Full version: rosor i pallkrage
asator
Hej!

Min sambpo har fixat många pallkragar till mig som det ska planteras i så fort det är frostfritt (vilket lär dröja här i zon 4!!). Bla så har jag en fundering på att ställa pallkragar som insynsskydd och blåsskydd. Hur höga bör de vara för att kunna ha rosor i dem? Tål rosor att vara på ett blåsigt ställe? Har ni några bra idder på vackra och tåliga rosor?

Jag har läst många av era inlägg och tycker att det här är ett helt fantastiskt forum!!

Hälsningar
asator smile.gif
Airamya
Hej asator och välkommen till Odla! smile.gif
Håller med dig om att det är ett fantastiskt forum.
Utan tvivel så kommer du att få kunniga svar på dina frågor också, men tyvärr inte av mig... tongue.gif Jag kan inte mycket om rosor.
Ville bara hälsa dig välkommen, alltid trevligt med nya människor smile.gif
kerstin z5-6
man KAN odla rosor i pallkrage även om jag skulle välja en mer permanet plats åt dem med djupare jord
Tåliga rosor får kall zon finns i mina rosalbum
Christina i Taxinge~
Planteringsgropen för en ros bör vara ca 50cm djup, gärna djupare om man orkar gräva...
Du behöver ju inte gräva utan kan stapla dina pallkragar till önskad höjd - bekvämt och bra! smile.gif
Försök att få jorden så allsidig som möjligt, dvs lera, hästdynga och mull/kompost (eller köp ett antal säckar med s k Rosjord). Rosor älskar gödsel.
Om du nu planterar en ros i pallkragar så kommer den ganska högt upp...den växer ju till ca 120-130-140cm (de vanligaste) - då får du kanske stå på tå för att dofta på blommorna tongue.gif
Men ett ståtligt blickfång blir det säkert!

Nackdel kan vara att du nog måste passa med vatten - blåsigt läge och solig sommar = det blir torrt!!!
Dessutom sjunker jorden ihop med tiden och måste fyllas på....eftersom rosen "sjunker" med jorden, så kanske du måste plantera om den då & då (vartannat år kanske, ingen egen erfarenhet...)

Vilken ros du ska välja är inte lätt att säga, men eftersom jag är helt såld på Rugosor så tycker jag du ska välja en sån wub.gif
De tål dessutom blåsten. Rugosahybrider finns i alla färger, doftar gott, blommar länge och är tåliga.

Eller så väljer du en ros med lite mer överhängande grenar. Då kanske den behöver ett visst blåsskydd. Genom att fästa en matta av armeringsjärn mot pallkragarna och låta den "sticka upp" 1m eller så ovanför pallkragarna, kan du odla klockrankor t ex (som kommer att ääääälska den mjuka, djupa jorden i kragen) och låta dem väva in sig i armeringsmattan och bli ett vindskydd för rosen.

Lycka till!
amaira
Tack Christina för kunniga idéer!
Jag har inte haft nån tanke på att odla i pallkragar - men nåt sätt att få upp de här mindre rabattrosorna har jag funderat på till och från.
De är så ljuvliga, men så "långt ner", jag vill ha dem i näs- och ögonhöjd.

Nu har jag nåt att börja planera inför sommaren.
asator
Hej igen!

Vilken bra ide med att sätta armeringsjärn som stöd åt någon klätterväxt i
pall-kragen.

Tack för alla ideer - Nu ska jag planera...... wub.gif

-asator
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon