Eva i Norrköping
Ska med familjen på en tripp till Kiruna veckan före påsk! fick tillfälle att åka så vi slog till. Har aldrig varit så långt norrut förut, så det känns exotiskt nästan... Har (förmodligen felaktiga) föreställningar, typ att det kommer vara smällkallt och mörkt hela tiden. Men vid den tiden på året har det förmodligen blivit annorlunda...? Någon som bor i närheten som kan berätta lite? Jag är nyfiken på allt!
Fenja
Det kommer att vara smällkallt och mörkt hela tiden!! biggrin.gif tongue.gif Felix matte bor i Kiruna så hon kanske har möjlighet att berätta lite när hon kommer ut på forumet. Annars är en bra idé att söka på nätet på: Kiruna kommun, svenska turistföreningen, LKAB och givetvis att kolla i Felix mattes album!!
Mvh
Fenja
Eva i Norrköping
Det var bra, hoppas hon kommer in snart och vill berätta lite. Håller på och kollar Kirunas hemsida, och Lapplands med, men har inte hittat riktigt den info jag behöver, t ex om väder, dagsljus, och det tycks inte gå några flygbussar så här års heller... Transporter verkar bli ett problem... Det blev lite av en impulsresa, som vi egentligen inte har råd med så vi måste hitta budgetalternativ när det gäller boende, transporter osv. Det finns ju så spännande saker att se och göra däruppe, så man vill helst kunna lägga pengarna mest på det, typ Jukkasjärvi och min dröm är att få åka hundspann (för att inte tala om rensläde..!)
*Felix matte*
Sitter och ser på Efterlyst...kikar in här och ser att Kiruna är "på tapeten"
Jag är ganska dålig på vad som är intressant för turister men några länkar har jag där du Eva kanske hittar något biggrin.gif
Flygbuss tror jag väl att den åker året om men helt säker är jag inte...ska se om jag hittar info.
Boendet i Jukkasjärvi är ganska dyrt (enl.mitt tycke) men i stan finns det vandrarhem och billiga hotellrum.
Skriv in "hotell" i sök så får du upp en hel del att välja mellan
]Hotell och vandrarhem

Vi får hoppas att vädret visar sin bästa sida...hoppas verkligen att ni får uppleva en riktig Norrländsk vår...mycket snö och strålande sol... hyra en scooter och ta en tur i naturen...finns inget härligare.


Kort och Gott om Kiruna
LKAB
Icehotel
Länkar till Hundspann
Tessa
såg dokumentären om ishotellet, där vart ju hundspann som hämtade från kiruna flygplats, om jag inte har helt fel för mej.

när ja kommer uppåt landet är det något jag måste prova på, ut en vända i naturen, ohh va myspys
Eva i Norrköping
Jo, jag läser på allt jag kan på de hemsidor som finns. Men någonstans har jag absolut för mig att jag läste att flygbussar bara gick under sommarhalvåret.... Föreställer mig att det måste anlända en hel del turister även under vintern..!?
Hur långt är det från flygplatsen in till stan annars? Har funderat på stugbyn Ripan, det verkar trevligt. Men Kiruna är ganska stort förstår jag. Ligger anläggningar som gruvan, Esrange osv långt ut från själva "city"?
Självklart måste vi åka till Ishotellet! Går det vanliga bussar dit också månntro?
Ralf
Esrange
Jejja
Läser man på luftfartsverkets sida om Kiruna flygplats så står bl.a. att det är 9 km in till centrum. Flygbussar går delar av året till vissa avgångar. Annars går länstrafiken linje 91, så självklart tar man sig till och från flygplatsen på ett eller annat sätt.
Här står det hur man tar sig till och från ishotellet. Det ligger 17 km från stan och 12 km från flygplatsen.
Esrange har guidade turer tisdagar och torsdagar 9-13 under vintern, turerna utgår från turistinformationen inne i stan och man måste boka biljett en dag i förväg. Läs mer om Esrange.
*Felix matte*
CITAT (Eva i Norrköping @ 11-02-2005, 18:44)
Jo, jag läser på allt jag kan på de hemsidor som finns. Men någonstans har jag absolut för mig att jag läste att flygbussar bara gick under sommarhalvåret.... Föreställer mig att det måste anlända en hel del turister även under vintern..!?
Hur långt är det från flygplatsen in till stan annars? Har funderat på stugbyn Ripan, det verkar trevligt. Men Kiruna är ganska stort förstår jag. Ligger anläggningar som gruvan, Esrange osv långt ut från själva "city"?
Självklart måste vi åka till Ishotellet! Går det vanliga bussar dit också månntro?

Idag fick jag veta att flygbussarna inte går året om och också att Taxi var svindyrt Vet inte hur långt det är från flyg till centrum... från min bostad kanske 7 minuter med bil till centrum och vi har 10 -12 min till flygpl.
Ripan ligger en bit ifrån syrrans och dotters bostad = nästan mitt i stan...hög standard har jag hört det ska vara i stugorna... min grannes styvbrorsa är ägare av anläggningen.
Esrange har jag jobbat på...som städerska... det är några år sedan tongue.gif tror att det ligger ca 3,6 mil från stan... Gruvan har vi mitt i stan...bussar till besöksgruvan går från Folkets Hus i centrum
Ang. bussar till o från ishotellet... jag har faktiskt ingen aning...Sorry sad.gif
Hur många är ni som kommer?
Kanske kunde vi hämta er från flyget och skjutsa till boende.
Eva i Norrköping
Tack snälla alla för svar och tips! ska läsa vidare och planera.
Felix matte - vi är jag och min man och dotter. Skulle ni kunna hämta skulle vi naturligtvis betala för det - kanske inte lika mycket som taxin då... tongue.gif
Men det vore hemskt bussigt om det går. Vi anländer Kiruna kl 13.00 den 22/3. Vi kan väl höras vidare om det...? Vet du någon som vill hyra ut sin bil under några dagar? Då kunde vi ta oss runt smidigt på egen hand...
*Felix matte*
CITAT (Eva i Norrköping @ 11-02-2005, 23:06)
Tack snälla alla för svar och tips! ska läsa vidare och planera.
Felix matte - vi är jag och min man och dotter. Skulle ni kunna hämta skulle vi naturligtvis betala för det - kanske inte lika mycket som taxin då... tongue.gif
Men det vore hemskt bussigt om det går. Vi anländer Kiruna kl 13.00 den 22/3. Vi kan väl höras vidare om det...? Vet du någon som vill hyra ut sin bil under några dagar? Då kunde vi ta oss runt smidigt på egen hand...

Så klart vi kan hämta er och det utan kostnad... ang vidare...Vi kan höras vid via mail .
Kanske ni kan ha nytta av våran bil under er vistelse här biggrin.gif
Hör av dig så kan vi komma överens ang datum och tider mm.
Eva i Skåne
Så härligt att läsa, mitt ibland alla trådar där det tjafsas wink.gif , att det finns så snälla människor som Agneta wub.gif
och att vi kan ha glädje av våra bekantskaper här på forumet.
Eva i Norrköping
Jag säger detsamma! Felix matte - du heter alltså Agneta? - det är ett jättegeneröst erbjudande! Vi får ta mer kontakt framöver, när påsken börjar närma sig.

Och jag håller med dig, Eva i Skåne....här finns massor av vänliga snälla människor. Vi har ju kommit hit allihop pga ett gemensamt intresse, och blir vänner på ett sätt.
*Felix matte*
CITAT (Eva i Norrköping @ 12-02-2005, 10:13)
Jag säger detsamma! Felix matte - du heter alltså Agneta? - det är ett jättegeneröst erbjudande! Vi får ta mer kontakt framöver, när påsken börjar närma sig.

Och jag håller med dig, Eva i Skåne....här finns massor av vänliga snälla människor. Vi har ju kommit hit allihop pga ett gemensamt intresse, och blir vänner på ett sätt.

Ok biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon