sig själv och andra, man el. kvinna vet ej vad man är.



GRÖNT
Viktigaste mening: utrymme, sökandet efter sanning, balans, integritet, harmoni (kropp, själ, ande), skönhet, beslutstagning, kan se alla aspekterna i en situation, medkännande, hjärtat, hopp, vår, evighet, kreativitet, överflöde, devas, fertilitet, pengar, fri tillgång, framåt, institutioner.

Andlig mening: healing, regenerering, födelse av våra sanna jag, själen har förlorat kontakten, medkänsla(aktiv), kärlek till jorden, harmoni med jorden och dess lagar.

Mental mening: urskiljningsförmåga, kompromissa, synkronisera, mitten, ta beslut, riktning, identitetsfrågor, generös, kan fatta rättvisa, balans, riktning.

Känslomässig mening: utrymme för alla känslorna-högre och lägre, ensam ej delaktig, dold vill ej visa vem man är, emotionell öppenhet, lugn, svartsjuk, avundsjuk, kan se hela bilden-vet var vi är, vad man ska göra och om vi förstår oss själva är vi fria att fortsätta, rädsla som har blivit en fobi, depression.



Turkos
Viktigaste mening: masskommunikation, kommunikation genom konst och alla sorters kreativa uttryck. Vattumannens tidsepok, Atlantis, transdimensionell (existens och närvaro bortom tid och rymd), frihet och intelligens kopplat med känsla (delfiner, hav).

Andlig mening: transdimensiell, kontakt med många olika dimensioner(Plejaderna,yttre rymden), inre läraren.

Mental mening: kunnande att lita på intuitionen och att komma till rätta vid förändringar lätt, idealism, utopiseende, tendens till att idealisera, undervisa, kommunikation genom massmedia, genom konst och alla sorters kreativa uttryck, medvetenhet, kommunikation via utländska språk, talang för tekniska grejor.

Känslomässig mening: intuition som har att göra med känslor, hela känslodomänet, sympati och empati, emotionella utryck, optimism, spontan, barnslig på ett positivt sätt, utryck för mänskligt oberoende, tänka självständigt, teknologisk fobi.



BLÅTT
Viktigaste mening:frid, kommunkation, vila, frid, säker, sympati, healing. Moder Maria, Kwan Yin. Blå jorden. Vattumannen, blått blod.

Andlig mening: Ärkeänglen Mikael, Krishna,Vishnu är deras färg, har blåa kroppar, blått står för det gudomliga, vatten (döpning, välsignelse, andlig rensning), transmediumism, skydd, kanalisering

Mental mening:intuition, diplomati, viljekraft, ledarskap, uniformitet, auktoritet, inåtvänd, frihet, ledighet, ledsen, tom, lugn, frid.

Känslomässig mening: stillhet, lugnhet, mjukhet, tomhet, frigiditet, känna sig blå, söka sig inåt, den närande modern, den problematiska fadern.



KUNGSBLÅTT
Viktigaste mening: att veta varför man är här, Kung David, egyptiska Nuit, djup visdom direkt ifrån ovan, tredje ögat, möjlighet till att fatta beslut, möjligheten till att se igenom situationer, paranoia, depression, isolering, seperering, gömt, ovanlig.

Andlig mening: själens musik, kommunikation mellan själen och källan, meditation.

Mental mening: uppgivenhet, hemlig, älskar mysterier, fördold, paranoia, vetande, auktoritet.

Känslomässig mening: neutralitet, objektivitet, möjlighet till att kunna hålla distans, vördnad, ensamhet, att vara ensam, depression.



Violett
Viktigaste mening: andlighet, healing, tjänande ,kontemplation. Föra ner himlen(blå) till jorden (röd)=violett.

Andlig mening: förvandlingens flamma som bränner upp negativiteten och gör ny tillväxt möjlig. Individualitet. Magik-trollkarlen. Att "föra ner till jorden". Stänga, avslutande på andlig nivå. Att igenkänna och inse skälen för att leva. Energi för högre kommunikation. Andlig stolthet. Porten till högre medvetenhet.

Mental mening: att kontemplera (ibland för mycket). Förvandla sitt sinne. Ej känna gränserna. Storhetsvansinne. Tona in sig och bli ett.

Känslomässig mening: lidande, sorg, vill inte vara här, överkänslig. Beroende (behov). Tendens till tillbakadragenhet. Inre lugn.



Magenta
Viktigaste mening: kärlek för de små vardagliga sakerna och händelser. Den nya tidsåldern, gudomlig kärlek ner till jorden. Den nya strålen. Det åttonde chakrat; själens stjärna innehåller vår plan (blåkopian). Magenta innehåller alla färgerna, alla chakran. Hela spektrat- det obegränsande mörkret varifrån allt ljus kommer ifrån.

Andlig mening: andlig medvetenhet. Löften ska infrias. Uppoffrande kärlek. Tjäna. Gudomlig healing.

Mental mening: stimulerar förmågan till fokusering, precision, samarbeta. Finna sitt eget skäl för att leva och sedan leva det.

Känslomässig mening: ge och ta emot kärlek. Arg på kärleken, kärlek inom kärnfamiljen. Kärlek till det lilla, när vi bryr oss kan vi verkligen ge och säga vad som behövs.



KLART
Viktigaste mening: lidande och förståelse av lidande. Silversträngen som förbinder oss med oändligheten. Alla färgerna , fruset ljus, reflekterar alla färgerna, allt ljus. Ljusets källa. Genomskinlig.

Andlig mening: igenkänna oss själva, djup reflektion, tomhet, expansion, karmisk förlåtelse. Se rakt igenom, klarhet. Renad kärlek, renhet. Månens energi. Integritet, ärlighet, enkelhet, sanningen. Uppstigning i ljuset, bygger upp ljuskroppen via rening.

Mental mening: klarhet, tomhet, expansion, ideal. Ser ej vår skuggsida. Är den som speglar andra och gömmer sig själv.

Känslomässig mening: brunnen av ogråtna tårar. Lidande och förståelsen av lidandet. Beslutsamhet, optimism, raseri. Vita moln=det emotionella innehållet och blå himmel=klart sinne."


Vill du läsa mer www.aura-soma.a.se
Fenja
Nej, jag tror inte på det heller... tongue.gif
Mvh
Fenja
Kathy
Färghealing? Nope, tror inte ett dugg på det. tongue.gif

Däremot vet man ju att röd färg hetsar oss mer än t.ex blått.
Förmodligen därför som vissa snabbmatställen har röd färg på väggarna......
Virgo
Healing i alla dess former är humbug!

Låt er inte luras av sånt dravel.
netaave
Jag tror färger spelar roll, nu vet jag inte om precis det här är allena saliggörande, men jag vet att på Almers hus i Varberg (barncancerfondens rekreationshus) har man färgsatt mycket i gröna nyanser för det anses vara lugnande. Men också kombinationen av nyanser i samma färg tror jag har ett syfte.
Jag mår bättre i ett rum med milda nyanser än i ett svartmålat, och ljusa nyanser får mig bättre till mods än murriga sådana iaf i dagsljus, däremot kan ett murrigt rum bli hur mysigt som helst i eldsljus, och där handlar det ju också om nyanser.
Att heala med färger tror kanske inte jag heller på fullt ut, men tyckte ändå det här var lite intressant.
Kathy
Det är en sak att måla rum i olika nyanser - det är en helt annan sak att ge sig på människor med färghealing för att kurera olika sjukdomar. sleep.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 09-02-2005, 21:28)
Att heala med färger tror kanske inte jag heller på fullt ut, men tyckte ändå det här var lite intressant.

Det är så många som försöker sko sig på andras lidande
Visst kan jag hålla med om att ett rum i svart ger mer negativ påverkan än rum i ljusa eller "glada" färger men det tror jag iofs att vi alla redan har upptäckt. biggrin.gif

Healing = Humbug enl min åsikt! Ändrar mig så fort någon kommer med bevis om det motsatta. wub.gif
Caprice
Håller mej till övriga skaran.. Tror inte på det alls...

Tror det där med färg sitter i sinnet på ngt sätt... Ett rum med gröna väggar skulle då inte göra mej lugnande...! ohmy.gif

Rött är väldigt vackert på kläder, i trädgård mm... Men hemma, inomhus vill jag ha sobra färger... Vitt, beige... på väggarna iaf..


Caprice
Virgo
Man får skilja på healing och vetenskap

Att färger påverkar sinnet mer eller mindre det är vetenskapligt bevisat.

Men att "heala" dvs bota med färger är humbug såsom all annan healing

Healing snott från Wikipedia

Healing (en. "läkning") är en alternativmedicinsk verksamhet där man genom enbart 'andliga' metoder behandlar sjukdomar. Termen används framförallt av vissa kristna grupper som hävdar att sjukdomar kan botas genom bön och handpåläggning. Healing utförs ofta genom att healern håller händerna på eller nära den som ska behandlas, men den utförs också på distans.

Healing har inte vetenskapligt bevisats verksamt, men anhängarna till och utövarna av healing hävisar ofta till olika fall och händelser där personer påstås blivit botande från olika sorters sjukdomar. Läkare förklarar ofta sådana fall med placeboeffekter eller spontan självläkning.

Hypoteser som framförts av anhängare till healing är att healingen skulle medföra ökad blodgenomströmning, vilket skulle öka kroppens egen läkningsförmåga. Healing skall enligt dessa anhängare också kunna lindra smärta och lösa upp blockeringar av energi genom att öka cirkulationen. Även andra pseudovetenskapliga förklaringar förekommer t.ex. att healern fungerar som en 'kanal' för 'energier' och styr dessa till den sjuke.

Healing har kritiserats, t.ex. i sådana fall där föräldrar vägrat låta sina barn behandlas med traditionella medicinska metoder.

Nu ska jag nog "heala" mig ett framför tv´n och sen madrassen tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon